Guardians of Middle-Earth

Na vele games waarin je de basis van onbekende personages moet innemen, is het nu tijd om het gevecht naar Middle-Earth te brengen. Vijf tegen vijf met legendarische personages uit de films. Wat wil je nog meer?

Guardians of Middle-Earth (GoME) is een MOBA-game: een Multiplayer Online Battle Arena. Met een team van vijf spelers val je de basis van de tegenstanders aan en het team dat de basis weet te vernietigen, wint. Je kiest hiervoor uit een scala aan verschillende personages. Elk personage heeft zijn eigen aanvallen en sterke punten en elk personage begint elke match op level 1. Je doel is, onder andere, om sneller dan de tegenstanders het maximum level te halen (in het geval van GoME: level 14), zodat je de overhand op ze houdt.

Er zijn al veel succesvolle MOBA-games, zoals League of Legends en DOTA. Warner Bros. Interactive Entertainment probeert nu samen met Monolith Productions een graantje mee te pikken en meteen ook reclame te maken voor hun nieuwe film The Hobbit.

Bekende gezichten
GoME is gebaseerd op de Warner Bros. films over Middle-Earth: The Lord of the Ring, maar bovenal The Hobbit. Je kunt spelen met personages als Gandalf, Gollum en Legolas, maar ook onbekende gezichten als Arathorn, de vader van Aragorn, en Wulfrun, een duistere magiër.

De game heeft (nog) niet heel veel keus aan guardians, maar hoewel de game pas drie weken uit is, zijn er al twee DLC's verschenen die ieder twee extra personages bevatten. Hieruit blijkt duidelijk dat de game bedoeld is om de film The Hobbit aan te prijzen, want de personages uit de DLC zijn Bilbo Baggins, Bert the Troll, Thorin Oakenshield en The Great Goblin.

The Great GoblinThe Great Goblin

League of Legends?
Als je Guardians of Middle-Earth vergelijkt met een game als DOTA of League of Legends zijn er eigenlijk maar twee dingen die deze game niet heeft. Het eerste is een toetsenbord: GoME is een MOBA-game die specifiek voor de consoles uitkomt, waardoor een headset de enige manier is om met je teamgenoten te communiceren.

Dat is zowel een voordeel als een nadeel, want omdat weinig mensen een headset bij hun PlayStation 3 of Xbox 360 hebben, heb je tijdens een match in ieder geval geen gezeur. Je hebt echter ook totaal geen andere manier om je teamgenoten ergens op te wijzen. Het is te hopen dat Monolith Productions binnenkort bijvoorbeeld knoppen combinaties invoert waarmee je kunt laten weten dat je ergens hulp nodig hebt of je terugtrekt.

Het andere dat GoME niet heeft en de meeste andere MOBA-games wel, zijn items die je tijdens de match koopt. Dit scheelt je de hele tijd teruggaan naar je basis om deze items te kopen, maar het betekent ook dat als iedereen eenmaal level 14 is je team geen enkele manier heeft om nog sterker te worden. Dan komt het echt aan op de vaardigheden van de speler.

Relics en Pots
Het gebrek aan items tijdens een match betekent echter ook dat er niet veel verschil zit tussen twee dezelfde helden. Waar dat in een game als League of Legends veel kan verschillen, alleen maar door de items die je tijdens een match koopt, is de ene Gandalf in GoME praktisch gelijk aan de andere.

Het enige waarin de guardians zich van "zichzelf" kunnen onderscheiden is de loadout die ze hebben. Een loadout is de uitrusting die je kiest en deze bestaat uit vier potions, vier command skills en je riem met relics en gems. Elk van deze kan je (tijdelijke) boosts geven en andere voordelen, zoals speciale aanvallen of permanent betere stats. De loadout stel je zelf samen, waardoor je wel verschillen in personages ziet.

Vergeeflijk
Zelfs als er in deze game wel mogelijkheid was om met je teamgenoten te communiceren, zul je in GoME waarschijnlijk weinig gezeur krijgen, want de game is heel vergeeflijk. Waar een keer doodgaan je in sommige MOBA-games duur kan komen te staan, maakt het in GoME weinig uit. Je krijgt zoveel exp dat je zelfs met een paar keer doodgaan je teamgenoten bij kunt houden.

Hierdoor is deze game ideaal voor mensen die nog nooit een MOBA-game hebben gespeeld, maar ook voor degenen die gewend zijn aan het regime van andere MOBA-games is GoME een welkome afwisseling.

Thorin OakenshieldThorin Oakenshield

Hardware
GoME is de eerste echte MOBA-game die specifiek gemaakt wordt voor de consoles. Dat is een dappere stap van Warner Bros. want er zitten zeker voordelen aan het spelen van zo'n soort game op de computer: een toetsenbord en muis zijn meestal gemakkelijker om je personages mee te besturen en aanvallen te richten.

Ik geef eerlijk toe dat ik mijn twijfels had toen ik deze game begon te spelen, maar het werkt verbazingwekkend goed op de console. Het richten met de joystick is even wennen, maar al snel ben je er redelijk bedreven in. Het is nog steeds lastig om je aanvallen precies te laten landen waar je wilt (vooral bij sommige guardians die een hele dunne aanvallende range hebben, zoals de verschillende boogschutters als Legolas en Haldir), maar omdat iedereen met dat probleem kampt, is het niet echt een handicap.

Het enige grote nadeel dat ik heb kunnen vinden aan GoME is de internetverbinding. Ik heb een heel degelijk internet maar in GoME ben ik al meerdere keren zomaar ineens uit een match geflikkerd. En ik ben niet de enige: ik heb nog geen match gezien waarin alle spelers het einde halen (tot aan zeven van de tien spelers met een disconnect meteen aan begin van de match aan toe). Voor een deel kan dat aan hun internetverbinding liggen, maar dit zijn er te veel om halfbakken providers de schuld te geven: het lijkt erop dat er iets in de game zit wat het moeilijk maakt om de verbinding in stand te houden. Ik hoop dat Monolith Productions hier snel iets aan doet, want dat is het enige echte nadeel aan de game.

Guardians of Middle-Earth is een nieuwe blik op het MOBA-genre: minder gericht op de strakke regimes van andere MOBA-games, maar meer op het plezier hebben. Zeker spelers die nog nooit een MOBA-game hebben gespeeld en het graag eens willen uitproberen, doen er goed aan om met GoME te beginnen, maar ook voor ervaren spelers is het spelen op een console en in de wereld van Middle-Earth een welkome afwisseling.

Het enige dat de makers snel moeten verbeteren aan deze game - wil GoME een lang leven krijgen - is de internetverbinding. Want niemand wil natuurlijk een online game spelen als hij er telkens uitgeflikkerd wordt. Zonder dit minpunt is GoME een erg leuke game.

De game is gratis te downloaden van de PlayStation Store of Xbox Live Arcade.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Vergeeflijke MOBA-game - Slechte internetverbinding 8