God of War: Ascension

Kratos is terug. We gaan in God of War: Ascension terug in de tijd om de eed met Ares te breken. En daarmee ook heel wat botten en ledematen.

Header

Mijn eerste ervaring met God of War was in Amerika. Op vakantie loop je toch een van de grote gameketens binnen en dan blijft je oog op een verzamelbundel van de eerste en tweede God of War hangen. De verkoper zei met een big smile ”this game is bad-ass”. Thuisgekomen ging de collectie-disc meteen de PlayStation 3 in en pas na de aftiteling van deel 2 te hebben gezien mocht ie eruit.

Hell yeah, this game is bad-ass. God of War III was dan ook zo gekocht om de trilogie uit te spelen. Episch, bruut en awesome, zo is God of War. Er was alleen een probleem: hoe zouden ze ooit weer een volwaardig deel kunnen maken nu alle Griekse goden en vele andere mythische figuren vooral pijnlijk aan hun einde zijn gekomen?

God of War: Ascension

De studio in Santa Monica heeft er iets op gevonden: we gaan terug in de tijd, terug naar het begin van Kratos zijn wraaktocht. In God of War: Ascension heeft Kratos net besloten zijn eed met Ares te breken. Nu zeg je niet zomaar "stop die eed waar het licht niet schijnt" tegen de god van de oorlog, dus je kunt ervan op aan dat het breken van die eed iets meer moeite gaat kosten.

Naast de Olympische Goden zijn er in de Griekse mythologie drie zusters die de Furiën genoemd worden. Als iemand een zware misdaad heeft begaan gaan ze diegene martelen, kwellen en er meer leuke spelletjes mee doen. Een eed breken wordt gezien als misdaad en Kratos heeft het dan ook snel aan de stok met deze zussen. Hij krijgt van de eedbewaker te horen dat hij naar het Orakel van Delphi moet om te horen hoe hij de eed met Ares moet breken. Dus pak je duimpleisters maar weer, want we gaan met de Blades of Chaos kont schoppen, halzen openrijten en andere bad-ass dingen moorden plegen.

God of War: Ascension

God of War: Ascension is in de basis niet veel veranderd ten opzichte van zijn voorgangers. Je hebt normale aanvallen en krachtigere aanvallen en door je wapens te upgraden krijg je meer combo’s, meer magische aanvallen en meer visueel pijnlijk uitziende bewegingen. Nieuw is de ‘rage’-meter. Deze loopt op naarmate je vijanden in elkaar beukt. Hoe meer aanvallen in korte tijd, hoe sneller die vol zit. Wacht je te lang, dan loopt deze weer leeg, dus het is zaak om te blijven aanvallen.

De bonus is nog meer pijnlijke aanvallen, en een speciale aanval die je een keer kunt gebruiken, want daarna is je meter weer leeg en begin je weer opnieuw. Nu moet ik zeggen dat ik van die speciale aanval weinig gebruik heb gemaakt, want de ‘rage’-modus waar je in komt ziet er al zo tof uit. Vijanden in vuur en vlam zetten, of juist bevriezen en ze in stukken slaan, heerlijk! Alleen als je ziet dat er nog maar een vijand is kan het handig zijn om de eenmalige speciale aanval in te zetten, want anders was je meter toch al leeg geraakt daarna.

God of War: Ascension

Dit keer kun je ook de wapens van je tegenstanders gebruiken om ze het leven zuur te maken. Je kunt er maar een meenemen, je moet kiezen als je met een knots rondloopt en je ziet een zwaard liggen. Al is de knots richting een vijand gooien en het zwaard oppakken om er verder mee te slaan natuurlijk een optie. Heel spannend is het niet uitgewerkt, alleen de speer is af en toe verdomd handig, maar de zwaarden, knotsen en weet ik wat meer bleken niet zo heel veel bij te dragen in het avontuur.

Kratos krijgt speciale magie in de loop van het spel: vuur, ijs, elektriciteit en de kracht om zielen op te roepen. Magie gebruiken kost je een stukje magiemeter en net als je levensmeter is deze te upgraden door items te vinden. Deze magische veren en ogen liggen her en der verstopt in de levels. Ze zijn alleen zo makkelijk te vinden. Het is echt een kwestie van bij het startpunt van een nieuw level even naar de andere kant van het scherm lopen. Gegarandeerd dat je iets vindt dat je dichterbij brengt naar een upgrade voor wapens, levensmeter of magiemeter.

God of War: Ascension

En dat is jammer, want er zitten ook bepaalde puzzels in het spel waar je meer moeite moet doen om deze items te bemachtigen. Dat had voor 75% van de items op een puzzelende manier mogen zijn geweest. Nu is 90% op de eenvoudige wijze te vinden. In mijn eerste sessie had ik alle upgrades vrij snel en zonder moeite. Het had de speeltijd vast goed gedaan om meer puzzels erin te verwerken, om zo meer te moeten doen om de upgrades in handen te krijgen.

Naast de magie is er een bijzonder voorwerp dat genoemd mag worden: een amulet waarmee je objecten kunt manipuleren in de tijd. Met het tijdaspect zijn leuke puzzels bedacht, maar ook hier geldt weer: meer is beter. De lastigste puzzel wat betreft tijdmanipulatie was nota bene zonder het amulet. Het amulet is voor meer dingen te gebruiken. Vijanden zijn een paar seconden uit te schakelen. Ze worden gevangen in een bel waarin alles vertraagt. Behalve Kratos, dus je kunt helemaal op ze losgaan. Dit is echt mijn favoriete wapen in de strijd geworden, want er komen hordes monsters op je af.

God of War: Ascension

En daarom speel je uiteindelijk God of War. De intense gevechten en vooral de brute moordpartijen en die zijn aanwezig. De olifant waarvan de hersenpan wordt opengesneden is bekend, maar er zijn meer gruwelijk bruut in beeld gebrachte finishers te zien. Niets voelt beter dan eerst een horde handlangers af te slachten in rage en daarna met een inmiddels bekende quicktime-event de ondertussen verzwakte leider van die bende neer te krijgen. Nergens wordt het echt moeilijk als je op normal speelt, maar als je dat hebt uitgespeeld dan moet je zeker nog eens de ‘Titan’-graad uitproberen. En heb je de singleplayer wel gezien, dan is er nog multiplayer. Helaas waren er geen online sessies voor de pers beschikbaar, dus de ervaringen met deze modus houden jullie nog tegoed.

God of War : Ascension is wederom bruut. Toch voelt het minder episch dan God Of War III, omdat die goden en titanen toch meer indruk op me maakten. Het is wederom kort, zoals de eerdere delen. Met negen uur was ik door de singleplayer op normal. Met de Titan-mode kost het iets meer moeite en natuurlijk zijn er achievements en cheats vrij te spelen. Maar de levensduur van het spel is dit keer meer dan het verhaal in de singleplayer. Of de multiplayer druk bezocht gaat worden is nog afwachten. Ascension geeft in ieder geval in singleplayer waar je als God of War-fan op hoopt: een bruut spel.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Brute gevechten en wapens - Simpel te vinden upgrades  8
+ Visueel helemaal in orde - Hoe nu verder met de franchise?