Sonic 4 Episode II

Gespeeld op Xbox 360, ook speelbaar op PlayStation 3, iOS, Android (Tegra 3), pc en Windows Phone

Sonic 4 Episode II is het tweede en laatste deel van Sonic 4 dat een terugkeer naar de 2D roots van Sonic zou moeten zijn. De eerste episode werd gematigd positief ontvangen door Wessiej. Heeft SEGA geleerd van de kritiek of is het nog steeds geen must have?

Ik ben eigenlijk helemaal geen fan van Sonic en kom vaak niet verder dan een preview of hands-on op een beurs. De gameplay trekt me gewoonweg niet. Of dit komt omdat ik als achtjarig jongetje een NES met Super Mario Bros. kreeg in plaats van een SEGA Master System met Sonic the Hedgehog weet ik niet, maar ergens speelt het wel mee denk ik. Toch ben ik degene die de review van Sonic 4 - Episode 2 moet/mag doen, misschien verander ik dit keer van mening en kan ik ook eens een egel omarmen.

Het grote selling point van Sonic-games is natuurlijk de snelheid waarmee je door de levels kunt rennen. Ook dit keer is het weer mogelijk om als een razende over het scherm te gaan waarbij je tussendoor ringen verzamelt, vijanden uitschakelt en van platform naar platform springt.

Met een dergelijke snelheid verwacht je ook dat het leveldesign en de camera hierop aangepast zijn. Dit is helaas niet zo. De camera houdt Sonic namelijk aan de rechterkant van het scherm waardoor je te weinig ziet van wat er nog gaat komen. Het leveldesign is daarnaast zo dat er regelmatig obstakels zijn die je niet op volle snelheid kunt nemen. Deze twee punten samen zorgen ervoor dat de snelheid vaak uit de game wordt gehaald.

Nee, Sonic 4 Episode 2 is niet zo tof... Wat ik van het eerder verschenen Sonic Generations gespeeld heb vond ik in ieder geval veel leuker en vlotter. Sommige stukken in de levels werken simpelweg het snelheidsgevoel tegen en dat lijkt me niet de bedoeling. De game is overigens niet slecht, een echte Sonic-fan zal het waarschijnlijk best aardig vinden, het is alleen niet de glorieuze terugkeer naar de tijden van weleer waarmee ze de game op de markt zetten.

Iets dat ik wel erg goed vind zijn de graphics. Een 2D-platformer anno 2012 hoort er zo uit te zien! Het kleurgebruik is met name een onderdeel dat een dik compliment verdient. De game schittert in HD en dat is iets dat Sonic toch mooi heeft bereikt voordat die dikke loodgieter dat lukt!

Sonic 4 Episode 2 zal vooral leuk zijn voor de echte Sonic-fans en zij hebben de game waarschijnlijk allang gekocht en uitgespeeld. Iedereen die twijfelt kan met een gerust hart op zoek naar een andere platformer die toffer en vernieuwender is dan deze blauwe egel. Denk maar eens aan Spelunky voor XBLA of Might Switch Force voor 3DS. Beide bieden meer dan Episode 2 te bieden heeft.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.