Strip: Haas 4 - Vergelding

Een vrij nieuwe Nederlandse stripreeks die inmiddels aan het vierde deel toe is. Een strip over het verzet in Brabant tijdens de Tweede Wereldoorlog. De eerste albums werden met veel enthousiasme ontvangen. Houdt Fred de Heij samen met Rob van Bavel de naam van de strip hoog?

Haas cover deel 4

In dit deel hebben de leden van de verzetsgroep Haas een succesvolle aanslag op Duitse soldaten gepleegd. Zinnend op wraak dreigen de Duitsers met het executeren van onschuldige slachtoffers. Gelukkig weten Donkersloot en Vandervelden dit te voorkomen, maar nu dienen ze hun sporen te wissen. Een zelfmoordmissie wordt opgezet om de onschuldige burgers te beschermen.

Haas deel 4 strook
Een voorbeeld van de stijl van deze strip

Waanzinnig spannend. Zo kan je kort dit stripalbum benoemen. Als je eenmaal begint met lezen zal je niet snel stoppen tot je de laatste pagina hebt bereikt. Je wordt door een benauwende opening direct het verhaal ingezogen, en vanaf dat moment gunnen Rob van Bavel en Fred de Heij je geen rust meer. Gooi hier een aantal complexe hoofdpersonages bij en je hebt een geweldige strip. De hoofdfiguren zijn mensen van vlees en bloed, waarbij niemand zomaar iets zal doen. Dit brengt een extra spanningslaag met zich mee welke je niet vaak ziet in de Nederlandse strip. De actie wordt overtuigend in beeld gebracht, evenals de locatie waarin dit verhaal zich afspeelt. Hoewel hier wel wat vrijheden in zijn genomen, is onder andere de KMA in Breda duidelijk herkenbaar.

Er is eigenlijk weinig op aan te merken, behalve dat het soms té spannend is, waardoor je te laat kan komen voor een volgende afspraak. Deze strip krijgt dus gewoon de volle score, tien sterren! Laat deel vijf maar vlug komen!