Cities in Motion 2

Transport Tycoon, wie is er niet mee groot geworden? Maak kennis met Cities in Motion 2, die ons een moderne variant voorschotelt.

Header

Nou ja, helemaal zoals de oervader van vervoersimulatie is Cities in Motion 2 niet, maar het doet een erg goede en diepgaande poging. Het grote verschil is dat in dit spel alles gecentreerd is rond het openbaar vervoer. Dus geen vliegtuigen, geen transporttreinen voor boomstammen en geen olietankers in deze game. We moeten het doen met bus, tram, trolley of metro. Voor de mensen die graag op eilandjes bouwen is er nog een waterbus.

Als er een tweede deel is, is er ook een origineel. De eerste Cities in Motion had bestaande steden zoals Helsinki, Parijs en Londen om je uit te dagen al het openbaar vervoer te regelen, maar in het tweede deel moeten we het doen met fantasiesteden. Geen nood, er is een map editor waarmee naar hartenlust gebouwd en geschaafd kan worden aan elke stad die je maar kan verzinnen, dus ik verwacht binnenkort al huis-, tuin- en keukencreaties van de community zelf. Jammer genoeg is de oude DLC van het eerste deel niet te importeren, ik had maar al te graag in Tokyo met een monorail gestoeid.

Cities in Motion 2

Het eerste punt waar deze opvolger beter in is, is performance. Cities in Motion 2 maakt gebruik van de Unity Engine. Een hele verademing na het eerste deel, waarbij de engine vroeg om systeemeisen die bijzonder hoog waren. Het inzoomen verloopt soepel, de dag- en nachtcyclus ziet er mooi uit en het volgcameraatje om een te kiezen persoon, gebouw of vervoersmiddel in de gaten te houden werkt prima. Het enige dat me stoort is de besturing. De toetsen 'WASD' zijn me niet onbekend in shooters, maar in een game zoals deze vind ik het jammer dat er niet gereageerd wordt als ik met mijn muis bij een rand van het scherm ben.

Een echt levende stad met honderdvijftigduizend inwoners ga je niet zichtbaar zien. Er lopen wel inwoners rond, er rijden auto’s, maar heel druk oogt het niet. Er zijn sfeergeluiden, van stadse geluiden als je stevig inzoomt tot een stevige wind als je heel hoog uitzoomt. Het enige dat wel slecht is, is de achtergrondmuziek. Het begint wanneer je het spel start, maar stopt na een tijdje en iemand is de repeat-functie vergeten. Het blijft dus vrij stil. Niet dat je veel mist aan het muziekje en al snel ga je richting je eigen mp3-collectie.

Cities in Motion 2

De reden waarom de bestaande steden niet te vinden zijn is eenvoudig: de stad vormt zich naar jouw prestaties. Een historisch correcte stad maken wordt dus wel erg pittig. De stad groeit en hoe het groeit regel je indirect door jouw inzet van openbaar vervoer. Zorg je voor een goede verbinding tussen de wijken van werklui en de industrie van je stad, dan zal de industrie sneller groeien. Regel je daarentegen een goede verbinding tussen warenhuizen, stadions en meer, dan zullen de commercie en het toerisme beter tot uiting komen in de stad.

Een heel erg uitgebreide feature in Cities in Motion 2 is het regelen van de tijdstippen waarop een vervoersmiddel behoort te vertrekken bij een halte. Je kunt standaard intervallen aangeven voor de hele dag, bijvoorbeeld om het uur een metro, maar om de aantallen forenzen in de ochtend- en avondspits op te vangen kun je die nog eens apart instellen. Ook de nachtbus kun je geheel naar eigen inzicht regelen, allemaal geen probleem. Als je wil kun je zelfs de hele tijdtabel met het handje maken, genoeg mogelijkheden om die OV-lijnen te perfectioneren.

Cities in Motion 2

Een andere optie is het gebruik van zones. Je kunt zones toekennen in de stad. Zo maak je bijvoorbeeld de binnenstad zone 1, de buitenwijk zone 2 en de echt afgelegen gebieden zone 3, de duurste zone. Prijzen zijn per OV-type per zone, per twee zones of alle zones te regelen. Ook zijn er maandkaarten voor alle zone-combinaties en is er een OV-maandkaart voor de inwoners die meerdere types vervoer nodig hebben. Alles is simpel in één ticketprijzenscherm te regelen. De lonen van je chauffeurs, onderhoudsmannetjes en controlleurs moet je ook in de gaten houden, zodat zij niet uit pure frustratie mensen bij een halte laten staan.

Het klinkt allemaal overzichtelijk, maar toch is er een flinke leercurve. Het is in principe een kwestie van een busdepot, een paar haltes en een route definiëren. Tenminste, dat zegt de tutorial. Maar die bereidt je maar half voor op wat komen gaat. In de praktijk is het toch lastiger om het allemaal meteen goed te doen zodat de inwoners er ook wat aan hebben. En een metro aanleggen had wel even uitgelegd worden, zeker als je onder de grond wil. In de campagne-modus krijg je allerlei doelen naar je hoofd geslingerd die meer inzicht van je vragen. Om de vele mogelijkheden en de daarbij behorende gevolgen in de vingers te krijgen is er een sandbox-modus, waar je optioneel geld, de groei van de stad en doelen in de gaten kunt houden. Met ongelimiteerd veel geld is er geen man overboord als je eens een grote metrolijn goed verneukt en zo is oefenen een koud en vooral leuk kunstje.

Cities in Motion 2

Sociale aspecten in een simulator zijn hip, denk even aan SimCity. En ja hoor, ook in Cities in Motion 2 is een multiplayermodus. In deze modus heb je drie soorten: co-op tot vier spelers, met maximaal vier man tegen elkaar of team tegen team in de vormen 2vs2, 3vs3 en 2vs2vs2. Met je team speel je op dezelfde kaart en deel je het budget met elkaar. Zeker bij de grote mappen is dit een leuke toevoeging, om samen een flink uit de kluiten stad nog verder te laten groeien. De doelen om te behalen zijn nog wat mager, je kunt alleen kiezen welke bedrijfswaarde de winnaar als eerste moet hebben.

De chatbox is misschien wat summier voor zo’n spel in multiplayer, het zou handiger zijn als er ingame een optie tot voice-chat zou zijn. Zeker met overleggen over nog te nemen stappen en welk gedeelte van een stad je onder handen gaat nemen. Er is alleen een probleem: het is nog niet zo druk in multiplayer. Nu kan dat komen omdat vrienden onderling een game verborgen kunnen houden, of omdat mensen bezig zijn met het leren van het spel in de sandbox-modus voordat ze zich in het online gamen gaan storten.

Cities in Motion 2

Na de teleurstelling die SimCity heet sprongen veel uitgevers op met extra kortingen of trailers van hun nog uit te komen simulatiespellen. Cities in Motion 2 is geen stadbouwgame: het openbaar vervoer heeft hier de hoofdrol. Er zitten bugs in het spel, maar deze zijn niet gamebrekend en ze zijn sinds de release heel erg snel opgelost door de ontwikkelaar. Ze doen actief mee in het forum van hun spel om mensen te helpen of bugs te identificeren en op te lossen.  Zo kan het dus ook. Geen publieke testservers en excuses, maar aan het werk.

De enige punten in Cities in Motion 2 die me storen zijn het navigeren op de kaart en de half ontbrekende achtergrondmuziek. Het is jammer dat er geen bekende steden meer aanwezig zijn, maar met DLC-mogelijkheden en een level-editor is niets onmogelijk. Zoals multiplayer in het spel zit is een interessant idee, maar als er weinig openbare games zijn sterft die modus een snelle dood. De tijd zal leren of mensen nog aan het oefenen zijn, of veel privé spelen. De prijs is helemaal niet verkeerd, zeker in tijden dat een simulatiespel standaard zestig euro kost, al is het geheel niet af. Cities in Motion 2 gaat over de toonbank voor twintig euro en dat is een stuk schappelijker. Je gaat er zeker uren kwijt aan zijn door de uitdagingen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Uitgebreide opties om het OV te regelen  - Navigeren op de kaart  8
+ Grafisch aantrekkelijk - Achtergrondmuziek 
+ Maar ook een aantrekkelijke prijs - Weinig multiplayerdoelen en spelers


Beschikbaar voor pc en Mac.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.