Gadget: Medusa NX 5.1 surround console gaming headset

Speedlink heeft hun populaire Medusa 5.1-headset eindelijk ook geschikt gemaakt voor consolegamers en FOK! is gaan luisteren of het de moeite waard is om het geval op je hoofd te zetten tijdens het gamen op de bank met een controller in je hand.

header

Surround sound is voor mij nog steeds de grootste en belangrijkste stap geweest in de audiovisuele evolutie van videogames. Natuurlijk is het leuk dat de graphics er steeds op vooruit gaan, maar de mogelijkheid om te horen wat er achter je gebeurt, voegt ook daadwerkelijk iets toe. Toen ik vorige generatie een Xbox kocht, was een speakerset dus direct de logische volgende aanschaf en jarenlang heb ik die set gebruikt om games en films een extra dimensie te geven.

Recent ben ik echter verhuisd en de kleine, toch wat lelijke, surroundspeakers wil ik niet meer in mijn woonkamer hebben. Omdat ik niet weet wat voor oplossing ik ga zoeken, ben ik gaan snuffelen voor een tussenoplossing die ik vond in de 5.1-headset van Speedlink. De Medusa NX richt zich vooral op gamers en heeft naast de luisteropties ook een microfoon zodat voicechat direct mogelijk is.

medusa medusa

In de doos van de Medusa NX 5.1 surround console gaming headset zit naast de koptelefoon en een zooi aansluitkabels ook nog een tweetal kastjes. Het ene kastje is de decoder en de ander is de afstandsbediening. Qua aansluitingen kun je gebruik maken van zowel optische als coaxiale aansluitingen voor de surround mogelijkheden alsmede de analoge zwart-oranje-groene tulpjes.

In de koptelefoon zitten acht speakers verwerkt terwijl het gewicht op slechts 310 gram blijft steken. Het snoer is 4,3 meter lang, wat je behoorlijk wat bewegingsruimte geeft. De decoder is zo opgebouwd dat je eventueel toch je speakers nog kunt aansluiten en gebruiken terwijl je de headset op hebt; er zit bijvoorbeeld nog een optische uitgang op. Handig!

medusa medusa

Toen ik de koptelefoon eenmaal op mijn hoofd had zitten, viel me op dat deze zwaarder is dan ik in eerste instantie had verwacht. Normaal draag ik weinig grote koptelefoons en mijn Senheiser is de helft lichter voor mijn gevoel. Toch zit de Medusa niet vervelend, mijn oren passen ondanks de grootte in de schelp en de kussens zijn lekker zacht. Na een flinke sessie gamen op de PS3 had ik enkel een beetje een warm hoofd, maar volgens mij heb je dat met elke grote koptelefoon.

Het belangrijkste is natuurlijk hoe het geluid klinkt en daarvoor heb ik verschillende dingen getest: film, games en muziek. De muziek was 'gewoon' stereo maar klonk verder erg helder en voor mijn gevoel beter dan via mijn gewone combi van telefoon en oordopjes. Als game speelde ik Stacking op PlayStation 3 en dit klonk geweldig. De soundtrack van deze game is natuurlijk sowieso ijzersterk, maar via de Medusa klinkt het ontzettend vol en beter dan via mijn oude surround speakers. Wat film betreft net zo, het klonk allemaal vele malen beter dan ik ooit had durven denken.

Tel bij dit alles nog op dat ook de voicechatmogelijkheden goed werken en je hebt een nagenoeg perfecte koptelefoon voor de consolegamers met een Xbox 360 en/of PlayStation 3.

Ik ben helemaal weg van de Medusa-koptelefoon; het geluid klinkt ontzettend goed en het ding zit prima op je hoofd. De twee belangrijkste punten doet het dus goed. Tevens heb je de mogelijkheid om in games te communiceren via voicechat en ook dat werkt. Alles dik in orde! Wel moet ik zeggen dat 170 euro (adviesprijs) een behoorlijke som geld is en dat ik geen vergelijkingsmateriaal ken op dit moment, maar desalniettemin durf ik het een aanrader te noemen.