Blu-ray: Bullet to the Head

Sylvester Stallone draait al een paar jaartjes mee in Hollywood. Ondanks zijn leeftijd – over drie jaar is hij alweer een zeventiger – maakt hij nog altijd veelal dezelfde films: flink rammen en niet te veel stilstaan bij een diepgaande plot. Een filmhuisfilm is wel het laatste wat hij voor ogen heeft. Actie, daar draait het om en dat is bij Bullet to the Head niet anders.

In Bullet to the Head speelt Sly huurmoordenaar Jimmy ‘Bobo’ Bonobo. Samen met zijn partner Louis Blanchard (Jon Seda) werkt hij de onderwereld van New Orleans af. Louis wordt echter op ietwat gure wijze vermoord door concullega Keegan (Jason Momoa), wat Bobo ertoe aanzet zich te revancheren. Hierbij krijgt hij hulp uit onverwachte hoek: agent Taylor Kwan (Sung Kang) staat hem bij, aangezien hij toevallig ook in New Orleans is en vindt dat het recht te allen tijde moet zegevieren.

bullet to the head

De plot verraadt het al: meer dan diepgang geldt het als ideale leidraad voor een flinke portie actie en geweld. En dat is ook precies wat je krijgt. Stallone maakt met zijn oude maar ouderwets afgetrainde lijf een fitte indruk en krijgt prima tegenstand van Momoa. De actiescènes vormen gelijk de kracht van de film, want op het moment dat de film hiervan afdwaalt gaat het niet altijd even goed. De sideplots en bijrollen zijn niet even goed ontwikkeld en de moraliteit die Kwan representeert werkt eerder tegen dan voor de film.

Dat geldt ook voor de rol van de dochter van Bobo, een vertolking van de mooie Sarah Shahi. De liefdeslijn – het lijkt een spoiler, maar het is vanaf minuut één duidelijk wat hier gaat gebeuren – die hiermee geïntroduceerd wordt is een cliché dat de film niet nodig heeft. Gelukkig is daar dan Christian Slater die wel weet te overtuigen, zoals ook Momoa dat doet.

bullet to the head

Belangrijker is echter dat het verhaal eigenlijk niet zozeer ter zake doet. Films van Stallone zet je doorgaans ook niet op om je brein te laten breken, maar om de acteurs allerhande attributen kapot te zien maken. En dat is precies wat je krijgt: een film vol knetterende actie en een avondje puur vermaak. Sly is ouderwets in vorm en krijgt in de belangrijkste scènes prima tegenstand in de vorm van Jason Momoa.

Beeld/geluid

Bullet to the Head is geen film die je aanschaft voor de prachtige cinematografie. Er is ook geen overdonderend sounddesign of een verschrikkelijk originele soundtrack. Het beeld voldoet echter wel prima aan de verwachtingen en dat geldt ook voor het geluid. Als je de mogelijkheid hebt is het dan ook zeker aan te raden deze film op Blu-ray aan te schaffen en niet op dvd, want een actiefilm als deze komt op Blu-ray duidelijk beter tot zijn recht.

bullet to the head

Extra’s

Op de Blu-ray is welgeteld één extra te vinden: een featurette die inzoomt op de actie in de film en die wat verder ingaat op het hoofdpersonage Jimmy ‘Bobo’. Zeker als je genoten hebt van de film is dit een leuk extraatje. Tevens zit er een gratis film bij deze Blu-ray van Bullet to the Head: de dvd Cop Land welteverstaan. In deze misdaadthriller wordt Stallone bijgestaan door grote namen als Ray Liotta, Robert De Niro en Harvey Keitel. Je kunt het dus slechter treffen.

Bullet to the Head hoef je niet aan te schaffen als je op zoek bent naar een hersenkraker. De film biedt precies wat je mag verwachten wanneer je weet dat Stallone de hoofdrol vertolkt: anderhalf uur gevuld met stevige actie en daarvoor is deze Blu-ray waarschijnlijk het beste medium. Inhoudelijk wordt er dan wel af en toe een misstap begaan, maar met al het bloed, geweld en de kogels die je om de oren vliegen is dat de film makkelijk te vergeven.