Skylanders: Giants

De Skylanders dachten in het eerste deel de grote slechterik verslagen te hebben maar in Skylanders: Giants is hij terug en sterker dan ooit. De Skylanders staan machteloos maar ze hebben nog één troef, hun reuzenvrienden de Giants.

Skylanders

Slechterik Kaos was in Skylanders: Spyro’s Adventures verslagen en verbannen als een levenloos poppetje in een speelgoedwinkel. In deze speelgoedwinkel komt Kaos weer tot leven en met een portaal gaat hij terug naar het land van de Skylanders. Helaas gaat niet alles van zijn leien dakje en wordt Kaos tijdens de reis geëlektrocuteerd. Aangekomen waar hij moet zijn blijkt Kaos een nieuwe kracht te hebben en daarmee een oud gevaar ontwaakt te hebben. De Skylanders moeten nu alles op alles zetten om hun land te redden en dit doen ze met de ontwaakte Giants, de eerste Skylanders die bestonden.

Reusachtig
Het basispakket van Skylanders: Giants bestaat uit het spel, een Giant en twee normale skylanders. Deze worden geactiveerd via een speciaal portaal dat ook bij het pakket geleverd wordt. Deze portaal sluit je aan via de USB-interface van de console en zal lichtgeven als het spel opstart. Door een figuur op deze portaal te zetten activeer je hem in het spel en kun je er mee spelen.

Benieuwd naar het spel en de Giant zet ik deze op het portaal en start ik het verhaal. Al snel loop ik door het level met een groot boomachtige Skylander. Stenen trek ik met gemak uit de grond en vijanden zijn geen match voor mijn krachten. Benieuwd hoe mijn andere Skylanders spelen tik ik mijn Giant van het portaal en plaats ik een ander figuurtje. Binnen enkele seconden speel ik met een ander personage en ga ik verder op exact dezelfde plek als waar ik was. Het wisselen verloopt zeer vloeiend en is absoluut niet storend of vervelend om te doen. Natuurlijk mis ik met de normale Skylanders wel wat kwaliteiten van de Giant zoals het kapot kunnen slaan van muren. Gelukkig heeft de ontwikkelaar ook wat bedacht zodat je met de kleine Skylanders door diezelfde muren heen kan met een klein beetje extra moeite. Helaas zit er wel een groot nadeel aan de Skylanders, ze kunnen niet springen. Omdat ze niet kunnen springen moet je soms bepaalde stukken bewandelen terwijl je met een sprongetje zo verder kon, best irritant.

Skylander

Elke Skylander behoort tot een bepaald element in het spel. In het basispakket zitten drie verschillende personages van drie verschillende elementen. In het spel zijn er bepaalde gebieden waar een bepaald element sterker is, wissel dus van figuurtje en maak gebruik van het voordeel. Heb je dat element niet, wees niet getreurd, je kunt gewoon verder spelen. Sommige gebieden zijn afgesloten en krijg je alleen toegang tot met een bepaald element. In principe zou je dus wil je de volledige 100% willen behalen in elk gebied één Skylander van elk element moeten hebben. Heb je die niet dan is het geen groot probleem want het volledige spel is gewoon speelbaar met maar één Skylander mocht je de andere twee kwijtraken.

Wie nog de oude Skylanders heeft, wees niet bang, deze zijn allemaal bruikbaar met Skylanders: Giants. Zo blijft de oude collectie aan personages gewoon bruikbaar. Er komt wel een upgrade voor de oude poppetjes in de vorm van een versie 2.0 die in nieuwe figuurtjes gegoten wordt. Dit is interessanter voor nieuwe spelers of mensen die graag alle figuurtjes willen verzamelen.

Content
De game biedt naast het verhaal ook nog eens veel content om te doen. Zo kun je een spel Skysteen spelen waarbij jij en de tegenstander om en om een steen plaatsen. Is jouw steen een hogere waarde dan die van de tegenstander dan wordt de steen van jou. Wie aan het einde van een ronde de meeste stenen heeft, heeft gewonnen. Naast deze mini-game kun je ook opdrachten doen waarbij je met een eigen gekozen Skylander binnen een bepaalde tijd enkele voorwaarden moet halen. Zo zul je in één van de eerste levels acht spinnen moeten doden binnen twee minuten. De spinnen moet je zoeken maar ondertussen wordt je ook lastig gevallen door andere vijanden. Opdracht voltooid betekent extra punten voor je Skylander waarmee je nieuwe vaardigheden kunt aanschaffen.Skylander

Naast deze ‘aparte’ opdrachten zijn er ook opdrachten die je per level kunt doen. Zo moet je een bepaald voorwerp vinden of een level binnen een bepaalde tijd uitspelen. Ook bevat de game een uitgebreide hoedencollectie waarmee je Skylanders er niet alleen hip uit komen te zien maar elke hoed biedt ook extra voordelen zoals extra levens- of verdedigingspunten.

De game is voornamelijk gericht op de jongere doelgroep, dat merk je aan de humor, de stemmen en de manier dat alles uitgelegd wordt. Dit is op zich niet heel erg maar je wordt er als ouder iemand wel snel simpel van. Door het toevoegen van alle extra content en de mogelijkheid om het tegen elkaar op te nemen is het daar in tegen ook zeker leuk voor de oudere spelers. Heb je vrienden die Skylanders spelen? De gegevens van je Skylander worden direct op het figuurtje opgeslagen tijdens het spelen waardoor je direct op elk willekeurige console verder kunt spelen met jouw eigen personage als je dat figuurtje bij je hebt.

Skylanders: Giants is een uitstekend vervolg op het eerste deel en omdat de figuurtjes van het eerste deel speelbaar zijn in dit deel scheelt het je een hoop centen om een nieuwe collectie op te bouwen. De game speelt makkelijk weg maar door de toevoeging van de vele content kun je lang aan de slag. Giants brengen leuke opties met zich mee maar zijn gelukkig niet een verplichting voor in het spel.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Veel content - Skylanders springen niet 8
+ Leuke toevoeging Giants