Identity Thief

Sandy Bigelow Patterson (Jason Bateman) is een man die alles goed voor elkaar lijkt te hebben. Hij heeft een gezin met twee leuke dochters en zijn vrouw is zwanger van hun derde kind. Op zekere dag lijkt zijn leven echter op instorten te staan als blijkt dat een oplichter zijn identiteit heeft gestolen. Voor Sandy is er maar één manier om de zaak op te lossen en dat is zelf naar Miami afreizen om de oplichter op te sporen en deze mee te nemen naar Denver om de situatie daar uit te laten leggen. Diana (Melissa McCarthy) laat zich echter niet zomaar vangen en Patterson komt er achter dat het nog niet zo gemakkelijk is om je eigen identiteit weer terug te krijgen.

Identity Thief

Toen ik bij het bekijken van de dvd-hoes de naam Seth Gordon zag staan waren de spanningen al niet meer zo hooggespannen. Goed, Gordon maakte ooit indrukwekkende documentaires zoals The King of Kong en Freakonomics, maar bij het grote publiek werd de filmmaker vooral bekend door de vrij flauwe film Horrible Bosses. Voor Identity Thief ging Gordon weer aan de slag met Jason Bateman, de ster uit zijn vorige film. De echte ster uit deze film is echter Melissa McCarthy, die eerder al in Bridesmaids en This is 40 had laten zien dat ze heel wat in huis heeft. De actrice, die we ook kennen van haar optredens in Saturday Night Live, schroomt ook niet om grappen over haar gewicht te maken, al scheen men zich daar in Amerika nogal flink te storen aan de grappen en grollen over de omvang van Diana.

Identity Thief 1

Het is dan ook vooral het zwakke script van Jerry Eeten en Craig Mazin, dat deze rolprent nekt. Craig Mazin schreef eerder ook de scenario's voor onder meer Scary Movie 3 en 4, het tenenkrommende Superhero Movie en The Hangover II en III. Identity Thief gaat dan ook ten onder aan een verhaal dat aan alle kanten rammelt. Waarom zou een oplichter uit vrije wil meegaan met de persoon die zij tijden lang heeft lopen plunderen? Waarom laat een vrouw, die zo gemakkelijk andermans identiteit kan benutten, zich zo gemakkelijk in de luren leggen? Gordon heeft duidelijk gepoogd om veel verschillende genres in zijn film te verwerken, maar het levert een film op die waarschijnlijk alleen aanslaat als je eerst een paar tientjes zachte hash achter de kiezen hebt.

Identity Thief 2

Identity Thief bevat clichés van begin tot eind en lijdt als gevolg daarvan onder een grote mate van voorspelbaarheid. Hoe goed McCarthy ook haar best doet, zelfs de humor komt nauwelijks over. Deze buddy movie-achtige film kan dus snel de vergetelheid in.

Extra's

Deze dvd bevat net zoveel extra's als originaliteit: geen.

Identity Thief stelt op vrijwel alle vlakken teleur: het enige kleine lichtpuntje is Melissa McCarthy. Zij kan de film met haar ronde vormen echter ook niet van de ondergang behoeden, daarvoor staan de clichés en het gebrek aan originaliteit teveel in de weg. Als de dvd zelf verder ook geen meerwaarde biedt in de vorm van een extra of twee, is er maar één conclusie te trekken: lekker links laten liggen in de schappen.