CD: Jim Lockey & The Solemn Sun - Death

2012 lijkt een goed jaar te gaan worden voor Jim Lockey & The Solemn Sun. Onlangs verscheen Death, het tweede album van de groep uit Cheltenham, op het Londense Xtra Mile label, waarbij de groep onlangs een contract tekende. Het was in elk geval een druk jaar voor de groep die zijn geluid omschrijft als 'Country without the O'. Zo toerden Lockey en zijn band met onder meer Mumford & Sons, Frank Turner, Dry the River, Johnny Flynn, Alessi’s Ark en Pete Doherty.

Jim Lockey & The Solemn Sun - Death

Voor de productie van Death werkte de groep met producer Peter Miles. Miles maakte eerder naam met productiewerk voor bands zoals King Blues, Crazy Arm en Futures. Een tweede album is vaak een lastige kwestie voor een band, omdat ze dan moeten bewijzen dat ze het succes van hun debuutalbum voort kunnen zetten. Jim Lockey & The Solemn Sun stappen moeiteloos over deze barrière heen. Op Death horen we een overvloed aan invloeden waaronder alternatieve country, folk en hardcore punk. Muzikaal gezien doet de groep nogal eens denken aan artiesten zoals Billy Bragg en Half Man Half Biscuit. Rebelse Britse anarchistische folkmuziek met een stevige punkinvloed.

De Death release show.

Op nummers zoals het openingsnummer 'England's Dead', 'Oh Holy Magda' en 'Our Fathers' laat zanger Jim Lockey horen dat hij beschikt over een prachtige stem. Maar naast deze ingetogen liedjes beukt de groep er ook stevig op los in nummers zoals het 18 seconden durende 'Sail Me Down The River' en 'Home - Hospitals'. In The New Musical Express werd de groep al omschreven als 'een band om in de gaten te houden'. Met hun mengsel van punk en folk zal de groep de liefhebbers van beide genres zeker aanspreken. Lockey is een muzikant uit een kleine stad die boos is vanwege het onrecht in de grote wereld en deze razernij op een zeer degelijke manier van zich af weet te schrijven in heerlijk bijtende songteksten. Zo maakt hij korte metten met het Britse imperialisme in het nummer 'New Natives'. "Bleeding for me for king and country. Or so we're told".

Warriors, live op Primrose Hill in Londen.

Ben je liefhebber van muzikanten zoals Bright Eyes en Frank Turner dan mag je dit album niet missen. In nog geen 39 minuten jaagt de groep er elf tracks doorheen waarbij geen enkel zwak moment te bespeuren valt. Jim Lockey & The Solemn Sun is een band waar we vast nog veel van gaan horen. De groep is ook te vinden op Facebook.