The Last of Us

FOK! keek als een van de eersten naar The Last of Us. Of de eerste van de nieuwe franchise meteen de laatste van ons mag zijn lees je hieronder.

Header

De wereld is dit keer naar de klote door een schimmelinfectie. We gaan er niet aan door een verschrikkelijke jeuk, een parasiet neemt het lichaam over. De geïnfecteerden worden misvormd en agressief en willen niets liever dan andere mensen doden of, als de slachtoffers geluk hebben en kunnen vluchten na een beet, infecteren. De mensen die nog niet in aanraking zijn gekomen verzamelen zich in quarantaine-zones en moeten het doen met wat er te vinden is, terwijl het leger de buitenzones veilig probeert te houden door strenge regels zoals een avondklok en al het voedsel op rantsoen.

The Last of Us

Infected
In deze setting ontmoeten Joel en Ellie elkaar door het lot. Joel moet Ellie bij de Fireflies brengen, een groep rebellen die tegen het strenge regime zijn. Een probleem: het is niet naast de deur. Een lange tocht staat de twee te wachten om de groep te vinden. Infected, soldaten en andere groepen gaan het ze lastig maken. Want naast soldaten die iedereen buiten de zones beschieten alsof het geïnfecteerden zijn, bestaan er ook groepen in onveilige steden die passanten beroven en vermoorden.

De setting zelf is niet heel schokkend, zombie-achtigen zijn de nieuwe nazi’s van de computerspellen en het leger is altijd bad-ass, want anders zou je hen wel op pad sturen in plaats van een man en pubermeid. De manier waarop het verhaal verteld wordt is wel erg sterk. De in-game cutscenes, de prachtige graphics en het geluid helpen je compleet in de wereld te betrekken. Een surround set of koptelefoon is eigenlijk een must. Daar is veel moeite in gestoken en dat merk je. Er zitten diepere boodschappen achter, zoals wie is er goed, wie is er slecht en wie bepaalt dat eigenlijk? Mensen doen wrede dingen om te overleven en dat wordt in The Last of Us wel duidelijk gemaakt...

The Last of Us

Volg het pad
Een gezellige virtuele boel dus. Maar hoe leuk is The Last of Us om te spelen? Naughty Dog, de ontwikkelaar, is in twee teams gaan werken om Uncharted 3 en The Last of Us te maken. Toch merk je overeenkomsten op. Om met het negatieve te beginnen: levels zijn weer op z’n Uncharted niet vrij begaanbaar. Je moet verder in het verhaal en de makers willen niet dat je terug kunt lopen om nog te zoeken naar de geheime locaties en items die er te vinden zijn, zoals stripboeken, Firefly-tags en achtergrondinformatie.

Er is altijd wel ergens een obstakel dat ervoor zorgt dat teruggaan onmogelijk is. Vaak zat staat of ligt er een truck die een weg verspert. Je klimt erover en vreemd genoeg is er dan geen ladder of ander object te vinden om erover terug te klimmen. De 'spring van enige hoogte af en daarna kun je niet meer terug' kom je ook vaker tegen. Bedenk en zoek dus goed voordat je verdergaat, want de mogelijkheid om het nog eens te doen komt pas nadat je het spel uit hebt gespeeld, dan kun je per hoofdstuk de boel opnieuw proberen.

The Last of Us

Route 66
De hoofdstukken zelf zijn gevarieerd. Dat komt omdat je zo ongeveer van de oostkust naar de westkust van Amerika gaat. Aangezien er geen treinen rijden duurt dat een poos. Seizoenen wisselen de hoofdstukken dan ook af en de ene keer zit je hartje zomer door een groen landschap te survivalen, en zo is het winter en heb je hele andere problemen aan je hoofd. De settings zelf wisselen elkaar ook af, zoals wouden, dorpjes en grote steden. Het voelde niet 'been there done that' uit eerdere hoofdstukken en dat is goed.

The Last of Us

Het survivalen zelf is niet zo lastig. Kogels zijn niet zo schaars op normal en als je goed zoekt vind je altijd wel benodigdheden om verbanddoosjes en molotovcocktails te maken. Het belangrijkste om die te vinden zijn shivs, messen om die sloten open te maken van bepaalde deuren zodat je in een voorraadkast of iets dergelijks kunt komen. Het is een kwestie van soms stealth langs vijanden te gaan, maar het spel beloont je als je op plekken durft te komen die optioneel zijn. Als je een kamertje vindt, waar bijvoorbeeld vijf vijanden rondlopen, en de uitgang van de ruimte is ook vlakbij, dan is het raadzaam toch die kamer te ruimen en hoogstwaarschijnlijk nuttige items te vinden. En vaak is stealth dan niet meer te doen, maar is het vooral slim gebruikmaken van de omgeving om meerdere vijanden tegelijkertijd te doden met een welgemikte cocktail.

The Last of Us

Bloembollen eten
Kogels zijn dan misschien niet schaars, een overschot is het ook niet te noemen, dus elke situatie bekijk je hoe je het wil oplossen. Er is geen één manier, als jij wil rambo'en kan dat. Al ga je op die manier waarschijnlijk dood, want de vijanden zijn strontvervelend, op een positieve manier. Menselijke tegenstanders omsingelen je, en proberen je in het nauw te drijven. En toch zijn de 'domme' Infected een stuk lastiger, al zijn er maar drie soorten. Runners zijn binnen luttele seconden bij je, terwijl ze de anderen hoorbaar waarschuwen. Binnen de kortste keren zit je in serieuze problemen als je geweer herladen moet worden. Clickers zijn blind, maar gebruiken een sonarsysteem om bewegingen op te sporen. Doodstil blijven staan en hopen dat ze omdraaien is een tip. Want ook zij waarschuwen iedereen als ze iets bemerken. En de laatste, Bloaters, ga je vanzelf wel verafschuwen. Denk aan een wandelende tank en je hebt een prima samenvatting. Traag maar oersterk. Op korte afstand verlies je geheid.

The Last of Us

De sfeer en de spanning die er heerst bij het verkennen van alle omgevingen wordt alleen door Ellie soms geheel verbroken. Als een level geheel schoongeveegd is, rent ze richting het volgende checkpoint, wat wel gemakkelijk is, weet je meteen waar die is. Maar je weet ook dat er tussen jou en haar geen vijand meer te vinden is. Deze voorkennis haalt je uit de opgebouwde spanning, die je laat denken dat er achter elk hoekje een Runner of soldaat kan zitten. Jammer, want als Ellie in d'r broek scheet van de angst was die spanning wel constant aanwezig geweest.

The Last of Us

MacGyver
En dan haal je het eind van The Last of Us. En dan? New game plus. Wat is er plus aan? Door het spel heen verzamel je spullen om je wapens te verbeteren. Meer ammunitie, sneller schieten, sneller herladen, dat soort verbeteringen. In de plus-variant neem je dit mee en mag je verder gaan met het verbeteren van je wapens. Ook je skills, bijvoorbeeld beter luisteren en waar vijanden zich bevinden en sneller een verbanddoos kunnen gebruiken ga je niet in je eerste tocht geheel upgraden. De tweede ronde stelt je dus in staat alles te kunnen maken.

The Last of Us

Voor de mensen die er alles uit willen halen wat er is: door bepaalde moeilijkheidsgraden uit te spelen speel je gallerijen en skins vrij. Er is een multiplayer, die helaas nog niet online was bij het spelen van het spel, want The Last of Us is nog niet uit. Persoonlijk verwacht ik weinig van de multiplayer van een verhalend spel, maar over een week kunnen we het allemaal pas proberen om te zien of de multiplayer erin zit omdat het tegenwoordig moet, of dat het echt iets toevoegt.

The Last of Us heeft me meer vermaakt dan Uncharted 3. Niet dat Uncharted 3 slecht was, maar ik ergerde me daar dood aan de vele cutscenes, te lange achtervolgingen en de tenenkrommende gameplay die echt te simpel aanvoelde. The Last of Us vertelt het verhaal boeiend en de levels voelen gevarieerd en niet te lang aan zodat je niet het idee krijgt dat iets te lang duurt. Alleen Ellies 'zelfvertrouwen' na het klaarblijkelijk schonen van een level en de schaarste die er beloofd was valt tegen. Het laatste is op te lossen door de moeilijkheidsgraad een tand of twee hoger te zetten, dan heb je meer kogels nodig om de vijanden neer te leggen. De Uncharted-manier van leveldesign is er omwille van het verhaal, maar het is wel irritant dat je niet terug kunt om spullen die je hebt laten liggen alsnog op te halen. Nee, ik hoop niet dat dit de laatste The Last of Us is, ondanks de minpunten is het genieten geblazen in de voorgestelde wereld. En iets zegt me dat er nog meer aan zit te komen, niet op de minste plaats door het woordje DLC in het menu en twee domeinnamen die geregistreerd zijn.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Verhalende gameplay - Lineaire levelopbouw 8
+ Sfeer en spanning - Ellies gedrag haalt spanning weg