Bond 50th Anniversary Collection

'The name is Ray...Blu Ray!' Eindelijk is het dan zover. Voor het eerst is de volledige Bond-collectie verkrijgbaar op blu-ray. Voor het eerst in vijftig jaar kunnen we de spion met een license to kill in alle mogelijke varianten in HD bekijken. Alle films, van Dr. No tot en met Quantum of Solace, zijn opgenomen in deze spectaculaire verzamelbox.

James Bond 50th cover

Wie kent ze niet? Connery, Lazenby, Moore, Dalton, Brosnan, Craig. Dit lijstje namen leidt bij elke Google-search tot één resultaat: 007! Dit jaar is het precies vijftig jaar geleden dat de eerste film van de spion van de hand van Ian Fleming de zalen veroverde. Deze collectie pakt de draad op nadat de blu-ray releases van een aantal jaren geleden stop werd gezet door de financiële problemen bij MGM. Gelukkig is alles weer op orde en is er in dit jubileumjaar, naast de nieuwe film Skyfall, ook wat voor de thuisblijvers te genieten. Never Say Never Again ontbreekt in deze collectie, deze is buiten de standaard Bond-reeks geproduceerd.

In ons review-exemplaar waren 9 van de 22 films terug te vinden. Het gaat hier om On Her Majesty's Secret Service, You Only Live Twice, A View to a Kill, Tomorrow Never Dies, The Living Daylights, Octopussy, Goldeneye, The Spy Who Loved Me en Diamonds Are Forever. Al met al een aardige doorsnede van vijftig jaar Bond, met een film van iedere Bond-acteur (behalve Craig).

Connery Bond

Een uitgebreide bespreking van de films is hierbij overbodig. Een aantal weken terug was de James Bond-week hier op FOK! en er is toen al heel veel over onze favoriete spion verteld. Onderaan dit artikel vind je een link naar een overzicht van deze thema-week. Het is wel verschrikkelijk leuk om nu eens alles bij elkaar te hebben en veel van deze films op rij te zien. Je ziet de vooruitgang van de film, de tijdsgeest waarin de films zijn gemaakt, de verschillende interpraties van de diverse vertolkers... Kortom, het is een erg historisch en interessant overzicht. En bovendien ontzettend vermakelijk.

Het eerste wat opvalt is dat niet direct te zien is of je nu naar een film uit de jaren 60 of naar een nieuwere film uit de jaren 90 zit te kijken. De restauratie is zo secuur gedaan dat alle Bond-vertolkers van je scherm af spetteren. Goldeneye lijkt in eerste instantie zelfs wat ouder aan te voelen dan bijvoorbeeld A View to a Kill. Alle films staan netjes in breedbeeld op de schijfjes en de films worden begeleid door een mooie 5.1 DTS soundtrack. Hier is net als bij het beeld niet te merken of je nu één van de oudere of juist een nieuwe film kijkt.

Bond Moore

De blu-ray's bevatten allemaal een mooi geanimeerd menu. Bij elke film is deze identiek, versierd met beelden uit de betreffende Bond-film. De Bond-acteur van die film stelt zich netjes voor met 'Bond, James Bond' waarna je voelt dat de pret kan beginnen. Want pret is er meer dan genoeg. Verdeeld over alle schijven zou deze set niet minder dan 120(!) uur aan bonus-materiaal moeten bevatten. Om ál het bonus-materiaal te bespreken gaat wat ver.

Op de schijven die FOK! heeft ontvangen is wel te zien dat dit waarschijnlijk de meest complete Bond-set is die er ooit zal verschijnen. Deze staan zo tjokvol features dat je niet goed weet waar te beginnen. Er zijn interviews terug te zien met de makers, behind-the-scenes opnamen, screentests, audities, premiere-verslagen, pers-presentaties en de lijst gaat maar door. Ook is er op de meeste films een audio-commentaar te vinden. Helaas zijn niet alle extra's in HD. Wel geven ze een erg leuk beeld van de Bond-films en vermoedelijk, na het compleet zien van alle features, een leuk geschiedenisoverzicht en veel interessante anekdotes uit de laatste vijftig jaar. Zo wordt er natuurlijk ook veel gesproken over de bekende Pinewood Studios, waar eigenlijk elke '007' film wel wordt opgenomen. In de complete set is ook een bonus disc opgenomen. Hier hebben wij helaas geen review-exemplaar van ontvangen. Deze disc kijkt terug op vijftig jaar James Bond met alle acteurs, en biedt tevens een preview op de nieuwe film Skyfall.

Bond Bluray cover

Al met al is dit gewoon dé set voor elke Bond-liefhebber, waarbij de oude films opnieuw ontdekt kunnen worden en de Brosnan en Craig-films opnieuw beleefd. Het is het geld dubbel en dwars waard, want met deze set ben je wel een tijdje zoet. Tot Skyfall natuurlijk op blu-ray verschijnt.