Comme un chef

Jacky Bonnot (Michaël Youn) is een man van twaalf ambachten, dertien ongelukken: hij verliest zijn baantjes steeds omdat hij zijn liefde voor de gastronomie niet kan beteugelen. Zo werkt hij als serveerder in een derderangs bistrootje en gaat hij in discussie met klanten die in zijn ogen het verkeerde eten bestellen. Zijn zwangere vriendin Béatrice (Raphaëlle Agogué) is het helemaal beu en eist van hem dat hij het eerstvolgende baantje dat hij krijgt niet verprutst. Jacky zou echter Jacky niet zijn als hij zich ook in zijn nieuwste functie als huisschilder bij een bejaardentehuis toch weer met de keuken gaat bemoeien. Ondertussen ligt sterrenchef Alexandre Lagarde (Jean Reno) in de clinch met zijn baas, die hoopt dat hij één van zijn drie Michelinsterren kwijtraakt zodat hij het bedrijf kan overnemen. Gelukkig wordt Lagarde gewezen op het heerlijke eten dat Jacky voor de ouden van dagen heeft gemaakt en biedt hem een baan aan in zijn keuken. Zal Jacky dit aan zijn vriendin durven zeggen en zullen Lagarde en Jacky er voor kunnen zorgen dat Lagarde's restaurant zijn sterren behoudt?

Comme un chef cover

De voorspelbare maar toch redelijk charmante Franse komedie Comme un chef biedt een recensent veel mogelijkheden. Zo kan de scribent van dienst ervoor kiezen om zijn of haar kritische bril op te zetten en zonder meelij vertellen dat Youn un petit peu overdreven acteert, dat er een pijnlijk gebrek aan chemie is tussen hem en de mooie Agogué en dat Reno ver onder zijn kunnen acteert. Hoewel het allemaal niet onwaar is, zou de schrijver dan voorbijgaan aan het feit dat het soms niet erg is een luchtige niets-aan-de-hand-film te bekijken. De speelduur van 85 minuten en een olijk kokstrio zorgen dat de film goed als simpel tussendoortje kan dienen.

Comme un chef - Jacky

Een andere optie zou zijn om een vergelijking te trekken met bijvoorbeeld instant-animatieklassieker Ratatouille. Immers, in beide films krijgt een uitermate getalenteerde buitenstaander de mogelijkheid zich omhoog te werken in een Franse topkeuken. Aangezien Ratatouille een briljante film is, zou het op alle facetten zwakkere Comme un chef er dan bekaaid vanaf komen. Een derde mogelijkheid is om van een aantal fragmenten te analyseren waarom ze al dan niet geslaagd zijn. Zo kan het fragment waarin Reno en Youn zich verkleden als Japans echtpaar om incognito naar een ander restaurant te gaan, beoordeeld worden als oubollig, niet vernieuwend en braaf en daardoor niet (volledig) geslaagd. Dit zou dan vervolgens over de hele film gezegd kunnen worden.

Comme un chef - Reno

Kortom, als recensent kun je behoorlijk wat kanten op met Comme un chef. Ook qua extra's biedt de film meerdere opties. Zo is er een drie kwartier durende making of getiteld Comme deux chefs en zijn er zowel een aantal bloopers als verwijderde scènes te bekijken. Altijd leuk. Ten slotte kunnen verschillende kijkers ook verschillende kanten op. Degenen die een makkelijk weg te kijken komedie willen met her en der een geslaagde grap, kunnen de productie op een rustige zondagmiddag kijken. De liefhebbers van gastronomie kunnen zich vrolijk maken over het gebakkelei van Reno en Youn over ingrediënten en de kijkers die verwend willen worden door een topfilm kunnen eerlijk gezegd beter iets anders kijken. Ratatouille schijnt volgens sommige recensies wel een goede film te zijn.