Fast & Furious 6

Deel drie en deel vier brachten de Fast & Furious-franchise weinig goeds, maar regisseur Justin Lin herstelde zichzelf met Fast Five en blies de franchise daarmee nieuw leven in. Zowel critici als fans waren zeer te spreken over de film die in 2011 de kassa’s liet rinkelen: de film staat comfortabel in de top 100 van meest verdienende films aller tijden. Aan het einde van Fast Five werd een tipje opgelicht van de sluier van Fast & Furious 6 en de interesse voor het vervolg werd gewekt: kan het zesde deel tippen aan zijn bewierookte voorganger?

Voor de productie van Fast & Furious 6 kwam zo’n 35 miljoen dollar extra aan budget beschikbaar. Lin heeft zijn geld prima besteed en dan met name op het gebied van actie. Een prima besluit, want dat is waar de franchise het van moet hebben. Uiteraard worden schaars geklede vrouwen en op anabolen rijdende bolides niet vergeten, zijn de beelden flitsend, wordt alles ondersteund door een flink met bastonen gevoede soundtrack en viert het basisprincipe van Dom’s crew hoogtij: familie boven alles, het voelt allemaal zeer vertrouwd.

Fast & Furioous 6

Deze familie kwam in deel vier, Fast & Furious, abrupt uiteen te vallen toen Dom’s vriendin Letty het leven moest laten. Aan het einde van deel vijf bleek echter dat ze toch niet zo dood was als werd aangenomen: ze verscheen op een foto na een overval in Rusland. Dit is het startsignaal geweest om een blik oude bekenden open te trekken en met het gehele gezelschap de overstap te maken naar de andere kan van de Atlantische oceaan, met Londen als bestemming.

Vrijwel alle bekende gezichten zijn weer opgetrommeld: van Ludacris, Tyrese Gibson en Jordana Brewster tot aan Vin Diesel en Paul Walker. Zoals bekend keert dus ook Michelle Rodriguez terug en ook Dwayne Johnson lijkt een vaste pek in de franchise te hebben bemachtigd. De familiaire cast wordt aangevuld door twee belangrijke nieuwkomers die het prima doen: Luke Evans (Clash of the Titans) als de voornaamste villain en Gina Carano, de voormalig Mixed Martial Arts-ster die eerder in Haywire al indruk maakte en hier wederom weet te overtuigen.

Zoals gebruikelijk worden de personages in het eerste deel van de film geherintroduceerd, maar het verschil ten opzichte van de voorgangers zit hem in het tempo waarmee dit gebeurt. Vrijwel vanaf het zit Fast & Furious 6 bomvol met actie en is het een adrenalinerit tot aan het einde. Hierbij wordt soms gas teruggenomen om een korte blik in de geschiedenis te werpen en de benodigde uitleg te bieden, want het is natuurlijk nogal wat als een doodgewaand familielid zomaar terugkomt. Helemaal eentje die, zoals Dom het ooit treffend verwoordde “80% duivel is en 20% engel” is.

Dat is de belangrijkste drijfveer van de film en alles draait om het terug in de familie krijgen van Letty. Het helpen van FBI-agent Hobbs dient slechts als hulpmiddel om dit te bereiken: een pact dat bekend aanvoelt, aangezien de heren maar één manier kennen om hun doel te bereiken. Het risico daarrvan is dat er soms een overkill aan actie is en de grens van het acceptabele een enkele keer schaamteloos overschreden wordt, vooral bij een niet nader te noemen sleutelpunt. Dat geldt ook voor de iets te lang durende slotscène, maar het zijn kleine minpuntjes in een verder bijzonder entertainende film.

Hiertegenover staat namelijk een flinke hoeveelheid humor, aanzienlijk meer zelfs dan in Fast Five. Dit gaat dan wel niet helemaal zonder horten of stoten, want ook hier worden bewust stapjes teruggedaan van de rode draad: puur en alleen om de grap te maken. Als het aanslaat dan werkt het echter en dat lijkt de doelstelling van Fast & Furious 6 te zijn: het publiek tevreden stellen zonder alles heel serieus te nemen. Neem bijvoorbeeld de vechtscènes in de slotakte, waarbij het worstelverleden van Johnson en Carana duidelijk zichtbaar is en de actie zo dik is aangezet dat het toch weer vermakelijk wordt.

Als Fast Five de film is die de Fast & Furious-franchise nieuw leven inblies, dan is Fast & Furious 6 de film die dat leven vrij eenvoudig wat verder weet uit te rekken. Hiervoor moet je wel wat geven en nemen: neem een korreltje zout mee om de acceptatiegrens wat bij te kruiden en dan kun je een flinke hoeveelheid entertainment mee naar huis nemen. Dat entertainment is waar deze hele franchise op is gericht en regisseur Justin Lin heeft na één misstap bewezen dat hij wel weet hoe hij dat voor elkaar krijgt.