Guild Wars 2

Er zijn de laatste jaren steeds meer MMORPG's uitgekomen met verschillende modellen om geld te verdienen. Guild Wars 2 pakt het anders aan, niet alleen het verdienmodel maar ook de inhoud van de game is anders dan andere. Maar kan deze verandering wel overeind blijven in de MMORPG-wereld?

Guild Wars 2

Guild Wars 2 is een game die je aanschaft bij jouw favoriete leverancier. Bij de meeste MMORPG's betaal je daarna maandelijkse kosten om de onderhoud van de servers en dergelijke te betalen. Guild Wars 2 heeft dit niet. Met het eerste deel bewezen ze al dat het anders kon en met het tweede deel zetten ze die lijn rustig voort. Want je hebt namelijk geen extra kosten na de aanschaf als je dat niet wilt. Met zogenaamde 'gems' kun je extra's kopen zoals een extra personage dat je kunt spelen of meer ruimte op de bank voor je spullen. Deze gems koop je met echt geld of met geld uit de in-game-wereld. Je kunt dus zelf bepalen wat je doet en of het je echt geld kost of niet.

Groot
Het eerste wat je doet als je gaat spelen is een personage maken. Alle klassen van het spel zijn beschikbaar voor alle rassen. Dit neemt wel een beetje exclusiviteit weg maar ik moet bekennen dat ik dat niet erg vind. Het is fijn om zelf een combinatie te maken die ik wil en die vrijheid krijg je zeker. Want eenmaal een ras en een klasse gekozen, krijg je een heel uitgebreide manier om je personage te personaliseren. Ooghoogte, neusdikte, huidskleur, haarkleur en nog veel meer is te veranderen. Zelfs de uitrusting is te veranderen met kleurtjes waar je uit kunt kiezen. Na het personage gemaakt te hebben begin je met de achtergrond van je personage. Je krijgt enkele vragen en hoe je die beantwoordt schetst niet alleen een achtergrond maar ook het persoonlijke verhaal dat je zult spelen in het spel.

Guild Wars 2 Guild Wars 2

Als je eenmaal een personage hebt en echt begint, kun je redelijk overweldigd worden. Je komt in een wereld die onbekend is en je krijgt daarnaast weinig uitleg in het begin. Guild Wars 2 is duidelijk van het ontdekken, niet alleen in de spelwereld maar ook de mechanismen er omheen. Dit is zeker niet erg en na een uurtje spelen heb je eigenlijk de volledige basis van het spel al snel onder de knie. Nu is het tijd om op avontuur te gaan en je personage te ontwikkelen. Gelukkig biedt Guild Wars 2 daar genoeg opties voor.

Opties
Guild Wars 2 maakt gebruik van het bekende systeem met XP en levels om je personage sterker te maken. Waar Guild Wars 2 zich in onderscheidt is dat je XP op verschillende manieren kunt verkrijgen. Je krijgt het door monsters te verslaan, queesten te voltooien maar ook door grondstoffen te verzamelen en deze te gebruiken in beroepen die je kunt uitoefenen. Ook kun je de wereld gaan verkennen en punten van interesse ontdekken waar je ook XP voor krijgt. Vind je alles in een gebied dan krijg je zelfs een beloning daarvoor. Daarnaast zijn er ook evenementen waar je aan mee kunt doen. De ene keer moet je monsters verslaan en de andere keer ren je rond en gooi je sneeuwballen naar kinderen.

Guild Wars 2 Guild Wars 2

Er zijn dus zat manieren om XP te verdienen en dat maakt de game divers. Als ik een half uurtje als kok wil spelen en eitjes wil gaan bakken of nieuwe recepten wil ontdekken dan levert dat mij net zo veel XP op als wanneer ik een half uurtje monsters zou gaan slaan en queesten voltooien. Je spendeert dus je tijd anders maar verliest daardoor niet je progressie als het ware.

Zo alleen maar toch ook weer niet
Guild Wars 2 pakt het queesten anders aan dan de meeste MMORPG's. Je hebt een persoonlijke queest, gericht op jouw personage en de keuzes die je maakt. Daarnaast heb je ook algemene queesten en die zijn beschikbaar voor alle spelers in het spel. Deze queesten worden geactiveerd zodra je een bepaald gebied binnenkomt. Je ziet rechts bovenin dan een klein informatiebalkje waarin je ziet wat je moet doen. Vaak kun je het doel op meerdere manieren behalen door bijvoorbeeld naast monsters te doden ook eieren te verzamelen. Je hebt dus een keuze en het voordeel is ook dat je niet eerst naar een persoon hoeft te lopen om de queeste te verkrijgen.

Sommige queesten lopen uit in een evenement. Hierbij krijgen alle spelers in de omgeving een waarschuwing en die kunnen dan komen helpen als ze dat willen. Het voordeel in Guild Wars 2 is dat je niet eerst groepjes hoeft te maken om de beloningen allemaal te kunnen krijgen. Nee, de game beloont iedereen die meedoet ook al speel je alleen of niet. Deze manier van belonen zit hem overal in. Als ik met een monster vecht en iemand anders komt en slaat hem dood, krijgen we beiden onze eigen XP en eventuele beloningen. Als ik grondstoffen wil verzamelen van een bepaalde plant dan haal ik alles eruit wat er in zit en kan ik er niks meer mee. Maar voor andere spelers is hij gewoon bruikbaar.

Guild Wars 2 Guild Wars 2

In Guild Wars 2 is het dus niet slecht om alleen te spelen, je mist niks en door de evenementen waar iedereen aan kan meedoen hoef je ook niet te wachten tot je een juiste combinatie van personages hebt gevonden.

Speler tegen speler
Ook in Guild Wars 2 is het mogelijk om tegen andere spelers te vechten: Player vs Player (PvP). Dit doe je in speciale gebieden buiten de normale gamewereld om. Daarnaast begint iedereen ook op het maximale level van tachtig waardoor iedereen gelijk is.

De PvP draait er dus om hoe goed jij jouw personage beheerst, tactieken kunt bedenken, de vaardigheden van je vijanden kunt herkennen en hierop kunt anticiperen. Iedereen heeft toegang tot de PvP en iedereen heeft daarbij dezelfde keuzes uit wapens en alles wat erbij komt kijken. De beloningen die je krijgt zijn dingen waarmee je kunt aantonen dat je een ervaren strijder bent. Want waar je begint met een basisuitrusting krijg je al snel voorwerpen die qua kracht hetzelfde blijven maar qua uiterlijk anders zijn.

In de PvP kun je strijden in teams tegen elkaar. Hierbij moet je elkaar aanvallen, punten veroveren, verdedigen en bepaalde doelstellingen behalen. Naast deze vorm van PvP is er ook World vs World vs World. In deze mode strijden drie servers op een heel grote strijdgrond om punten. Deze punten worden vertolkt naar bonussen die gelden voor de gehele server waar je voor speelt. Dat deze mode erg gewild is kun je merken door de wachtrijen van enkele uren voor deze servers. Deze slagvelden zijn in tegenstelling tot de gewone PvP, waar een potje enkele minuten duurt, dagen en weken bezig. Als je genoeg hebt van de PvP dan kun je zonder problemen terugkeren naar de gewone wereld van het spel waar geen PvP is en alles rustig vooruit gaat.

Guild Wars 2 Guild Wars 2Chaotische gevechten
Een groot onderdeel van het spel is het vechten. De hele basis van de gevechten is goed uitgewerkt maar toch zit er een groot minpunt aan deze gevechten. Zodra je met meerdere spelers één of meerdere vijanden aanvalt, wordt het al heel snel chaotisch. De speciale effecten vliegen je om de oren en al snel verlies je overzicht van wat er gebeurt bij het personage voor je of om je heen. Je wendt dus je ogen af naar de knoppenbalk om daar vaardigheden te selecteren en je leven in de gaten te houden want wat er verder op je scherm gebeurt is totale chaos.

Het ziet er allemaal erg spectactulair uit, dat zeker, maar je raakt het overzicht wel volledig kwijt. Speel je alleen tegen enkele vijanden dan is dit probleem nauwelijks aanwezig en zul je er geen last van hebben. Het is dus zeker niet continu en gelukkig staat het ook niet in de weg om gevechten te mijden of te stoppen met bepaalde gevechten.

Guild Wars 2 is groot, uitgebreid en leuk om te ontdekken. Je hebt de mogelijkheid om volledig alleen te spelen of juist met vrienden en onbekenden. Beide manieren worden rijkelijk beloond waardoor je niks zult missen van de vele content uit het spel. De game ziet er grafisch goed uit en mijn drie jaar oude laptop draait de game gewoon vloeiend. Mocht je van MMORPG's houden of zie je de maandelijkse kosten niet zitten van een MMORPG, dan is deze game zeker een aanrader. Ik weet dat deze recensie een beknopte kijk geeft in de wereld van Guild Wars 2. Daarom heb ik tot aan deze recensie drie blogs geschreven die dieper ingaan op belangrijke aspecten van de game. Mocht je dus nog twijfelen of meer willen weten lees dan hier, hier en hier mijn blogs.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Opties - Chaotische gevechten af en toe 9
+ Beloningsysteem