Mannenharten

Nederlandse romantische komedies, ze zijn er in overvloed. Maar die zijn vooral gericht voor een vrouwelijk publiek (Verliefd op Ibiza en Smoorverliefd) en zijn meestal gericht vanuit een vrouwelijk perspectief. Zoals de titel al doet vermoeden is Mannenharten een ander verhaal, waarin het liefdesleven van de mannen eindelijk eens centraal staat.

De mannen die wij beter leren kennen zijn met elkaar verbonden door de sportschool, waar ze allemaal sporten. Reclameman Tim (Daan Schuurmans) krijgt het spaans benauwd van zijn aanstaande huwelijk met Laura (Hadewych Minis). Zijn beste vriend (Jeroen Spitzenberger) moet juist door het stof gaan voor zijn vriendin Nicole (Katja Herbers).

De verlegen en onhandige Niels (Fabian Jansen) raakt verliefd op de net gescheiden Susanne (Georgina Verbaan), die nog steeds achtervolgd wordt door haar gefrustreerde ex Frank (Teun Kuilboer). Womanizer Dennis (wie anders dan Barry Atsma) ziet door volkszanger Roy (Jon van Eerd) in wie zijn ware liefde is.

Het concept is bekend: zet een groot aantal bekende acteurs bij elkaar, gooi er een romantisch sausje over en het wordt vanzelf wel leuk. Succesvol voorbeeld is Love Actually, maar ook onze eigen Alles is Liefde en Alles is Familie. Regisseur Mark de Cloe (Het leven uit een dag), voor het eerst aan het roer van een grote Nederlandse film, doet prima werk. Het is goed gefilmd en de scènes zien er stuk voor stuk goed uit, waarbij de sfeer van Kerstmis in elk shot te merken is.

Maar Mannenharten heeft een probleem waar veel romantische komedies mee kampen: het is te voorspelbaar. De losse verhaallijnen hebben we allemaal weleens eerder gezien en het biedt niets nieuws. Hoewel de manier waarop de verhaallijnen door elkaar heen lopen leuk gedaan is, zijn de aparte verhalen niet zo interessant en is het verloop bijna voor te kauwen.

Het is fijn om naar de bekende gezichten van de Nederlandse acteerwereld te kijken, want aan hun ligt het zeker niet. Deze remake van de Duitse Männerherzen is echter enorm inwisselbaar, waar de ervaren filmkijker snel doorheen prikt. De niet zo frequente bioscoopbezoeker zal het weinig kunnen schelen, want die zal ongetwijfeld in grote getalen de film bezoeken.