Donkey Kong Country Returns 3D

Eind 2010 flikte Retro Studios wederom iets dat bijna onmogelijk werd geacht. Na het succesvolle Metroid Prime-avontuur wisten ze ook nieuw leven in de Donkey Kong-franchise te blazen. Donkey Kong Country Returns was een uitstekende, bikkelharde platformer die misschien wel de originele games overtrof. Nu keert de game, heel toepasselijk, terug op Nintendo 3DS.

Donkey Kong Country Returns 3D (DKCR3D) is niet veel meer dan een rechtstreekse port. Normaal gesproken niet heel spannend, maar in dit geval zijn er genoeg redenen voor een feestje. Niet alleen krijgt 3DS er wederom een fantastische game bij, deze versie heeft geen motion controls!

Over het algemeen vind ik motion controls prima. In Skyward Sword vond ik ze zelfs bijna revolutionair. In DKCR was het wagglen echter een irritante extra horde. Zeker omdat er veel precisie van je wordt verwacht. Traditionele knoppen werken in dit geval gewoon prettiger. Ook nieuw is een soort easy modus. Je krijgt standaard een extra hartje en je kunt een paar nieuwe items kopen die je bijvoorbeeld van een val redden. Meer opties hebben is altijd goed.

Bananenfeest
DKCR is verder nog steeds een genadeloze platformer die je door acht werelden vol uitdagingen voert. De aap met de stropdas kan maar twee klappen hebben (in de originele modus), extra hartjes en checkpoints zijn schaars. Je vindt in elk level wel een ton met Diddy erin. De kleine aap brengt dankzij zijn jetpack wat extra zekerheid in je sprongen. Er is alleen een val in de afgrond nodig om hem weer kwijt te raken.

Als platformer is het minder gracieus dan Mario. Sprongen voelen niet zo soepel en natuurlijk aan met de zware aap. Je moet er wat meer voor werken. Donkey Kong heeft echter meer pit dan de loodgieter, en als hij eenmaal wat momentum heeft is het een onstuitbare kracht.

DKCR3D is een hele grote game. An sich bevat het al heel wat levels, maar binnen die lange levels kun je ook veel verstopte puzzelstukjes vinden en de lastig geplaatste K-O-N-G letters pakken. Als je alle letters binnen een wereld verzamelt speel je een extra uitdagend tempel-level vrij.

De auto scroll-levels verdienen wat extra lof. Het maakt niet uit of je in de bekende mijnkar zit, de nieuwe door een raket aangedreven ton of dat je te voet moet vluchten voor een dodelijke zwerm insecten. Al die levels zijn pure adrenaline shots die het uiterste van je zullen vereisen.

Broodje aap
De game laat wel wat steekjes vallen. Het zit boordevol content, maar kent net iets te weinig variatie. Op een gegeven moment beginnen de levels toch een beetje samen te smelten. Dat geldt extra voor de geheime bonusruimtes waar je puzzelstukjes kunt verdienen, die zichzelf telkens blijven herhalen.

Verder zijn de vrolijke karikatuur-achtige graphics een stuk minder iconisch dan de semi-realistische graphics van de Rare-titels. DKCR voelt qua level-design ook iets minder innovatief dan die oude games. De Retro-game is meer traditioneel en verrast daardoor minder vaak.

3DS vs. Wii
De framerate van de 3DS-versie is 30fps in plaats van 60 zoals op Wii. Het ziet er allemaal ook net iets minder goed uit, maar in principe merk je daar tijdens het spelen weinig van. Je krijgt er wel 3D voor terug. Het effect ziet er leuk uit, zeker omdat DKCR zelf al met meerdere dimensies speelt. Bij levels waar een hoog tempo was vereist vond ik het echter afleiden, dus het stond bij mij ook vaak uit.

Ten slotte is er nog wat nieuwe content. Als je alle geheime tempel-levels doorstaat speel je nu een extra wereld vrij. Toen ik zag dat de acht nieuwe levels omgevingen van de voorgaande werelden hergebruikten maakte ik me even zorgen dat het waardeloze content zou zijn. De nieuwe levels introduceren echter elk één nieuwbakken element, waardoor ze helemaal de moeite waard zijn.

Conclusie
Donkey Kong Country Returns 3D is nog beter dan de Wii-versie. Schudbewegingen zijn verbannen en de nieuwe levels zijn leuke toevoegingen voor de fans die het al op de Wii hebben doorlopen. Deze pittige platformer is er een voor de liefhebber. Het is voor de gamer die het niet erg vindt om zomaar dertig levens in een level te verliezen. In ruil voor die pijn krijg je een fantastische game.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Ouderwets moeilijk - Soms te conservatief 8,5
+ Geen waggle - Iets te weinig variatie
+ Nieuwe levels - Herhalende bonusruimtes


Gespeeld op 3DS, ook beschikbaar voor Wii.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.