New Kids Nitro Racer

Oké, lees efkes goed mee, kut. Je moet die verrekte kuttekop van je dichthouwe en die review van New Kids Nitro Racer lezen. Wa ge moet doen? Bek houwe en scroll verder omlaag, homo!

Mocht je na de inleiding blij worden, bedenk je dan eens een game met al deze teksten in een A2 Racer-jasje. Trek je het nog? Mooi, dan gaan we kijken naar wat de groene Opel Manta allemaal kan.

New Kids Nitro Racer bevat een singleplayer met zeventien missies. Iedere missie bestaat uit een enkele opdracht, welke varieert van het kapotrijden van telefooncellen tot het oppikken (lees: aanrijden) van vrouwen. Natuurlijk zijn bekende New Kids Nitro-taferelen zoals de politie opnaaien aan de orde, maar het merendeel van de opdrachten draaien om zinloze vernieling. Rij twaalf telefoonstellen kapot, kut! Sloop speeltuinen, koekwaus! Vernietig… ach, je snapt het principe. Als je er goed voor zit ben je tussen de twintig á dertig minuten bezig om de alle missies uit te rijden. Mocht je na dit half uurtje nog niet genoeg hebben gereden, dan kan je in de 'Kutten'-optie freeroamen door het dorp.

Fan-tastisch kut

Voor fans van de New Kids-serie en -films zijn er veel herkenningspunten. Zo kan je de Manta parkeren op het speelplein, bij het bekende café en een rondje om de kerk rijden. Opvallend is de supermarkt in het digitale Maaskantje. Op televisie is te zien dat de C1000 en de Plus, hoewel beide gecensureerd, worden belaagd. In de game staat er een pand van de Jumbo in het dorp. Geen aangepaste naam zoals eerder C100 of LUPUS, maar Jumbo in zijn volle glorie. Of zij hiermee akkoord zijn gegaan is onbekend, maar de kans is groot dat ze geeneens weten dat er nu een Jumbo-pand in Maaskantje staat. Maar hier blijft het niet bij. De New Kids zelf hebben allemaal hun stem verleend aan de digitale personages. Correctie: de teksten die bij stockfoto's zijn geplaatst. Met minimaal twee scheldwoorden of Brabantse 'slang' hoor je bij iedere uitgevoerde actie een reactie van een van de Brabo-tokkies.

Grafisch gezien is de game, zoals je in veel gevallen van de New Kids-heren zelf hoort, kut. Het voelt aan alsof de ontwikkelaar een zeer goedkope mod voor Grachten Racer heeft gemaakt, maar dan in een zeer ongeïnspireerde omgeving. Door compleet Maaskantje en omstreken staan om en nabij maar vijf verschillende huizen, die alle straten weten te vullen. Uitzonderingen zoals de eerder genoemde kerk, pleintjes, speeltuinen et cetera daargelaten natuurlijk. Maar niet alleen de huizen zijn nagenoeg identiek, de inwoners zijn ook zo.

BOE, KUT!

Dat Maaskantje klein is is natuurlijk geen verrassing, maar wel dat de straten nagenoeg zijn uitgestorven. Er zijn wel wat auto's maar het aantal  rijdende voertuigen komt overeen met de hoeveelheid voertuigen bij een grote autodealer. En de inwoners van het dorp? Allemaal vrouwen. Met 'allemaal' doelen we op een stuk of dertig, waarvan er drie soorten vrouwen rondlopen. Ja, er is veel aandacht besteed aan de skins en omgevingen.

Om over een game als New Kids Nitro Racer te roepen dat er iets onrealistisch is, is net als zeggen dat niemand in het echt groene diamanten boven het hoofd heeft als je The Sims speelt. Dus mag je klagen als je met de Opel wordt gelanceerd door een verkeersdrempel, zonder enige moeite door bomen rijdt en met weinig schade een tankstation kapot kan beuken? Eigenlijk niet, dat zou te makkelijk zijn.

Om het paupergehalte helemaal af te ronden is er een technosoundtrack 'gecomponeerd' voor onder de opdrachten en in de menu's. Lekker bouncen op de remix van Hoeren Neuken Nooit Meer Werken hoort hier natuurlijk ook bij, voor de rest zijn het de standaard techno- en housebeats die je zult kennen uit de jaren '90.

New Kids Nitro Racer is om een lang verhaal kort te maken de tien euro niet waard. Het spel is leuker om voor een paar minuten in de bus of trein te spelen, maar totaal niet interessant om het thuis achter de computer te doen. En hoe prachtig de fans van de gestoorde zuiderlingen hun droom in vervulling kunnen laten gaan door in de Opel Manta te kunnen scheuren, in essentie blijft het een verrekte kutgame.

Pluspunten Minpunten Cijfer in Schultenbräu
+ Je hart ophalen na jaren zonder Davilex - De replaywaarde is zeer laag
+ Scheuren in de groene Opel Manta - Audiovisueel kwalitatief uitermate teleurstellend