Kirby's Dream Course

Het roze wezen Kirby is het meest multifunctionele personage in het Nintendo-universum. Van platformheld tot flipperbal, hij is het geweest. In Dream Course, dat oorspronkelijk voor de goede oude Super Nintendo verscheen in 1995, is hij een golfballetje.

De heruitgave van Kirby's Dream Course voor de Virtual Console voor Wii U betekent dat je de game nu kunt spelen met alle nieuwe features zoals het gebruik van save states en het spelen op enkel de controller. Je zult zo'n acht euro moeten neerleggen, of 1,50 als je de game al voor de Wii Virtual Console hebt. Tot zover de zakelijke informatie, voordat je Dream Course koopt wil je natuurlijk eerst weten wat het is, en of het de moeite waard is om je digitale portemonnee te trekken.

Golfen?
Kirby's Dream Course heeft dezelfde controls als een willekeurige golfgame: je bepaalt de richting waarin je het balletje, Kirby in dit geval, wilt slaan en vervolgens bepaal je de kracht waarmee je slaat. Kirby zal vervolgens in die richting rollen. Het is echter meer dan een golfspel aangezien je te maken hebt met verschillende vijanden, obstakels en power-ups die rechtstreeks uit de Kirby-franchise komen.

In elk level is het de bedoeling om alle vijanden uit te schakelen en vervolgens Kirby in het gat te slaan. Het gat ontstaat uit de laatst overgebleven vijand en je hebt dus invloed op de locatie hiervan. Dit is belangrijk om in je achterhoofd te houden aangezien elke slag health kost die je terugkrijgt door een vijand te verslaan. Je kunt dus niet onbeperkt slaan.

Puzzelen?
Zoals gezegd is Dream Course meer dan golfen vanwege de obstakels en de vijanden. Er zit ook een behoorlijk stuk denkwerk in. De verschillende levels krijgen steeds uitgebreidere layouts en de obstakels worden steeds lastiger. Hierdoor lijkt de game ook vaak op een puzzelgame en moet je extra je tijd nemen om na te denken over je slagen.

Doordat de game een isometrisch camerastandpunt heeft, is het richten niet altijd even gemakkelijk. De vloer is weliswaar verdeeld in verschillende vlakken, maar het blijft lastig om de route en de kracht te bepalen. Ook mist de game eigenlijk een echte richting. Omdat het zowel golf- als puzzelgame wil zijn verliest het de kwaliteit op beide vlakken. Beide zijn het net niet. Anno 2013 wil je dit niet meer spelen.

Je kunt de game ook met z'n tweeën spelen, maar dat voegt weinig toe.

Kirby's Dream Course heeft de tand des tijds niet zo goed doorstaan. Midden jaren 90 was het nog wel een leuk idee om een isometrisch 3D golfspel met Kirby te maken, maar nu is het gewoonweg niet zo leuk meer om te spelen. De gameplay is vrij onduidelijk, de levels zijn ietwat eentonig en het geheel voelt oud aan.

Gespeeld via de Virtual Console van Wii U. Ook beschikbaar voor de Virtual Console op Wii en Super Nintendo.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.