War of the Arrows

De film War of the Arrows begint met een spectaculaire scène. Als kijker volg je, rond het jaar 1600, Nam-Yi en Ja-In als ze worden achtervolgd door een groep soldaten met honden. Ze worden achtervolgd omdat het kinderen zijn van een verrader. Als ze bijna ingehaald zijn worden ze gered door een regen van pijlen die ervoor zorgt dat beide kinderen weten te ontsnappen. Vader komt er echter iets minder fortuinlijk vanaf. Hij wordt opgepakt en direct geëxecuteerd. Deze scène zorgt ervoor dat je direct in de film zit en dat je hoopt dat de hele film zo zal lopen.

Gedurende de tweede Manchu-invasie overvallen Chinese soldaten Korea en laten hier een spoor van vernietiging achter. Nam-yi komt tijdens deze golf van terreur erachter dat de Chinezen ook zijn zus ontvoerd hebben. Met alleen een pijl en boog, en een uitzonderlijk boogschiet-talent gaat hij de strijd aan om zijn zus terug te krijgen. Hierbij strijdt de jongen niet alleen tegen de klok, maar ook met Jiusinta, een Chinese kampioen in boogschieten.

Naarmate de film vordert wordt het echter steeds meer duidelijk dat het historische aspect, zoals waarom dingen in de film op een bepaalde manier gebeuren, niet echt een rol van betekenis speelt. De film lijkt vooral gebaseerd te zijn op de actie. Van de twee uur die de film duurt is er liefst anderhalf uur actie en/of achtervolgingen te zien.

Dat er zoveel actie is te zien, wil overigens niet zeggen dat het een vlakke film is. Integendeel, de gevechten zijn niet het standaard zwaardgevecht, maar er zit achter ieder gevecht een gedachte. Daarnaast zijn de geluidseffecten tijdens de gevechten ook zeker van toegevoegde waarde voor het geheel.

De audio van de DVD is op verschillende manieren in te stellen, zo kun je ervoor kiezen om Koreaans te horen met Engelse of Nederlandse ondertiteling. Daarnaast kun je ervoor kiezen om Engels te horen met Nederlandse ondertiteling. Ik ben sowieso geen fan van Nederlandse ondertiteling, maar ook de Engelse dubs zijn niet om over naar huis te schrijven. Mocht je de Engelse taal vaardig zijn, pak dan de Koreaanse audio met Engelse ondertiteling, dat keek voor mij veruit het fijnste.

Al met al is de film best de moeite waard. Het is geen ijzersterk verhaal, het is juist veel meer op de actie gericht. Deze actie is echter niet oppervlakkig of hersenloos, maar vooral met een gedachte erachter. Minpunt is dat het qua verhaallijn wel wat inhoudelijker had gemogen. Ook het einde was wat cliché, maar paste verder wel aardig bij de rest van de film.