Topoloco

Op de basisschool vond ik topografie een van de leukste vakken die we kregen. Welke landen liggen waar, wat zijn de hoofdsteden, etc. Nu is er een game die je topografie leert, de perfecte combi?

Topoloco komt van het Nederlandse bedrijfje Abstraction Games. Hier kwam ik achter toen ik een code aanvroeg om de game te gaan bespreken en dat vind ik altijd wel leuk. Het schept toch een band, ondanks dat ik zowel het bedrijf als de contactpersoon verder niet ken.

De game heeft als doel je spelenderwijs wat topografiekennis bij te brengen. Net als dat Brain Training je eerder probeerde slimmer te maken. Beide hebben ook dezelfde doelgroep en je hoeft dit als hardcore gamer ook niet te gaan spelen als je niet voor de kennis gaat. Aangezien de game zichzelf de topografie als hoofddoel heeft gesteld gaan we kijken of de informatie leuk gepresenteerd wordt en of je er ook echt wat van opsteekt.

Je begint elke sessie met de keuze van het continent waarover je wil leren. Europa, Afrika, Noord Amerika, Zuid Amerika en Azië zitten allemaal in de game, Australië en Antarctica niet. Dat het ijzige continent niet aanwezig is kan ik me nog voorstellen, maar Australië? Vreemde keus voor een game die topografie wil doceren...

topoloco topo

Als je eenmaal het continent hebt gekozen kun je kiezen tussen oefenen, examen, atlas en instellingen/help. De atlas toont de kaart met de landen en hun hoofdstad. Klik je op een van beide dan krijg je te zien hoe het land of de stad heet en welke vlag erbij hoort. Het examen behandelt alle onderwerpen, locaties, vlaggen en hoofdsteden. Alle onderwerpen kun je voorafgaand aan het examen oefenen in verschillende oefeningen.

Na wat oefenen, als je denkt dat je klaar bent voor het examen, krijg je 25 multiple choice-vragen die je in vier minuten tijd moet beantwoorden. Aan het eind krijg je een cijfer en weet je of je geslaagd bent of niet. Het stomme is alleen dat je niet te zien krijgt wat je fout hebt gedaan. Stel dat je twijfelde over twee vragen maar je uiteindelijk één fout hebt leer je daar niets mee terwijl je het daarvoor doet. Een ander minpuntje heeft te maken met de precisie van de game. Het is bijvoorbeeld een beetje lastig om de kleinere landen als Luxemburg aan te klikken. Meer dan eens dacht de game dat ik Duitsland koos.

Uiteindelijk is Topoloco niets meer dan puur feiten stampen op een niet zo leuke en handige manier. Er staat bovendien niets tegenover. Geen achievements, vrij te spelen features, of andere zaken die je geboeid kunnen houden. Dat is vrij jammer want voor kinderen heeft een dergelijke 'game' wel de potentie om veel te leren. Het mag helaas niet zo zijn.

Topoloco is een niet zo leuke manier om je topografische kennis bij te vijzelen. Het geheel wordt heel taai aan je voorgeschoteld en het is niets meer dan puur feiten stampen. Het voelt te veel als school om leuk te zijn en dat kan niet de bedoeling zijn. Ook de examens zijn niet leuk om te doen met als grootste gemis het ontbreken van de optie om te zien wat je nou precies fout had. De grootste fout van deze software is echter dat het niet volledig is, een compleet continent niet opnemen is onacceptabel.

Exclusief voor (3)DS(i)

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.