Crazy Taxi (iOS)

Lang geleden toen StefanW nog een kleine jongen was en je koe nog met lange oe schreef, was ik vaak te vinden in de arcadehallen. Een kast die heel vaak mijn aandacht trok was Crazy Taxi. Je kunt dan ook wel bedenken hoe ik reageerde toen dit spel recent in de Appstore verscheen. Krijg ik mooie jeugdherinneringen terug of wordt het een grote teleurstelling?

Het doel van Crazy Taxi is redelijk simpel. Je bent een taxichauffeur en moet zo veel mogelijk taxiritjes maken. Klinkt simpel en logisch toch? Je kiest uit een van de vier beschikbare chauffeurs. Hierbij hoef je geen strategisch juiste keuze te maken, want alle chauffeurs hebben dezelfde skills. Je kiest dus puur op basis van persoonlijke uiterlijke voorkeur van chauffeur en/of taxi.

Je start in een grote stad waarbij overal om je heen mensen op een taxi wachten. De wachtende mensen worden aangegeven door grote cirkels om zich heen. Door in de cirkel te parkeren pik je een ritje op. Vervolgens is het zaak om zo snel mogelijk naar de plaats van bestemming te gaan. Deze wordt aangewezen door een routepijl boven in je scherm. Hoe sneller je de passagier afzet hoe meer geld hij je betaalt. Duurt het te lang, dan springt je passagier uit je taxi en krijg je helemaal niets.

Crazy Taxi kent één spelvorm in vier verschillende varianten. Je kunt kiezen voor een speelsessie van drie, vijf of tien minuten of je kunt spelen volgens de originele arcaderegels. Bij deze laatste heb je een beperkte speeltijd. Door zo snel mogelijk passagiers op de juiste plek af te zetten krijg je er weer tijd bij. Hoe sneller, hoe groter de te ontvangen tijdbonus.

De besturing van Crazy Taxi is niet alleen heel toegankelijk, maar ook nog eens heel geschikt voor de smartphone of tablet. Je hebt rechts onderin je scherm twee virtuele knoppen zitten. Een om gas te geven en een om te remmen of achteruit te rijden. Om te sturen heb je de keuze uit touch- en tiltcontrols. Het tilten spreekt voor zich en bij de touchcontrols heb je links onderin twee extra knoppen voor linksom en rechtsom sturen. Nu vind ik persoonlijk touchcontrols sowieso al vervelend bij een racegame, zeker op de iPad, maar het is goed dat de makers beide keuzes in het spel hebben gebouwd.

Buiten de besturing om, die in mijn jeugd met een echt stuur werkte, is er werkelijk niets veranderd aan Crazy Taxi. Het spel is dan ook naast heel leuk om te spelen voor de jongere gamers ook een heel leuke herinnering aan vroeger voor oude(re) arcadefreaks zoals ik. De variatie in de gameplay is bijzonder laag, zelfs voor een arcadespel, maar desondanks is het een heel leuk spel om snel tussendoor of onderweg te spelen. Met 3,99 euro is het weliswaar een van de duurdere spellen in de Appstore, maar het is het wat mij betreft zeker waard om aan te schaffen.