Evenement: Noorderslag 2013

Als je wilt weten welke bands veel geboekt zullen worden op de Nederlandse festivals in 2013, dan moet je naar Noorderslag. Begin januari lopen de festivalboekers op het Groningse muziekfestival om nieuwe bands te scouten. Een goed optreden op Noorderslag is gegarandeerd een volle festivalzomer. Welke artiesten waren dit jaar in positieve zin opvallend op Noorderslag?

In ruim twaalf zalen in de Groningse Oosterpoort speelden ruim 60 Nederlandse artiesten, klaar om ontdekt te worden. Het festival werd geopend door onder andere Electric Tears. De Hoornse garagepunkband á la The Offspring en Green Day speelde korte, krachtige nummers, maar het miste publieksparticipatie. Ondanks dat de zaal in het begin vrij vol stond, reageerde het publiek nauwelijks op de muziek. Eigen single 'Bloodshed Eyes' was het sterkste nummer en een gevarieerde verademing tussen een groot aantal covers.

© FOK.nl / Bram Muller
Electric Tears (foto: Bram Muller)

Een stuk beter doen The La La Lies uit Alkmaar het. Stevige gitaarrock met invloeden uit de jaren '60. Scherpe gitaarsolo's maken het optreden on-Nederlands goed. Het publiek reageert vanaf de eerste seconde enthousiast en dat motiveert de band nog meer om uit hun plaat te gaan. Eén ding is zeker: als er boekers stonden te kijken, dan hebben ze een vol festivalseizoen.

Naast beginnende en ietwat onbekendere bandjes konden de wat meer gevestigde artiesten ook niet ontbreken. In de grote zaal opende singer-songwriter Blaudzun met voorlopig één van zijn laatste optredens in Nederland. Zijn album Heavy Flowers werd vorig jaar goed opgepakt door de radio en goed ontvangen door journalisten en binnenkort komt deze uit in Amerika, uiteraard met bijbehorende tour. Dat Johannes Sigmund (zijn echte naam) en zijn band succesvol zijn, is te zien aan de overvolle grote zaal, die met veel enthousiasme de muziek tot zich laat komen.

Maar waar de avond eigenlijk om draait is die ene vraag: wie wint dit jaar de Popprijs? Deze prijs is voor de Nederlandse band die het afgelopen jaar het meest bijgedragen heeft aan de Nederlandse muziekindustrie. Eerdere winnaars zijn Kyteman (2009), Caro Emerald (2010) en De Jeugd van Tegenwoordig (2011). Van tevoren werd er door de bezoekers flink gespeculeerd. Onder andere Doe Maar, Golden Earring en Afrojack werden vaak genoemd.

© FOK.nl / Bram Muller
Racoon (foto: Bram Muller)

Uiteindelijk werd het toch de band die het vaakst werd genoemd, Racoon. Met de traditionele bierdouche kwamen zij de prijs ophalen en een cheque van 10.000 euro. De Zeeuwse mannen lieten meteen zien waarom zij de terechte winnaars zijn. Met hits als 'Love You More', 'No Mercy' en 'Close Your Eyes' pakten ze de grote zaal volledig in. Mocht je nog niet overtuigd zijn van het juryrapport ("Er is geen Nederlandse band of artiest die in 2012 zich zo langdurig, zo breed en zo goed gemanifesteerd heeft als Racoon, en dus geen band die zoveel betekend heeft voor onze popmuziek."), dan was je dat na het optreden wel.

Wie ook het publiek compleet in zijn macht had, was de Brabantse rapper Fresku. Hij was zelf verbaasd over de stampvolle zaal ("Komen jullie echt voor mij?"), maar bewees het zeker aan te kunnen. Sterker nog, een grotere zaal was geen overbodige luxe geweest. Met catchy beats, verslavende dansjes en pakkende teksten gaat het publiek voor drie kwartier lang los. Of het nou 'Hedde Druksop', 'Lintworm' of 'Kutkop' is, iedereen springt. En hard ook. Het moet raar lopen als Fresku niet de grote festivals en podia van Nederland platspeelt.

© FOK.nl / Bram Muller
Fresku (foto: Bram Muller)

De zaal was tevens overvol bij de uit Polen afkomstige Mr. Polska. Er kon letterlijk niemand meer bij. Deze mensen kregen keiharde beats en opzwepende teksten op zich afgesmeten met wellicht een iets te hoog geluidsvolume. Maar dat kon het publiek niet deren, van begin tot eind was het een gekkenhuis. Tegelijkertijd stond DeWolff in de grote zaal met totaal andere muziek, maar pakte tevens het publiek in met indrukwekkende en minutenlange gitaarsolo's. Dat niet iedereen zin had in instrumentale muziek bleek uit het feit dat de zaal aan het eind niet zo vol stond als aan het begin. Kwestie van smaak.

Mocht je nog geen genoeg hebben van snelle hiphop gecombineerd met scheurende electroklanken, dan kon je nog terecht bij de Groningse Kraantje Pappie. Wederom een volle zaal en wederom ging het publiek tot het gaatje, met als sterke afsluiter de hit 'Waar is Kraan?'. Maar ook een remix van The Prodigy's 'Smack My Bitch Up' werd erg goed ontvangen door het publiek, helaas werd het slechts gebruikt als filler en werd er tekstueel gezien weinig mee gedaan.

De nachtbrakers konden laat in de nacht nog kiezen tussen de muzikale clash van Orgel Vreten en de Zuid-Afrikaanse dubsteo/reggae-band Skip&Die. Een gevarieerde keuze waarbij je eigenlijk bij beiden een sterk optreden krijgt. Muzikaal indrukwekkend en ingetogen is Orgel Vreten, terwijl Skip&Die met raggende beats het festival afsluit.

FOK!fotograaf Bram Muller was ook aanwezig op Noorderslag en maakte de volgende fotoreportage.