Mutant Mudds (3DS eShop)

Gespeeld op Nintendo 3DS, binnenkort ook voor Windows beschikbaar

Platformgames is één van mijn favoriete genres en in mijn ogen is er één koning: Mario. Vlak daarna komen Ratchet & Clank en Donkey Kong. Het genre raakt echter een beetje in de vergetelheid de laatste jaren en er verschijnt nog maar weinig echt goeds in de winkels binnen dit genre. Er is echter hoop in de vorm van indie-games die het genre hebben omarmd. Een tijdje terug hadden we bijvoorbeeld het uitstekende VVVVVV voor 3DS en ook deze week verscheen er een leuke platformer in de eShop: Mutant Mudds.

In Mutant Mudds wordt de aarde aangevallen door verschrikkelijke modderfiguren die jou het leven zuur maken. Tijd om je waterpistool en jetpack uit de kast te trekken om ze te verslaan! In Mutant Mudds loop je, zoals gebruikelijk in platformgames, van links naar rechts, maar dit keer bestaan er verschillende lagen in de levels. Soms ga je naar de achtergrond, of juist de voorgrond. Donkey Kong Country Returns op Wii deed dit een paar jaar terug, maar het meest lijkt de game wat dit betreft op Wario Land voor Virtual Boy. Door de verschillende lagen wordt er echt gespeeld met het 3D-effect en dat geeft de game letterlijk een extra dimensie.

Een ander onderscheidend onderdeel dat je niet veel tegenkomt in games is het gebruik van het jetpack. Je kunt tijdens een sprong nogmaals op de A-knop rammen om vervolgens op die hoogte enkele seconden te blijven zweven. In het begin is dit even wennen, vaak werkt zoiets door bijvoorbeeld de A-knop ingedrukt te houden, maar na een paar lastige, bewegende platformen leer je er wel goed mee omgaan. De moeilijkheidsgraad ligt ook best hoog, meer dan eens was ik aan het schelden op mezelf omdat ik een sprong niet goed had getimed...

In elk level verzamel je één hoofdkristal en een hoop kleine kristallen. Het hoofdkristal heb je nodig om het level uit te spelen, de kleintjes verzamel je gewoon omdat je dat nou eenmaal doet in een platformer. In totaal zijn er 40 levels met elk drie doelen. Het eerste doel is zoals gezegd het hoofdkristal, het tweede doel is het verzamelen van alle honderd kleine kristallen en het derde doel is het vinden en uitspelen van het geheime level. Deze geheime levels zijn overigens extra pittig, voor de hardcore platformgamer dus!

Tot zover niets dan lof over Mutant Mudds, maar aangezien geen enkele game perfect is heb ik ook nog wat minpuntjes in de game kunnen ontdekken. Voor mij persoonlijk is het grootste gemis de renfunctie. Max kan niet rennen en de gameplay lijkt daardoor soms wat traag. Zeker als je dood bent gegaan en je een level helemaal vooraan weer begint kan dit extra frustreren. Daarnaast is het jammer dat er geen eindbazen in de game zitten, maar Renegade Kid (de maker van de game) heeft al aangekondigd dat zij in het vervolg dat in 2013 verschijnt wel gaan komen.

Mutant Mudds speelt leuk met de verschillende lagen in de levels maar doet verder niet heel veel bijzonders. De game is echter uitdagend en tof genoeg om je een aantal weken bezig te houden. De prijs is wat aan de hoge kant en het is jammer dat je niet kunt rennen, maar buiten dat valt er niet veel op aan te merken. Ben je net als ik een platformfan, dan raad ik je deze game zeker aan!