God Bless America (duo-review)

Inleiding

Soms verschijnen er films in de bioscoop die zeer uiteenlopende meningen oproepen. Is het nou wel of geen goede film, moet je de film kijken of lekker links laten liggen? Niet alleen jullie lezers lopen tegen deze problemen aan, ook de reviewers. Toen er in het crewforum een discussie ontstond over God Bless America was de oplossing makkelijk: We maken er een duo-review van. Twee reviewers, twee artikelen, twee uiteenlopende meningen en maar één film. Dames en heren, veel plezier met de reviews van dekatophetspek (pagina 1) en qwry (pagina 2). René, eindredactie FOK!film.

Review #1 door dekatophetspek

Frank Murdoch (Joel Murray) is een veertiger met een grondige hekel aan de maatschappij. Hij lijdt aan slapeloosheid en migraine, raakt zijn vriendin en zijn baan kwijt en krijgt dan ook nog eens te horen dat hij niet lang meer te leven heeft vanwege een hersentumor.

Op zekere avond zit Murdoch op de bank met de afstandsbediening en ziet een onafgebroken stroom van vuiligheid op de buis voorbijkomen, van Obama met een bloksnor, kleine etterbakjes die scanderen dat hun God een enorme hekel aan homo's heeft, tot straattuig die filmen hoe ze een zwerver in de hens zetten. Als Frank op het punt staat om een einde aan zijn leven te maken ziet hij Chloe, de ster uit Super Sweet Sixteen, op straat lopen. Om de wereld te verlossen besluit hij om haar eerst maar te vermoorden. Haar 16-jarige vriendinnetje Roxy (Tara Lynne Barr) is getuige maar reageert vol enthousiame op de actie van Frank. Vanaf dat moment gaat het tweetal als een stel Natural Born Killers op pad om de wereld een lesje in menselijkheid te geven.

God Bless America 01

Regisseur Bobcat Goldthwait schreef het scenario van God Bless America nadat hij een marathonuitzending van My Sweet Sixteen had gezien. Goldthwait is een liefhebber van de klassiekers en steekt zijn voorliefde voor films, zoals Taxi Driver en Falling Down, niet onder stoelen en banken. Net als in Natural Born Killers worden in God Bless America de moordpartijen op een karakteristieke wijze in beeld gebracht.

God Bless America 02

Toen de film in Amerika werd uitgebracht ontstond er meteen al commotie. In de film worden door Frank en Roxy enkele leden van de Tea Party over de kling gejaagd en dat was tegen het zere rechtse been van de Amerikaanse politiek. Helaas voor hen houdt Goldthwait op onmiskenbare wijze de maatschappij een spiegel voor. Als er een schietpartij in een bioscoop heeft plaatsgevonden gaat men niet in op de motieven van de dader maar gaat men in discussie of de vertoonde film niet te gewelddadig was. In juli 2012 werd in Aurora Colorado bij een voorstelling van The Dark Knight Rises bewezen dat dit de gedachtengang is, die nog steeds heerst in het land der onbegrensde mogelijkheden.

God Bless America 03

God Bless America is een heerlijke zwarte komedie die met een behoorlijke korrel zout genoten moet worden. Vaak zijn de situaties zwaar over de top maar tegelijkertijd erg herkenbaar. Een soort van Kick-Ass maar dan zonder de superhelden.