Sound Shapes

Alle platformers hebben een geruisloos ritme dat je door goed te observeren moet zien te ontdekken. Pas wanneer je dat ritme aanvoelt kun je met de juiste timing van het ene naar het andere bewegende platform springen en op het juiste moment op het hoofd van die ene vijand springen. Sound Shapes is wat er gebeurt als je dat ritme naar de voorgrond brengt door muziek er aan vast te koppelen.

De levels van Sound Shapes zijn, soms letterlijk, gemaakt van muziek. Vijanden en objecten pulseren op hun eigen unieke beat en op die van de muziek. Door goed te luisteren naar alle geluiden kun je al snel het patroon bespeuren om vervolgens gemakkelijk langs alle hindernissen te manoeuvreren.

Het level design en de soundtrack zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Terwijl je van scherm naar scherm rolt verzamel je fragmenten die meer elementen aan de compositie toevoegen. Levels worden gedurende je vooruitgang moeilijker en tegelijkertijd is de muziek ook naar een climax aan het bouwen. Hierdoor voelt elk level weer als een toffe ervaring die je vaak wilt herspelen/opnieuw beluisteren.

In Sound Shapes heb je geen werelden, maar 'albums'. Elk album (ze bevatten allen meerdere levels) heeft een unieke esthetiek en soundtrack. Dat laatste wordt overigens verzorgd door grootheden zoals Beck en deadmau5. Elk album heeft ook qua gameplay een andere insteek, de een focust zich bijvoorbeeld op schakelaars en een ander weer op veel bewegende objecten.

De campaign is echter vrijwel uitdagingloos. Elk scherm heeft één of meerdere checkpoints en doodgaan heeft geen consequenties. Sound Shapes stelt je op je gemak en wil vooral dat je van de ervaring geniet. De liefhebber kan natuurlijk altijd nog snelle tijden voor het leaderboard proberen neer te zetten.

Wanneer je de campaign uitspeelt, hoogstens een paar uurtjes, krijg je toegang tot twee andere modi. In 'Death Mode' moet je binnen een strenge tijdslimiet een aantal fragmenten verzamelen, meestal te midden heel veel dingen die je dood kunnen maken. Deze modus was zeker wel uitdagend, maar ook een beetje oppervlakkig.

'Beat School' laat je een beat horen die je vervolgens zelf puur op gehoor exact moet namaken. Dit doe je door de juiste panelen op het scherm aan te raken. De verticale hoogte van de panelen op het scherm bepalen ook hoe hoog de toon klinkt. Dit is een toffe modus die je leert hoe je beats in het spel kunt maken.

Handig, want je kunt die verworven skills gelijk inzetten in de level-editor. Het is lang niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld LittleBigPlanet, maar daardoor des te toegankelijker. Het is makkelijk om een level te maken en die online te delen. Het is afwachten of er een community rondom de game ontstaat die leuke levels gaat produceren, maar de potentie is er in ieder geval.

Sound Shapes is een heel aantrekkelijke en relaxte muzikale platformer. Het zal je reflexen niet uitdagen, maar dat betekent niet dat het niet weet te stimuleren, integendeel. De uitstekende soundtrack, extra modi en prima level-editor maken dit een compleet pakket.

Gespeeld op PlayStation Vita, ook beschikbaar voor PlayStation 3. Maakt gebruik van cross-play.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.