Act of Valor

Toen Act of Valor afgelopen mei de bioscopen binnensloop gebeurde dit in Nederland zoals een ware Navy SEALs-operatie hoort te zijn: geruisloos. Er was weinig om te doen en de publiciteit was ook niet denderend. Eerlijk is eerlijk, tegen films zoals The Avengers en The Hunger Games is natuurlijk moeilijk op te boksen. Na drie weken was de film ook weer verdwenen uit de zalen. Vier maanden later is de dvd van de film verschenen. Is het de moeite waard?

Valor

Een eliteteam van de Amerikaanse manschappen, de Navy SEALs, wordt op een geheime missie gestuurd nadat twee CIA-agenten onder vuur worden genomen. Een agent vindt in de aanval de dood en de andere, Morales, wordt ontvoerd. De mariniers ontdekken dat Morales onderzoek deed naar een jihad-terreurgroep. De mariniers vermoeden dat de verdwijning verband houdt met wat de agent op het spoor was.

Tijdens de reddingsoperatie komen de Navy SEALs erachter dat een terreurgroep een grootschalige aanslag beraamt op de Verenigde Staten. Om een einde te kunnen maken aan de terreurdreiging reizen de mariniers de hele wereld over, maar zij hebben thuis ook familie om rekening mee te houden.

Over de film

FOK! heeft de film eerder dit jaar in de bioscoop gezien. Recensent dekatophetspek schreef er het volgende over: "Wil je een film met diepgang dan moet je absoluut niet naar deze film gaan. Ben je uit op een spetterende actiefilm dan is Act of Valor de film die je niet mag missen. Verstand op nul en knallen maar." Nu is dat wellicht iets te kort door de bocht, maar in essentie komt het er wel op neer. Act of Valor is een film waar de hoofdrollen voor echte SEALs zijn weggelegd. Dit is zowel negatief als positief op te merken: het acteren is van een zeer matig niveau maar de actie is wel realistisch. En hoe.

Valor

Het acteren is zoals eerder gezegd niet goed. In de missiegerelateerde sfeer, dus tijdens briefings en missies, zijn de heren weer een stuk beter in hun rol te zien. Natuurlijk niet verwonderlijk, 'they live for this shit'. Korte commando's, het oogcontact, het inleven in de gevechtssituatie, de rauwe actie en het wapengekletter ziet en klinkt er allemaal goed en realistisch uit. De momenten dat de soldaten niet in een missie zitten zorgen voor een flinke afbreuk van het geheel. Soldaten moet je gewoonweg niet laten acteren, zeker niet met lichtelijk clichématige en overgeromantiseerde verhaallijnen. Wellicht klinkt het vreemd, maar het was misschien beter om het een echte mannenfilm te houden met een opzet zoals het spel Call of Duty: Modern Warfare. Geen romantiek, alleen schieten, moorden, ontploffingen en mensen die naast vloeken en gillen gewoon hun bek houden wanneer het moet.

Act of Valor moet je eigenlijk net zoals The Expendables bekijken: een fijne, brute actiefilm met matig tot slecht acteerspel en een flauw verhaaltje. Zolang je de film kijkt voor de actie, dan zit je geramd. Met een flinke lading aan bonusmateriaal erbij is dit misschien net dat ene zetje waarom je Act of Valor op dvd of Blu-Ray moet halen.

Valor

Extra's

Geen van de extra's zijn ondertiteld. Beheers je dus slecht de Engelse taal, dan is er naast het visuele hier verder weinig te zoeken.

Director's Introduction (3:12) - Regisseur Mike McCoy legt in een korte dialoog uit waarom het team verliefd werd op het feit van de Navy SEALs-vertellingen en waarom er is overwogen om de echte soldaten te gebruiken. De video was oorspronkelijk in de bioscoop te zien voordat de film begon.

Trailer (2:16) - De bioscooptrailer. Valt weinig over te zeggen, het is de trailer zoals we deze kennen.

Alternative Trailer (??:??) - Vreemd genoeg staat er achterop het dvd-doosje dat er een alternatieve trailer is te vinden. Op de schijf ontbreekt echter ieder spoor.

Making Of 'Act of Valor' (5:26) - Een kijkje achter de schermen van de film. Toch is er net iets te veel filmmateriaal gebruikt in tegenstelling tot backstagemateriaal, waardoor je er niet al te veel mee opschiet. Het doen van de film wordt hierin wel duidelijker, namelijk de ervaringen van een Navy SEAL zo echt mogelijk neerzetten.

The Real Deal (6:15) - Door middel van veel fragmenten uit de film geeft de cast en crew toelichting hoe bepaalde actiestukken van de film zijn gemaakt. Schieten met echte kogels, het filmen met Canon-camera's, de totale beleving op de set en veel meer. Verreweg het meest patriotistische stukje bonus op de schijf. Als je goed op internet zoekt zijn de drie featurettes waaruit dit bonusmateriaal bestaat te vinden.

Silent Warriors (2:14) - Meer van hetzelfde waar The Real Deal uit bestaat, alleen dan is het meer gericht op de marketing van de film.

Interviews (30:37) - Het echte hoogtepunt in de extra's is hier te vinden. Ruim dertig minuten aan interviews met de SEALs die ook in de film te zien zijn. Naast de persoonlijke verhalen krijgen we hier een kant van de soldaten te zien die we in de film zelf niet zagen. Erg jammer van de regisseur om hier niet op in te spelen zodat de eerdergenoemde slechte acteerprestaties minder zouden opvallen.

Deleted Scenes (9:30) - Op een enkel dialoog tussen Shabal en Christo na zijn de verwijderde segmenten niet voor niets verwijderd. Toch leuk om ze op dvd terug te zien, maar het is begrijpelijk waarom ze niet zijn gebruikt.