Theater: Dolf Jansen - Oudejaars 2012

De snelste cabaretier van Nederland is Jochem Myjer, maar daar vlak achter zit Dolf Jansen. Dolf praat nog sneller dan dat hij rent en dat is al een prestatie an sich. Of je hem nou leuk vindt of niet, de wederhelft van wijlen cabaretduo Lebbis & Jansen hoort bij de topcabaretiers van het land. En zoals dat een echte topcabaretier betaamt, heeft hij zijn eigen Oudejaarsconference. Dolf blikt terug in Oudejaars 2012.

Dolf Jansen (foto: Margriet Jeninga)

En als je 2012 zegt, dan kun je om bepaalde onderwerpen niet heen. Het dopingsschandaal van Lance Armstrong. Het gedoe rondom Badr Hari. Het uit de hand gelopen Project X-feest in Haren. Allemaal passeren ze de revue, net als de grote vriend en vijand van Dolf, de Nederlandse Spoorwegen. De voorstelling begint met een aantal lokale grappen over Utrecht aan de hand van de krant van die dag. Dolf speelt hierbij goed in op de reacties van herkenbaarheid van het publiek en laat wederom zien de kunst van het improviseren te verstaan.

Voor de niet-lokalen duurt het wellicht wat lang en komt de voorstelling wat moeilijk op gang. De belangrijke 2012-elementen komen vrij laat aan bod. Daarnaast heb je, ondanks de bomvolle anderhalf uur, naderhand niet het gevoel dat alle belangrijke gebeurtenissen van het jaar langsgekomen zijn, maar dat 2012 slechts een rode draad was in de voorstelling.

Desalniettemin schiet Dolf een aantal keren flink raak met een opmerking over bijvoorbeeld SGP-lijsttrekker Kees van der Staaij of Bram Moszkowicz. Wellicht is de show wat minder maatschappijkritisch dan zijn vorige programma's, maar met als afwisseling een scherpe woordgrap bewijst Dolf maar weer de kunsten van het cabaret tot in de puntjes te beheersen. Nergens wordt het plat vermaak en vrijwel altijd zit er een boodschap achter de grap. Die boodschap wordt nog eens extra benadrukt door een aantal prachtige stukjes poëzie. Poëzie in een cabaretvoorstelling zoals alleen Dolf Jansen dat kan.

Ondanks dat het label 'Oudejaars 2012' misschien ietwat misleidend is, staat Dolf wel weer met een heerlijke voorstelling op de planken. Gelukkig laat hij het zingen dit keer achterwege en laat hij meer dan anders zien het improviseren goed te beheersen. Dolf Jansen is één van de beste cabaretiers van Nederland en dat blijft voorlopig ook nog wel even zo.

Gezien op: 28 november 2012    Theater: Stadsschouwburg te Utrecht
Theaterimpresariaat: Bunker Theaterzaken