Game of Thrones (Seizoen 2)

De bluray

Er lijkt maar één medium geschikt om Game of Thrones thuis te kunnen aanschouwen en dat is natuurlijk de Blu-Ray. Buiten de intrigerende plotontwikkelingen en immer boeiende personages, is dit namelijk een serie die tot in de puntjes is verzorgd. HBO heeft er een handje van zijn shows met haast buitenaards realisme te brengen en Game of Thrones is de serie waarbij al het voorgaande werk van het tv-netwerk tot in perfectie gecombineerd wordt. Het team van het productiedesign en de rest van de crew verdient hier niets dan lof. Dit is ‘eye candy’ van de hoogste orde, wat al begint bij de prachtig vormgegeven Blu-Ray zelf, inclusief de uitvouwbare, papieren episode guide en plattegrond van Westeros.

Game of Thrones 2 bluray

De Blu-Ray zelf weet de beelden naadloos en haarscherp weer te geven, waarbij een zo groot mogelijke full HD-televisie beslist geen overbodige luxe is. De scènes spatten haast van je scherm af en iedere kleurtoon wordt prachtig weergegeven. Van het kille en grauwe Winterfell tot aan het warme en kleurrijke Qarth, alles ziet er waanzinnig uit. Als je ook nog eens een goede surroundset op je tv kunt aansluiten, is ook het geluid een lust voor het oor. De muziek is namelijk weer van grootse klasse, die je het best zo hard mogelijk kunt zetten voor een optimale beleving.

De extra’s

De Blu-Ray-uitgave is voorzien van enkele nuttige extra’s. Zoals in de review al is benoemd, is het soms lastig de vele karakters en verhaallijnen te blijven volgen. Hierop is slim ingespeeld met de In-Episode Guide, waarbij de persnages en hun geschiedenis uitgelicht kunnen worden via het rechts bovenin beeld verschijnende menu. Eenzelfde doel is Histories and Lore beschoren. Hierin begeleiden enkele personages de passend geanimeerde beelden van een stukje geschiedenis over zichzelf en hun volk.

Daarnaast is er ook nog eens per aflevering een korte recap bij ieder aflevering te vinden en is er een stukje interactiviteit met de kijker gewaarborgd. Via de Hidden Dragon Eggs kun je als kijker op zoek gaan naar verborgen eieren. Deze zijn in enkele van de afleveringen te vinden en bieden je een blik op niet eerder vertoond beeldmateriaal, maar het vinden van de eieren is een flinke uitdaging.

game of thrones
Andere extra’s zijn War of the Five Kings, waarin via een prachtig geanimeerd menu de tactieken en strategieën van iedere koning bekeken kunnen worden, en Game of Thrones Inner Circle, waarin een handjevol hoofdrolspelers hun ervaringen tijdens het filmen van seizoen twee bespreekt. De verschillende religies en de invloed hiervan worden door o.a. auteur George R.R. Martin besproken in The Religions of Westeros.

Hoogtepunt van de extra’s is echter Creating the Blackwater of Bay. Hierin wordt een kijkje achter de schermen van het creëren van de epische veldslag gegund. Daar waar de emotionele impact van seizoen twee minder was dan die van het eerste, was de productie van dit tweede seizoen juist beter. Dat daarbij de grote veldslag wordt uitgelicht en je als kijker kunt zien hoe dit spektakel tot stand is gekomen, is één van de grootste toevoegingen van deze Blu-Ray.

Game of Thrones is terecht één van de populairste series van dit moment. Hoewel dit tweede seizoen wat minder emotionele impact heeft dan het eerste, is dat geenszins een slecht teken omdat het kwaliteitsverschil verder miniem is. De klasse druipt van de serie af: het is de volledige 542 minuten genieten van machtswellustelingen en alle intriges die daarbij om de hoek komen kijken, de cast is fantastisch en de aankleding van de serie is van het hoogst vertoonde niveau. Op deze Blu-Ray zijn tevens extra’s te vinden die het volgen van de vele verschillende personages en verhaallijnen vereenvoudigt en is het beeld en geluid van het hoogste niveau. Een absolute aanrader dus. Op naar seizoen drie, dat vanaf volgende week met een wekelijkse recap op de frontpage ook op FOK! op de voet gevolgd gaat worden.