NHL 13

Ten tijden van NHL 12 beloofde EA Sports grote verbeteringen ten opzichte van de voorgangers. Dat bleek tegen te vallen. Het is zeker geen slechte game, maar van grote veranderingen konden we niet spreken. Toen NHL 13 op de deurmat viel en er in de begeleidende brief gesproken werd over de grootste veranderingen sinds NHL 07 bleef het enthousiasme nog getemperd: dit soort beloftes hebben we te vaak gehoord.

Header

Bij het starten van het spel steken de makers het niet onder stoelen of banken: het 'what’s new' wordt je door de strot geduwd. Als je de achterkant van de hoes niet bekeken hebt dan zorgen ze er wel voor dat je zonder spelfouten kunt opdreunen wat er nieuw is in het spel. Elk laadscherm vertelt je wel over True Performance Skating, de online GM Connected-modus, Hockey I.Q of NHL Moments Live. We hebben het door hoor EA Sports, er zitten nieuwe dingen in het spel. We gaan er op letten!

NHL 13

Voordat je echt begint met een van de vele modi krijg je de kans de nieuwe mogelijkheden te oefenen. In sneltreinvaart wordt je uitgelegd welke opties je hebt bij een face-off, hoe de True Performance Skating jouw spelers beïnvloeden en hoe je een tegenstander tegen de wand aan ramt of hoe je met een tegenstander knokt. Raar is alleen dat deze snelcursus daarna niet meer terug te vinden is. Mijn puckverlies tijdens een face-off was in het begin nogal slecht en ik zou dat graag nog een paar keer los geoefend hebben. Er zijn wel andere tutorials zoals het mikken op het doel en teamplay te vinden, maar een van de belangrijke momenten om de puck in je team te krijgen is alleen te oefenen door een wedstrijd te spelen. Niet dat het een straf is, verre van.

NHL 13

Maar wat wil het nu zeggen, dat True Performance Skating? Heel simpel, de spelers krijgen last van echte physics en een hele zooi animaties erbij zodat het langzamerhand op een echte ijshockeywedstrijd begint te lijken. Met deze nieuwe regels kun je eigenlijk alles wat echte schaatsers ook kunnen. Achteruit schaatsen, realistisch afzetten, snelheid maken en allerlei toffe truckjes om de verdediging te slim af te zijn. Gedaan met allerlei hulpmiddeltjes als Vision Control. Jij bestuurt de speler en de attributen zoals snelheid en behendigheid van je spelers in je team zijn belangrijker geworden.

Om de gameplay nog uit te diepen hebben de ontwikkelaars de spelers op het ijs een geheel nieuwe intelligentie gegeven. Ze houden nu elke speler in de gaten, dus niet alleen in een bepaalde radius om je heen, maar over het gehele veld. Hierdoor krijg je meer mogelijkheden omdat je computergestuurde medespelers niet mee zijn gegaan met een aanval en jij de puck voor het doel wilt passen, maar er is niemand. De AI is vrij uitgebreid in te stellen qua strategie. Zo kun je bijvoorbeeld zorgen dat als je flink voorstaat, het team rustiger aan gaat spelen. Sta je juist achter, dan wordt het spel aanvallender en agressiever vanuit jouw team.

NHL 13

Deze twee features zijn goed uitgewerkt en geven mij het gevoel dat ik ijshockey kijk. Aan het nieuwe broadcast-cameraperspectief dat te kiezen is, moet ik even wennen, maar als je wil zijn de oude camerapunten er ook. Maar met het nieuwe perspectief lijkt het alsof je naar een liveverslag aan het kijken bent, de reden dat ik toch wilde wennen aan de camera. De sfeer van het stadion, hoe tof als je Kernkraft 400 van Zombie Nation door het publiek gescandeerd wordt, de schaatsgeluiden, het commentaar en de beelden zorgen voor een toffe ijshockeyervaring. Tel daarbij de realistische schaatsbewegingen en een AI die je verder dan een bepaalde radius snapt op en je snapt dat met NHL 13 er inderdaad grote stappen zijn gemaakt.

NHL 13

Een van de nieuwe modi die aangeprezen wordt is NHL Moments Live. In deze modus speel je geen geheel seizoen of wedstrijd, maar herdenkbare momenten uit vorig en dit seizoen. Alleen vorig jaar is nog beschikbaar, want dit seizoen moet nog beginnen. Er zijn 26 momenten uitgekozen door het ontwikkelteam voor ons om na te spelen, of juist geschiedenis te veranderen. Sommige momenten plaatsen je in de rol van speler, inclusief goalie, maar soms ben je bezig met een geheel team. Elk moment kan gespeeld worden op verschillende moeilijkheidsgraden. Je krijgt een aantal Pucks-punten voor elk gehaalde moment, die je uitgeeft in het Hockey Ultimate Team-modus. Het leuke aan deze nieuwe modus is de extra rush naast de standaard modi, je moet iets in een bepaalde tijd doen, zij het scoren met een bepaald persoon of juist zorgen dat de tegenstander niet scoort. Het zorgt in ieder geval voor meer variatie in het spel en is ook prima te spelen als je eens wat minder tijd hebt, omdat het momenten zijn en niet een gehele wedstrijd.

NHL 13

GM Connected is wel de tofste nieuwe modus. In de vorige NHL was deze modus offline en kreeg ik het gevoel dat ik dit eigenlijk allemaal voor Jan met de korte achternaam aan het spelen was. Het was leuk, je eigen coach zijn en je team verbeteren door spelers te kopen en te verkopen, tactische beslissingen te maken en zelf ook de wedstrijden te kunnen spelen of juist te simuleren, zodat bij dat laatste het allemaal puur op managersniveau verliep. Maar het gaf geen echte voldoening, het leek meer een uitgebreidere seizoensmodus. Dit jaar kunnen we online gaan coachen en het uitvechten tussen vrienden. Er zijn leagues door iedereen te maken en jij schrijft je in op een nog vrij team in een of meerdere leagues. Hierdoor wordt het allemaal net iets leuker, omdat je tegen mensen speelt. Dat maakt het allemaal veel leuker en bovendien kun je aan het eind van een seizoen gaan opscheppen over je coachskills.

NHL 13

Toegegeven, ik was uiterst sceptisch na de eerste PR-woorden van EA Sports over NHL 13. Dit keer maken ze hun belofte echter waar en is het spel flink aangepakt op vooral punten die het spel realistischer maken. De bekende modi zitten erin, zoals een seizoen, Be a pro, offline GM en meer. De nieuwe NHL Moments Live en vooral de GM Connected zorgen voor meer variatie dan alleen maar wedstrijd na wedstrijd spelen. Hoewel NHL hier lang niet zo groot is als in Amerika en vooral Canada is dit spel de moeite waard. Jammer dat het spel het elk jaar weer in dezelfde periode moet opnemen tegen FIFA dat de bestseller onder de EA-sportspellen in Europa is. Hierdoor blijft het een underdog in Europa, maar de fans kunnen gerust zijn: er is zeker moeite gestoken in het spel. NHL 13 is beter dan zijn voorganger. Nieuwkomers die eens wat anders dan voetbal willen spelen halen met dit spel een van de betere sportervaringen in huis.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Realistischer dan ooit - gewoon nee  9
+ Nieuwe online GM en Moments-modi