Nintendo 3DS XL

De Nintendo DS heeft vier versies gehad in vijf jaar tijd. Het was dus te verwachten en inderdaad: een jaar en vier maanden verder is er de Nintendo 3DS XL.

Header

Mag het een onsje meer zijn?
Nintendo heeft na een matige start van hun eerste versie bedacht hoe de nieuwe 3DS-variant eruit moest gaan zien en zijn hem gaan vormen naar het design van de Wii U. Het apparaat is in Nederland verkrijgbaar in rood, blauw en zilver. Jammer genoeg niet Wii U-wit, maar wie weet komt dat nog. Je krijgt er geheugenkaartje van vier gigabyte erbij, het dubbele van wat de 3DS Classic heeft in zijn winkelverpakking. De ronde hoeken maken de XL mooier om te zien. Door kleine verbeteringen ziet het er niet alleen mooier uit, ook voelt deze versie steviger aan. De handheld is ook iets zwaarder geworden, honderd gram om precies te zijn. Dat kan als een nadeel ervaren worden, maar zelf vind ik het wel prettig.

Door de grotere start-, select en homeknoppen, een betere 3D-slider waarbij je ook voelt dat je het uitzet, een stylus uit één geheel en de stevige scharnieren van de bovenste scherm is de 3DS XL een volwassener en steviger apparaat.  Het grootste gemis blijft de tweede analoge stick. Weer moeten gamers die daar gebruik van willen maken in spellen als Kid Icarus, Resident Evil: Revelations en Metal Gear Solid 3D een Circle pad Pro erbij kopen. Wanneer deze voor de 3DS XL uitkomt is nog niet bekend.

3DS XL

Maar buurman, wat is ie groot!
Naast het uiterlijk is er natuurlijk het grotere scherm. Veel groter, met een diagonaal van 3 inch naar 4,9 inch. Op het eerste gezicht wordt iedere gamer daar blij van. Groter is beter, toch? Jammer genoeg wordt de resolutie niet groter en worden beelden juist opgeblazen. Hierdoor zie je in games de tekortkoming van de 3DS als geheel: de resolutie. Objecten worden nog iets karteliger op het scherm. Het is te begrijpen waarom de resolutie niet opgeschroefd is: ontwikkelaars moeten of twee versies van hun 3DS-spel maken, of de oude 3DS zou in de vergetelheid raken omdat de makers van spellen het nieuwe scherm ondersteunen en niet meer de oude kleinere versie.

De Nintendo 3DS XL heeft natuurlijk ook het 3D-effect, hier is weinig verschil in te vinden. De kijkhoek is niet verruimd door het grotere scherm, het werkt nog steeds op de vertrouwde manier en de diepte is prima. De slider zorgt voor jouw persoonlijke voorkeur qua diepte, en voor lange ritten: het is uit te zetten, zodat je niet met doodvermoeide ogen op je vakantiebestemming aankomt. Het geluid uit de 3DS XL is prima, maar dat was al het geval bij de oude variant.

3DS XL

Langer onderweg
Over vakantie gesproken, een bijkomend voordeel van het grotere ontwerp is dat er een grotere oplaadbare batterij in past. Nintendo claimt tot 83% verbetering qua speelduur, maar dat heb ik niet aan kunnen tikken. Hieronder zie je de tijden die ik geklokt heb in vergelijking met een klassieke 3DS. Het spel Metal Gear Solid 3D werd gebruikt voor deze tests. Dit is ingame gemeten, maar alleen door ergens in het hoge gras te gaan liggen in de buurt van vijanden. Voor de DS-meting is Pokémon Black gepakt en ingame ergens stilgestaan.

3DS Classic vs XL

3DS XL batterij tov 3DS Classic

De batterijduur is flink omhoog gegaan, met wel 54% tot uitschieters naar 61%. Het geeft meer speeltijd tijdens de langere reizen, maar speel je alleen thuis, dan maakt het weinig uit, want dan laad je het gewoon op tijdens het spelen.

Zit de stekker in het stopcontact?
Als je een lader hebt tenminste. Want als je de Nintendo 3DS XL koopt, zit er geen oplader in de verpakking. Volgens Nintendo om de prijs te drukken, maar dat argument zie ik niet. Een lader heb je nodig, dus die moet je erbij kopen. Nintendo gaat ervan uit dat iedereen al een 3DS-lader thuis heeft liggen. De vraag is of mensen met een 3DS willen upgraden, want die hebben al een prima handheld. Mensen die nu pas instappen merken niets van de kostenbesparing, want die moeten een lader erbij hebben, anders wordt het een heel korte speelsessie.

Toch nog een maatje te klein?
Als je per se een langere speelduur op een batterij wil hebben, dan is een upgrade goed te praten. Voor de rest is de besturing hetzelfde en het scherm heeft geen hogere resolutie, dus ik zie geen reden om dit apparaat te bestellen en je oude 3DS stof te laten happen. De early adopters zijn waarschijnlijk nog iets misselijk van de abrupte prijsverlaging van de vorige keer.  Die wachten vast tot de volgende versie, als er misschien een 3DS2 XL met het extra stickje komt.

Heb je nog geen 3DS, dan heb je een keuze. De goedkopere 3DS of toch deze nieuwe 3DS XL. Als je het geld hebt zou ik toch voor de XL-versie gaan, de langere speelduur met de batterij en de stevigheid zijn grote pluspunten. De kartelige graphics? Koop een Vita als je je ergert aan de resolutie, dat gaat niet veranderen op deze 3DS-versie. Nintendo zorgt ervoor dat de oude 3D-handheld ondersteund blijft en dat lijkt me ook wel nodig. Als ze de resolutie hadden opgekrikt waardoor nieuwere spellen niet meer speelbaar zijn op de eerste 3DS dan waren early adopters twee keer genaaid.