Dragon Ball Z for Kinect

Dragon Ball Z heeft inmiddels al net zo veel videospellen als afleveringen en inmiddels is het 8.427e spel uitgebracht. Toch is het dit keer anders dan anders. Wat is er dan zo anders zul je je afvragen? Dragon Ball Z for Kinect is, zoals de naam al doet vermoeden, Kinect-gestuurd. Is dit dan de twist in de serie waar alle Dragon Ball-fans op zitten te wachten?

Dragon Ball Z for Kinect neemt de Kinect-besturing heel serieus. Je hebt echt geen seconde je controller nodig. Alles werkt door middel van hand-, voet- en lichaamsbeweging. Het spel kent twee spelmodi. Score attack en story mode. De story mode neemt je mee op een snelle reis door de hele serie. Je begint als Goku in een gevecht tegen Radditz en in een nauwkeurige, chronologische volgorde kom je alle bekende vijanden tegen. Vegeta, Captain Ginyu, Frieza, Cell, de Androids. Allemaal maken ze hun opwachting om jouw leven te beëindigen. De personages die jij speelt zijn niet alleen beperkt tot Goku, maar onder anderen Piccolo, Krillin en zelfs Vegeta komen voorbij. In de story mode bepaalt het gevecht wie jij bestuurt en heb je hier geen eigen keuze in.

Waar is het verhaal dan?
De spelmodus kent overigens wel een heel beperkte verhaallijn. Het verhaal is dun en een echte lijn is er niet echt in te herkennen. Het is meer een aaneenschakeling van gevechten waarbij via korte cutscenes tijdens en tussen de gevechten kleine verwijzingen worden gemaakt naar de televisieserie. Ondanks dat je in een Kinect-spel ergens toch geen echte verhaallijn verwacht, was dit toch een lichte teleurstelling.

De score attackmodus is eigenlijk de story mode zonder cutscenes. Het doel hier is om in gevechten een zo hoog mogelijke score te behalen. Hoe verder je in de story mode bent, hoe meer personages je in score attack vrijspeelt. De gevechten zelf kun je dan opzetten zoals je wilt met elke combinatie van vrijgespeelde personages.

Hij doet wat jij doet
De besturing is erg goed uitgewerkt. Via een korte tutorial krijg je een uitleg over de verschillende aanvallen en verdedigingen. Je kunt simpel slaan en schoppen en op afstand energieballen op de tegenstander afschieten. Daarnaast is er ook een serie aanvallen en verdedigingen waarbij je op de tegenstander afschiet of er juist vandaan. Er zijn een hoop combinaties te maken wat de gameplay verrassend uitdagend maakt, zeker voor een Kinect-spel. Aan het begin van het gevecht hebben zowel jij als de tegenstander een bepaald aantal levenspunten. Wie van de twee het eerst op nul staat heeft verloren.

Een bijzondere verrassing voor mij was het feit dat de besturing heel goed reageert op jouw bewegingen. Je bewegingen worden heel goed herkend door de Kinect-sensor en het spel reageert hier heel snel op. Door middel van iconen in het beeld krijg je aanwijzingen over welke aanval je kunt doen op een bepaald moment in het gevecht. Via een wit gearceerd deel laat het icoon weten wat het belangrijkste is van de beweging. Zo zie je bij de special beam cannon van Piccolo dat de hand met twee vingers op je voorhoofd het belangrijkste zijn om het spel de aanval te laten herkennen.

Zonder te schreeuwen
Wat ik persoonlijk als fan van de serie wel heel leuk vind aan het spel is het feit dat je qua bewegingen die je maakt soms echt het gevoel hebt een Saiyan te zijn, of een Namek als je met Piccolo speelt natuurlijk. Bij de standaardaanvallen valt dit wel mee, maar bij de speciale aanvallen is het echt leuk. Ik weet niet of mijn buren mij in de huiskamer hebben gezien, maar ik vraag me af wat ze hebben gedacht als ze mij door mijn knieën gezakt een Kamehameha hebben zien uitvoeren. Het enige dat ik eigenlijk miste is het aanroepen van de speciale aanvallen. De personages op het scherm doen dit uiteraard wel, maar als ik zelf keihard KA-ME-HA-ME-HAAAA had mogen roepen had het spel echt briljant geweest.

Net te lang
De grootte van het spel is heeft mij ook positief verrast. Met de story mode ben je toch al gauw zo'n zeven à acht uur bezig op easy. Helaas is de variatie op een gegeven moment wel op en is de verhaallijn op een gegeven moment misschien zelfs net té lang. Vanaf de Android Saga in het verhaal krijg je toch wel lichtelijk het gevoel dat je je door de modus aan het worstelen bent.

Een extraatje in het spel is de card reader-functie. Door speciale speelkaarten met QR-codes te verzamelen en te scannen kun je extra personages en power-ups vrijspelen. Ik ben hierbij tot een kleine teleurstellende ontdekking gekomen. Ik heb lang en hard gezocht op het internet, maar ik heb nergens kunnen vinden hoe je aan deze kaarten kunt komen. Veel websites laten zien hoe je de codes moet scannen. Geen enkele vertelt echter hoe je aan de kaarten komt. Zelfs de hoop dat ik plaatjes van QR-codes kon vinden en uitprinten bleek ijdel.

Na flink wat uurtjes spelen kan ik niet anders zeggen dat Dragon Ball Z for Kinect, zeker in het Kinect-genre, een heel behoorlijke game is geworden. Het ziet er leuk uit en de bewegingen zijn goed in elkaar gezet. De Kinect-sensor reageert prima op jouw bewegingen, wat een hoop frustratie weghaalt. De verhaallijn had meer echt verhaal kunnen bevatten en de hele modus is voor het mooie net te lang. Toch is Dragon Ball Z for Kinect voor de fans van de serie een leuk spel om uit te proberen. Het is absoluut niet de kroon op de Dragon Ball Z-serie, maar zeker het proberen waard.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Uitgebreide move-set - Weinig verhaal 7