Transformers: Fall of Cybertron

Vanaf het moment dat het spel in de buurt van mijn Xbox lag kwamen de jeugdherinneringen terug. Acht jaar oud met Sky Channel aan op de televisie. De hele ochtend Fun Factory kijken terwijl Andy en Crocker the Crocodile mijn jonge brein voedden met tekenfilms als He-Man, M.A.S.K. en vooral Transformers. Compleet geboeid kijken naar buitenaardse robots die in auto’s, vliegtuigen en wat niet meer konden veranderen heeft een groot deel van mijn jeugd beheerst. Nu kwam daar het spel Transformers: Fall of Cybertron bij en ik kon niet wachten om al deze herinneringen terug te halen.

Het verhaal gaat verder...
Het verhaal van Fall of Cybertron gaat verder waar de voorganger War for Cybertron is gestopt. De planeet van de robots is aan het sterven en de hoeveelheid energon heeft een kritiek laag punt bereikt. Onder leiding van Optimus Prime bereiden de Autobots een vertrek van de planeet voor in hun ruimteschip The Ark. Tijdens deze voorbereidingen worden de Autobots aangevallen door de Decepticons. Als zij door de plek heen breken die Grimlock moest verdedigen komt Optimus tot de ontdekking dat de Dinobot spoorloos verdwenen is.

Vanaf dat moment splitst het verhaal in het spel zich feitelijk in drieën. De Autobots die The Ark proberen te beschermen en er alles aan doen om van de planeet af te komen, de zoektocht naar Grimlock en de reden van zijn verdwijning en de Decepticons die proberen de vlucht te voorkomen, maar vooral uit zijn op de energonreserves van de Autobots. Uiteraard speelt de eeuwige machtstrijd tussen Megatron en Starscream bij de Decepticons altijd een rol in het geheel.

Met de verdeling van de verhaallijn komt ook een leuke variëteit in het spel. Door de verschillende gedeeltes speel je steeds hoofdstukken met een andere Transformer. Waar het verhaal verder gaat met een andere robot gaat de gameplay naadloos over naar het nieuwe personage. Doordat elke Transformer andere eigenschappen heeft en dus net even anders speelt hield dit de gameplay voor mij als speler uitdagend genoeg.

Schieten en meer
Transformers: Fall of Cybertron is in de basis een third-person shooter. Toch weten de makers hier een welkome uitdaging in te stoppen. Er zijn zeker in het begin verschillende uitdagingen in de gameplay waardoor het spel toch echt meer is dan een shooter pur sang. Er zijn levels waar je meer op je mêleevaardigheden moet vertrouwen, levels waarbij je zo snel mogelijk en via de juiste weg ergens uit moet zien te ontsnappen en er zijn zelfs levels waarbij je helemaal niet schiet, maar juist langs de verschillende tegenstanders moet sneaken via luchtkanalen.

Deze variatie is overigens ook echt wel nodig in het spel. Het schieten is op een gegeven moment wel uitgekauwd. Richting het eind van de verhaallijn ben je bijna alleen nog maar aan het schieten. Hier zit dermate weinig variatie in dat dit na verloop van tijd gaat vervelen. Wanneer je de juiste wapens hebt gekozen en de gedachtengang van de AI een beetje doorhebt, is de uitdaging in de gevechten behoorlijk snel verdwenen. Pas wanneer Grimlock ten tonele verschijnt moet je jouw tactiek weer herbepalen en zul je weer een aantal keer doodgaan voordat je de gameplay doorhebt.

De wapens zijn uitgebreid en vernieuwd ten opzichte van het vorige deel. Ook kun je in Fall of Cybertron wapens kopen en upgraden via de Teletraan 1-stations die door het hele spel heen staan. De upgrades kun je kopen met shards die neergeschoten tegenstanders achter laten en variëren van het uitschakelen van terugslag van je wapen tot een laatste kogel die 500 procent meer schade aanricht. Een ander groot voordeel van de Teletraan 1-stations is dat al je munitie weer vol zit als je een station hebt gebruikt. Ook als je dus niet genoeg shards hebt om upgrades te kopen loont het de moeite om elk Teletraan 1-station even aan te doen.

Zoals in mijn herinneringen
Er is overigens wel iets in het spel wat de makers bijzonder goed hebben aangepakt. Zij zijn op een bijna briljante manier trouw gebleven aan het universum van de Transformers. Alles klopt, van de wereld waarin je rondrent tot de stemmen van de Transformers. Met onder andere de oorspronkelijke stemacteurs voor Optimus Prime, Megatron en Grimlock kan elke Transformers-fan zich volledig tegoed doen aan de wereld die Fall of Cybertron weet neer te zetten. Zeker Gregg Berger als de stem van Grimlock is noemenswaardig, aangezien deze acteur 25 jaar geleden deze rol voor het laatst heeft vervuld. Als je bij dit alles ook nog eens bedenkt dat de reus Metroplex en de Combaticon-samenvoeging Bruticus voorbij komen, is Fall of Cybertron werkelijk genieten voor de liefhebbers.

Toch schuilt er ook een groot gevaar in dit geweldige Transformers-universum. Door de toch wel makkelijke gameplay moet je echt wel Transformers-fan zijn wil Fall of Cybertron van het begin tot het eind blijven boeien. Nu ben ik zelf zo’n fan dus mij hoor je niet klagen, maar ik kan me goed voorstellen dat shooterfans die weinig met de robots ophebben vrij snel op het spel zijn uitgekeken.

Meer dan een verhaal
Naast de verhaallijn heeft Transformers: Fall of Cybertron nog een aantal extra spelmodi. Zo zijn er een aantal co-opmodi zoals een team deathmatch- en een capture-the-flagmodus. Daarnaast is er de escalationmodus, waarbij je jezelf moet verdedigen tegen steeds groter wordende golven tegenstanders. In al deze modi kun je jouw Transformer volledig vormen en aankleden zoals jij dat wilt. Nagenoeg alles dat je kunt bedenken is aanpasbaar en te verbeteren met upgrades.

Al met al is Transformers: Fall of Cybertron een nette shooter geworden. Het heeft in ieder geval zijn voorganger War for Cybertron in bijna alles overtroffen. De mindere gameplay wordt voor de echte Transformers-fans ruimschoots goedgemaakt door een briljant neergezet Transformers-universum. Hierdoor is het spel wel wat minder boeiend voor de spelers die niets tot weinig met de serie hebben. Het verhaal heeft voldoende twists en verrassingen om leuk te blijven. Voor de fans van Transformers is dit spel een absolute must have. Voor de rest zal dit veel minder gelden.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Geweldig neergezet universum - Shootergameplay is weinig uitdagend 7,5
+ Variërende gameplay - Minder boeiend voor niet-fans