Zuma's Revenge

Zuma’s Revenge is een game van casualkoning Popcap die we kennen van onder andere Bejeweled. De kracht van Popcap en haar games ligt in de simpele basis en verslavende factor en ook Zuma’s Revenge lijkt op papier aan deze eisen te voldoen.

Het doel van Zuma’s Revenge is simpel, weerhoudt de knikkers ervan het einde van de baan te bereiken door ze weg te schieten met andere knikkers. Zodra je drie knikkers van dezelfde kleur bij elkaar hebt geschoten verdwijnen ze. Ondertussen krijg je af en toe power-ups en handige items die je het leven vergemakkelijken. Denk bijvoorbeeld aan een ‘terugrol’-item of een ‘stop’-item.

Zuma’s Revenge had ik jaren geleden al gespeeld op Xbox Live Arcade waarbij de besturing met de analoge sticks best goed werkte. Op een (3)DS met stylus werkt het echter honderd keer sneller en preciezer en dat is mooi meegenomen. De game is erg geschikt als handheldgame ook omdat de levels niet zo lang duren en je altijd even snel een potje kan spelen.

Hoewel de game al voor meerdere platformen is verschenen is deze versie geen simpele port. Er zijn bijvoorbeeld twee speelmodi: adventure en daily challenge. In de adventure-mode speel je een aantal levels in een bepaalde setting waarna een eindbaas volgt. Elk van de vijf eindbazen zit verstopt achter een rij knikkers en het is dan ook de bedoeling om snel de knikkers weg te schieten om vervolgens de eindbaas aan te vallen. Ondertussen schiet de eindbaas ook weer projectielen op jou. Hectisch, maar erg tof uitgewerkt. De daily challenge geeft je per dag een slotmachine die drie levels aan je voorschotelt. Om ze te voltooien moet je bijvoorbeeld een bepaald puntentotaal halen, of het level in een bepaalde tijd voltooien. Leuk als afwisseling.

Qua presentatie is de game overigens wel wat minder. De graphics komen wat korrelig over, maar dat heeft deels te maken met het feit dat het een DS-game is, en het geluid is abominabel slecht. Toch is het niet echt een optie om zonder geluid te spelen daar je wilt horen wat er gebeurt. Gelukkig maakt de verslavende gameplay beide minpunten goed en kun je er wel doorheen spelen.

De release van Zuma’s Revenge als DSiWare voor DSi en 3DS heeft veel te lang op zich laten wachten. De game is namelijk ideaal voor mobiel gamen en dankzij de stylus is de besturing hier enorm gemakkelijk. De verslavende factor is ook nog altijd aanwezig en dankzij de bossfights en daily challenges heb je wekenlang plezier van deze game. Aanrader!

Gespeeld op 3DS, ook beschikbaar op vrijwel alle andere consoles, telefoons en handhelds

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.