Giana Sisters: Twisted Dreams

Een tijdje terug hadden we een prijsvraag waarin je een code kon winnen voor Giana Sister: Twisted Dreams voor Xbox Live Arcade. Nu is hier ein-de-lijk de review en gaan we bekijken of de winnaars terecht zo blij konden zijn met hun gewonnen game.

Een heleboel oudere gamers zullen de Giana Sisters nog wel kennen. De game verscheen in 1987 voor onder andere de Amiga- en Commodore 64-consoles en was overduidelijk geïnspireerd op Super Mario Bros. Nintendo vond het zelfs een directe kopie en dreigde met juridische stappen. De game werd daarop 'vrijwillig' uit de handel gehaald waardoor verzamelaars ineens zeer geïnteresseerd waren in de game. Eigenlijk had de actie van Nintendo dus een averechts effect en werd Giana Sisters een cultgame.

Tegenwoordig zijn de Giana Sisters volledig gemoderniseerd. De graphics en het design van de twee dames is drastisch veranderd en de game heeft een heel eigen look gekregen waardoor het niet meer een simpele kloon is, maar een echte opzichzelfstaande game is geworden.

De oude Giana Sisters uit 1987

In Twisted Dreams is overigens niet alles geheel origineel. De makers hebben gekozen voor de welbekende 'lichte wereld vs. donkere wereld'-setting waarin je kunt wisselen tijdens het spelen. Eerder zagen we dit al bij bijvoorbeeld Outland en Fractured Soul. Dit betekent dat sommige bruggen en/of deuren gesloten zijn in de ene wereld maar niet in de andere. Je bent constant aan het wisselen dus om door de levels te geraken.

Wat men wel leuk heeft gedaan, en waardoor de game echt een eigen gezicht krijgt, is de twee zusjes eenzelfde uiterlijk te geven als de twee werelden (de ene blond en schattig, de ander met zwart haar en wat duister), maar dit wel te wisselen. Het schattige zusje loopt dus door de duistere wereld en andersom. Beiden hebben ook elk hun eigen speciale vaardigheden zodat je niet enkel wisselt om een brug tevoorschijn te toveren.

Giana Sisters komt over als een sprookje door het design van de levels: zowel de donkere als de lichte wereld lijken zo uit een sprookjesfilm te komen. De lichte wereld ziet er ook echt prachtig uit met een mooi gebruik van kleuren. Gecombineerd met de goede soundtrack, die meewisselt met de werelden, zorgt dit ervoor dat je echt kunt genieten tijdens het spelen.

Na een aantal levels had ik een beetje goed door hoe de levels in elkaar staken en arriveerde ik bij de eerste eindbaas. Tot mijn grote verbazing kon ik hier niet aan beginnen. Blijkbaar heb je een bepaald aantal sterren nodig om een baas te mogen verslaan. Dit soort kunstmatige verlenging van de gameplay, je moet immers levels opnieuw gaan spelen, vind ik echt belachelijk. Ik heb één level opnieuw gespeeld, maar dat was niet voldoende. Op dat moment was ik er direct klaar mee. Doei Giana Sisters. Ik bepaal zelf wel of ik levels, die ik al gehaald heb, opnieuw wil spelen of niet.

Toen ik net begon met spelen was ik redelijk onder de indruk. De game ziet er tof uit en heeft een heel eigen sfeer die goed uitpakt. Het wisselen tussen de twee Giana Sisters is weliswaar niet origineel meer, maar voelt fris genoeg aan om er een game op te baseren. Helaas kent Twisted Dreams een belachelijk systeem om de levensduur kunstmatig te rekken en daardoor was ik er vrij snel klaar mee.

Heb je geen probleem met het verplicht opnieuw spelen van levels dan is Giana Sisters: Twisted Dreams mogelijk wel het proberen waard. Ik was er echter niet aan begonnen als ik dat had geweten.

Gespeeld op Xbox 360, ook beschikbaar voor pc. Mogelijk komt de game binnenkort naar PS3 en WiiU

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.