Monster Hunter 3 Ultimate (Nintendo 3DS)

De Nintendo 3DS-versie van Monster Hunter 3 Ultimate worstelt met zichzelf. Het biedt als op zichzelf staande ervaring een krakkemikkig avontuur dat op Wii U beter is uitgewerkt en is eigenlijk alleen interessant met die versie op Wii U. Spelgegevens kunnen namelijk overgezet worden, waardoor je onderweg voorbereidingen kunt treffen voor thuis.

Vooral dat laatste aspect is heel interessant aan de nieuwe, draagbare uitgave van Monster Hunter 3 Ultimate. Je bent een monsterjager die enkel goed voorbereid op pad gaat. Dat betekent dat je de bossen ingaat op zoek naar paddenstoelen en kruiden voor de nodige drankjes, botten voor het verbeteren van je uitrusting en ga zo maar door. Alles wat je vindt, kun je gebruiken. Al is het maar omdat je alles kunt verkopen en zodoende spaart voor secundaire uitrusting, zoals een vishengel.

Dat, samen met het voorbereiden en uitbreiden van je uitrusting, zijn taken die je heel gemakkelijk onderweg regelt. Omdat de Nintendo 3DS een handheld is, leent het zich uitstekend voor spellen die even snel tussendoor te spelen zijn en op elk gewenst moment opgeslagen kunnen worden. Vanwege de harde kern van dit tijdrovende spel, is je speelsessie op Wii U voorbereiden het enige waar de Nintendo 3DS-versie van Monster Hunter 3 zich bij uitstek voor leent.

Want net zoals bij de andere versies staat het verslaan van monsters binnen de context van een missie centraal. Dat kan allerlei doelen hebben; meestal komt het erop neer dat je iets moet verzamelen of dat je simpelweg dat monster moet omleggen. Het mooie aan de franchise is dat het de speler niet laat concentreren op levensbalken van zijn vijanden, maar dat hij moet opletten hoe zo’n beest reageert. Wordt hij trager, dan weet je dat hij bijna verslagen is, enzovoorts.

Het nadeel is dat het behalen van de missies extreem veel tijd kost. Zeker voor een handheldspel, waar je eigenlijk van korte speelsessies uit moet kunnen gaan. Tussentijds opslaan is er niet bij, dus word je geacht zo’n missie in één keer te klaren. Dat resulteert vaker dan gewenst in het vroegtijdig verlaten van de opdracht, waardoor je een zielig deuntje hoort en de volgende keer weer opnieuw moet beginnen. Het zet in elk geval niet aan tot doorspelen, en dat verdient dit spel niet.

Wat ook niet helpt, is de logge besturing van Monster Hunter 3 Ultimate. Heb je geen Circle Pad Pro, dat ding dat je nog eens rechts aan je 3DS moet klikken, dan draai je de camera met de vierpuntdruktoets ónder de linker cirkelpook of met je rechterduim op het touchscreen. Helaas is het zo dat je duim dat net niet redt, waardoor je de Nintendo 3DS schuin gaat houden of je je duim verrekt. Want de camera is, net als het gevechtssysteem, alles behalve dynamisch.

Inderdaad, ook het gevechtssysteem is alles behalve toegankelijk. Wanneer je een aanval inzet, is je personage tijdelijk onbestuurbaar. Ook draait de camera niet mee naar het monster dat je op dat moment slaat. Je merkt dat, in combinatie met de logge camerabesturing, je je dikwijls zit te ergeren. Want de camera werkt niet mee en het vechten gaat ontzettend moeizaam; en vooral de laatste is waar Monster Hunter het van moet hebben. Op Wii U gaat dat al stukken beter, in elk geval.

Het tijdrovende karakter komt ook terug in een ander aspect. Je moet namelijk ontzettend veel lezen, voordat je weet wat je moet doen en waar je naartoe moet. Tel alles bij elkaar op en de uitkomst is dat Monster Hunter 3 Ultimate feitelijk ongeschikt is als handheldspel. Tenminste, niet als een opzichzelfstaand avontuur. Maar in combinatie met de Wii U-versie, voor het uitwisselen van informatie en voorbereiden van je reis, is het prima. Maar om daar nou 45 euro aan uit te geven...

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Ziet er best mooi uit  - Game voelt niet aan als handheldspel  4
+ Kern van spel is uniek    - Stroef gevechtssyteem