FIFA 13 Wii U-Editie

De Wii U-versie van FIFA 13 is een spel waar je boos om wordt. Niet omdat het een slecht spel is, integendeel. Het is volksverlakkerij. Je krijgt namelijk een geüpdatete versie van FIFA 12 voor je kiezen en mist daarmee allerlei toffe features uit de uitgave van dit jaar.

Het is onbegrijpelijk dat een speluitgever zo gluiperig kan zijn. Natuurlijk staat geld verdienen voorop in een commerciële wereld, maar daarvoor hoef je je doelgroep niet voor dom aan te nemen. Die doelgroep zit vol toegewijde FIFA-spelers die echt wel het verschil in gameplay kennen per versie. Die herkennen dat er modi of verbeterde features missen. Laten we het scherper stellen: FIFA 13 voor Wii U is FIFA 12, met geüpdatete spelers, muziek en teams. Plak er het logo van de meest succesvolle FIFA tot nu toe op en FIFA 12-en-een-beetje is geboren. Ongelofelijk.

Incompleet
Niet alles is slecht aan deze titel. Met FIFA 12 was en is immers weinig mis. Zaken als Player Impact Engine, Precision Dribbling en Tactical Defending zitten er nog steeds in. Maar elementen waardoor de besturing ontzettend solide aanvoelt of de fijne animaties en de balcontrole van de digitale spelers gaan allemaal een stap achteruit. Dat heeft alles te maken met het afwezige First Touch-systeem van FIFA 13. Verder schitteren modi als Ultimate Team en Skill Games in afwezigheid, waardoor het pakket minder compleet en afgeraffeld aanvoelt.

Waar gaat het dan wel degelijk? De GamePad maakt een hoop goed. Dat heeft vooral betrekking op de functies die je tot je beschikking krijgt wanneer je in de schoenen staat van een manager. Zo kun je live tijdens de wedstrijd je complete strategie omgooien, zonder dat je er de wedstrijd voor hoeft stil te leggen. Spelers wisselen of stiekem helpen door een speler via het touchscreen mee te slepen naar een open positie: het kan, het is intuïtief en het werkt allemaal prima. Het is een uniek element in een FIFA-spel en eentje die tot nu toe alleen op Wii U gerealiseerd is.

Streamen
Tijdens gewone potjes voetbal zul je dat soort functies achterwege laten. Je bent dan simpelweg te druk met het potje voetbal, dan met het live managen van je voetbalteam. Dat het kan is in principe goed, maar het leidt natuurlijk ontzettend veel af. Managen is echter niet het enige dat je kunt met de controller. Je kunt de wedstrijd er op streamen en dan in combinatie met de knoppen verder voetballen. Dat werkt vaak net zo goed als het doet op andere touchscreenapparaten: je vingers blokkeren je zicht op het scherm en je snakt terug naar een normale controller input.

Want naast het feit dat je je eigen zicht blokkeert, is het ook moeilijk om dan nog bij bijvoorbeeld de sprintknop te komen. Kortom: het werkt best omslachtig. Gelukkig werkt het spel ook met Wii-afstandsbedieningen en de Wii U Pro Controller, maar daarvoor hoef je natuurlijk geen Wii U te kopen. Vrije trappen of corners nemen werkt dan wel heel goed. Door je Wii U GamePad omhoog te houden, schakel je over op first-person view. Je overziet het veld heel goed, en kunt heel gemakkelijk een schot maken of een speler aanwijzen die de bal aanneemt bij een corner.

Origineel
Hoe origineel bovenstaande functies ook zijn - waarvan de meeste ook gelukkig leuk of praktisch zijn - het staat in schril contrast met de kritieken. Naast het voorliegen van je trouwe kopers en nieuwe spelers, bevat FIFA 12-en-een-beetje een hoop bugs en framedrops. Het zijn geen grote problemen, maar al vanaf het eerste moment zie je dat het spel moeite heeft om het beeld glad te houden. Ook lijken spelers soms te schaatsen op het veld, slaan ze bewegingen over waardoor het op een stop-motionanimatie lijkt en verdwijnt de bal nog wel eens. Slordigheden die ontbreken in FIFA 13.

Om eigenlijk over de multiplayer nog maar te zwijgen. Omdat deze FIFA geen Football Club heeft en het online best lang duurt voordat je een potje kan spelen, voelt het spel meer geïsoleerd aan dan ooit tevoren. Zou EA dat expres hebben gedaan, omdat Wii-eigenaren toch niet anders gewend zijn? Ook Match Day, die onder andere de spelersstatistieken aanpast op gebeurtenissen in de echte voetbalwereld, is niet geïmplementeerd. Tel daarbij bovenop dat het spel grafisch ook nog niet helemaal meedoet met de grote jongens en je houdt bar weinig over.

Door vreemde designkeuzes - hetzij uit tijd tekort, hetzij uit gebrek aan motivatie - voelt deze FIFA aan als de slechtste in jaren. Het is meer geïsoleerd dan ooit tevoren, terwijl Electronic Arts de laatste jaren zo hard gewerkt heeft aan zaken als Football Club en een solide multiplayer. Technisch gezien loopt het op allerlei zaken achter en alleen de pure GamePad-functionatiteiten komen voor een gedeelte goed uit de verf. Maar het heeft niet overtuigd een waardige FIFA-opvolger te zijn, al is het maar omdat het niet eens FIFA 13 is die is geport - FIFA 12-en-een-beetje kun je snel vergeten.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Live managen op GamePad  - Gameplay is achterhaald  5
- Online niet sterk