CD: Cannibal Monkey - Rise of the Cannibal

Na al jarenlang de podia in het Hoge Noorden onveilig te hebben gemaakt is de aap nu eindelijk uit de mouw gekomen. Het mocht even duren maar er is nu eindelijk een volledig album verschenen van producer Cannibal Monkey, getiteld Rise of the Cannibal.

Cannibal Monkey - Rise of the Cannibal

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen; ik ben blij dat de hype rondom dubstep weer wat voorbij is. Het is natuurlijk aardig om bands als KoЯn (naar eigen zeggen de uitvinders van de dubstep), Linkin Park en Muse met dubstep-achtige dingen bezig te horen, maar met echte dubstep heeft het maar weinig uit te staan. Echte muzikanten maken namelijk muziek om harten mee te vullen in plaats van hun al overvolle bankrekening. Ook in Nederland kennen we een solide dubstepscene waar producers zich nog laten leiden door hun passie. Zo zagen we eerder dit jaar al prima werk verschijnen van producers zoals Addergebroed, Frenk Dublin, Posij en Qareen. Het debuutalbum Rise of the Cannibal van de Leeuwarder producer Cannibal Monkey mag ook zeker in dat lijstje genoemd worden.

Cannibal Monkey is een man die zijn roots duidelijk in de oldschool drum and bass-muziek heeft. Bij dubstep denken velen aan de invloed van de dubreggae, maar ook drum and bass was zeker van invloed op de electronische muziek. Op Rise of the Cannibal horen we dan ook al deze invloeden terugkomen. Het album opent met 'Go Apeshit', een track waarop Cannibal Monkey samenwerkt met gitarist Pablo Dijkman, die een aantal messcherpe gitaarriffs aflevert. De twee muzikanten waren eerder al samen te horen bij een bijzondere performance getiteld Gekkenhuis op de Academie voor Popcultuur in Leeuwarden. Ook bij het daaropvolgende 'I'm A Demon' horen we weer een bijzondere combinatie. Samen met de band Icky Pack maakt Cannibal Monkey er een beukend stuk dubstep van dat wel wat doet denken aan het geluid van Borgore en Excision.

Ook 'My Boom Boom' is een oldschool dubstep track waarmee op een goed feest de dansvloer wel gevuld blijft. Bij 'Keep It Fresh' en 'Give It To Me' gaat het tempo een behoorlijk stuk omhoog en horen we dat Cannibal Monkey ook prima in staat is om fijne en eveneens avontuurlijke drumstep af te leveren. Voor degenen die niet zo thuis zijn in het genre, drumstep zit een beetje tussen dubstep en drum and bass in kwa tempo. Producer Cannibal Monkey is ook vaak in de Groninger scene te vinden en dat resulteerde in de track 'Bomber' waarop hij met niemand minder dan Skits Vicious en Jay Reaper van de (met uitzondering van Nederland) wereldberoemde band Dope D.O.D. een donker en dreigend stuk dubstep aflevert.

Dat Cannibal Monkey ook een groot liefhebber is van Japanse muziek horen we in het trippy 'Yoshi'. De combinatie van boedhistische tantramuziek met de electronische klanken van Cannibal Monkey resulteert in een stuk muziek dat ook zou op de soundtrack van Kill Bill had gepast. Met 'Carnivorous' zijn we dan alweer toegekomen aan het laatste nummer dat op de fysieke cd staat. Ook 'Carnivorous' is een track die langzaam opkomt maar al snel doorbreekt als  een overwalsende muur van sciencefiction geluiden, door het middenrif beukende wobble-bassen en drijvende beats.

Het aanschaffen van dit album de cd is een aanrader. Ten eerste zit het album in een prachtig hoesje, ontworpen door DMC Design en ook krijg je dan een downloadcode, waarmee je een drietal exclusieve remixen kan downloaden. Zo horen we hoe Luitzen Sikkema oftewel Prosmack de track 'Yoshi' onder handen nam en mochten zowel het Groninger duo Ordure als de Leeuwarder producer Qareen hun eigen invulling geven aan twee zeer uiteenlopende remixen van de track 'Bomber'. Al met al is dit een zeer divers en gedegen debuutalbum geworden, dat liefhebbers van de betere dubstep zeker aan zal spreken. Dit is muziek die smaakt naar meer.