PlayStation 4

Eindelijk is het dan zo ver: de next-gen van Sony is klaar om in de huiskamers te staan. Voor sommigen nog een klein weekje wachten, maar dan kan iedereen, op Azië na, aan de slag met PlayStation 4.

Header

Volgens Sony is na zeven jaar tijd voor de next-gen PlayStation. Nummertje vier alweer, en met tachtig miljoen verkochte PlayStation 3-units zijn de verwachtingen hoog. Waar gaat Sony zich op richten? Een multimedia-apparaat, een home-entertainment systeem, wat doen we in de oh zo populaire cloud, zijn indies toegestaan, mogen we games doorverkopen, moeten we altijd online zijn en gaan we backwards compatible zijn met de current-gen games van PlayStation 3? En dan krijg je de doos met PlayStation 4 in je handen, dus snel naar huis om het aan te sluiten en op te starten. Kijken hoe next-gen eruit ziet.

Het eerste dat opvalt als je de console uit de doos haalt is de vorm. Het is geen lompe doos zoals de PlayStation 3 dat wel is, maar er is gekeken naar een modernere stijl. Ik heb de vrouw des huizes nog niet horen klagen dat de console in de kast achter de schuifdeur moet, maar wat niet is kan nog komen. De aansluitingen zitten achterop verstopt, dus HDMI en ethernetkabel zijn uit het zicht. Houd je van zo min mogelijk kabels: WiFi wordt ondersteund, al zit de laatste generatie er niet in. De officiële goedkeuring van 802.11ac wordt pas begin 2014 verwacht, dus jammer maar helaas. De twee USB-aansluitingen zitten voorop, maar weggemoffeld tussen de twee lagen, zodat ze niet opvallen. De aan-knop en eject-knop zijn ook mooi weggewerkt.

PlayStation 4

In het kastje zit acht gigabyte aan geheugen, een acht-core AMD-processor en een custom-made Radeon grafische kaart. Deze moeten gaan zorgen dat we de komende jaren vele spellen op een ‘next-gen’ niveau kunnen spelen. Resoluties als 4K worden nog niet ondersteund, maar bij gebrek aan zo’n televisie vind ik dat zelf nu nog geen issue. Het zou voor Sony niet de eerste keer zijn om een feature later via een firmware te gaan ondersteunen. Al kost het natuurlijk wel weer extra performance, dus ergens zullen we het gaan merken. 3D wordt wel ondersteund, al is er op dit moment maar één game, Trine 2, die er gebruik van maakt.

Al die kracht is qua warmte schijnbaar goed onder controle te houden, want na aanzetten is de console lekker stil. Alleen als een game van disc opstart hoor je de discdrive spinnen, voor de rest een zacht, niet storend, briesje. En dat terwijl de voeding in de behuizing zit, dus extra warmte genereert. Het voordeel ervan is dat je niet nog een blok beton ergens moet wegmoffelen onder je tv-kast of iets dergelijks. Stil, style, allemaal een stuk beter dan het eerste model van PlayStation 3, het vrij lompe gevaarte dat soms tekeer gaat als een stofzuiger.

Leuk al dat gebrabbel over specificaties, maar hoe is de controller? Zelf heb ik namelijk al vrij rap last van kramp als ik een DualShock 3 gebruik, dus ik ging al vrij vlot over op een andere gamepad bij PlayStation 3. Na een flinke marathon gamen met DualShock 4 kan ik gerust zeggen dat de opvolger een verademing is voor mensen die geen kleine handen hebben. De controller ligt lekker in de hand, en het kleine touchpad bovenop reageert goed. Er zullen alleen geen snelle acties aan moeten worden gekoppeld vanwege de bereikbaarheid als je de controller op een normale manier vasthoudt.

DualShock 4

Over touchpad gesproken, de PlayStation Vita kan weer afgestoft worden. Sony heeft namelijk gezorgd dat je door middel van streaming de meeste games op de handheld kunt spelen. Assassin’s Creed IV: Black Flag op de PlayStation Vita is bijvoorbeeld mogelijk en qua bereikbaarheid zit het ook goed. Als je maar WiFi-verbinding hebt dan werkt het, en is het goed speelbaar, zonder lag. Het instellen is ook supersimpel: eenmaal je PlayStation Vita registreren via een link-app op je Vita en klaar is Kees. De DualShock schakelt zichzelf uit als je het wil gebruiken als streaming. De PlayStation Vita als tweede scherm gebruiken, zoals Wii U met een GamePad heeft, is ook mogelijk. Dan zie je bijvoorbeeld een kaart standaard op het PlayStation Vita-scherm, terwijl je op je televisie het level speelt.

Er zit dit keer ook een aansluiting voor headset op de controller. Handig, want dat betekent niet werken met een batterijslurpende koptelefoon of met een enorm lang draad gamen. Het geluid komt goed door, en klinkt prima. Dat is dan weer anders met de mono-speaker die in de controller zit. Ik krijg er een gimmick-gevoel bij. Geluiden van steentjes die opgepakt worden, dat soort geluiden zijn leuk om een keer door die speaker te horen, maar voor de rest is de kwaliteit nogal blikkerig. Waarschijnlijk gaan we er weinig van merken, want uiteindelijk zijn er op Wii bijvoorbeeld ook weinig games die er gebruik van maken. En daar mis je niets aan, zeker niet als je een koptelefoon op hebt.

PlayStation 4

Waar ik zeker niet over te spreken ben is het menu op PlayStation 4. Het is niet echt intuïtief. Knoppen langer ingedrukt houden om andere opties te krijgen, het oerwoud aan opties in het instellingenmenu, het is al een puzzel op zich. Wil je alleen games spelen, dan is er weinig aan de hand, deze zijn simpel te vinden en op te starten. Trophies hebben een extra dimensie gekregen. Naast het behalen van allerlei bonusopdrachten in games, wordt er nu ook bijgehouden hoeveel procent van de gamers een trophie hebben. Dus rare, ultra rare en dat soort benamingen staat er nu bij elke bronzen, silveren, gouden en platinum-prestatie. De trophy-whores hebben dus nog meer te laten zien om over op te scheppen.

Dat laten zien kan dan weer via Twitter of Facebook. Nu ben ik zelf geen fan van al dat getweet en ge-like. Zeker niet als je constant te lezen krijgt wat een ander doet of behaald heeft, maar misschien ligt dat aan mij. Wat wel erg tof is, is het sharen van video. Op elk moment kun je op de 'share'-knop van je controller drukken en broadcasten naar Twitch of Ustream. Via het video-app kunnen andere mensen op zoek naar video's van een spel of andere zoekopdracht, of als je je echt verveelt kun je in de overview kijken naar random filmpjes. De stream is geen HD-kwaliteit, maar goed genoeg om een sessie te volgen. Zeker bij toernooien is dit een handige optie, iedereen kijkt mee en kan commentaar leveren onder het kijken door. Het broadcasten zelf kun je met video-commentaar doen, dus bijvoorbeeld bij tutorials heb je de mogelijkheid om tips te geven. Een home-entertainment, full multimediamachine is het nog niet, want streamen van videocontent vanaf een ander apparaat kan de console (nog) niet.

PlayStation 4

Een ding waar Sony naar heeft geluisterd zijn de irritante installatietijden op PlayStation 3. Dat lijkt altijd een eeuwigheid te duren, maar dat is verleden tijd op PlayStation 4. Disc erin en je kunt spelen. Op de achtergrond is hij de rest van de game nog aan het overzetten naar harde schijf. Bij de launchgames gaat het om zo'n gemiddeld 30GB die je moet reserveren op de 500GB harde schijf die in de PlayStation 4 zit. Patches worden ook op de achtergrond gedownload. Bij het opstarten van het spel wordt er gevraagd of je de patch wil installeren, zodat als je even geen zin hebt op een installatie van een patch, je deze kunt uitstellen. Het enige dat nog bestaat zijn de laadschermen van een spel zelf. Nu is dat bij Knack zo goed als onbestaand, terwijl je bij Killzone: Shadow Fall rustig een minuut moet wachten.

Bepaalde functionaliteit heb ik nog niet kunnen testen: de Store is down, en er was geen camera-accessoire beschikbaar op het moment van schrijven. Duidelijk is waar Sony met PlayStation 4 naar toe wil gaan: games. Indies, grote uitgevers, Sony geeft ze een machine waar ze flink wat prestaties van mogen verwachten. De eerste games zijn nog maar het topje van de ijsberg, het is wachten tot de echt grote games als Destiny, Watch Dogs, en Infamous: Second Son om de hoek komen kijken. En natuurlijk zijn alle uitgevers bezig met games die alleen op next-gen verschijnen, zodat we over een tijd pas echt de kracht van PlayStation 4 mogen aanschouwen.

PlayStation 4

Met spellen als het toegankelijke Knack en het grafisch schitterende Killzone: Shadow Fall kun je je tot die tijd zeker vermaken. De multiplatformgames zoals Assassin’s Creed IV: Black Flag, FIFA 14, Battlefield 4 en Call of Duty: Ghosts die al enige optimalisatie hebben voor next-gen zien er net wat beter uit, al is het geen wereld van verschil. Vrij logisch ook, de ontwikkelaars hebben net kunnen spelen met de nieuwe hardware en waarschijnlijk gebruiken ze meer pc-optimalisaties dan dat ze direct gekeken hebben hoe ze het meest uit de PlayStation 4 kunnen halen. Zelf ben ik erg te spreken over wat ik van NBA 2K14 heb gezien. Dat is duidelijk geen simpele port met wat kleine optimalisaties en mooiere graphics, maar daadwerkelijke gameplaywijzigingen.

Dan de grote vraag: moet je nu naar de winkel rennen, of is het beter even te wachten? Voor vierhonderd euro kun je nu met de next-gen van Sony aan de gang, maar toegegeven, qua launchgames moet de console het hebben van Knack, Killzone: Shadow Fall en enkele indies. De nieuwe console kan geen PlayStation 3-spellen afspelen, dus je oude PlayStation 3 hoef je niet meteen te verkopen. Heb je nog genoeg current-gen games in je backlog staan, dan zou ik rustig wachten tot maart of april, wanneer de keus een stuk groter is geworden met enkele games in elk genre, want als je niet van sportspellen of shooters houdt, dan is het aanbod vrij karig. Waarschijnlijk zijn er dan ook meer bundels met games of een extra controller. De andere reden om te wachten kan de beschikbaarheid in de winkel zijn, want het is vechten om een PlayStation 4 op releasedag.