DiRT Showdown

Gespeeld op Xbox 360. Ook beschikbaar op PlayStation 3 en Windows.

Wat gebeurt er als een rallyracer aan de drugs gaat en in zijn auto stapt? Met die vraag moeten de makers van DiRT Showdown zijn begonnen aan de ontwikkeling van het spel. Het bekende rallyracen uit de eerdere DiRT-spellen is ingewisseld voor een over-the-top racespel, waar je meer bezig bent met het slopen van je eigen auto en die van je tegenstanders dan dat je een serieuze race aan het rijden bent. Heeft het team van Codemasters ondanks deze verschillen toch een spel weten te maken dat DiRT-waardig is?

Race naar de top
De singleplayer kent in het begin van het spel een keuze uit twee opties, de Showdown Tour en de Joyride. In de Showdown Tour begin je onderaan de spreekwoordelijke ladder in de Pro-divisie. In totaal zijn er vier divisies, elke weer iets lastiger dan de vorige. Per deel moet je in totaal twaalf races een plaats bij de eerste drie zien te veroveren. Met elke verdiende medaille speel je weer een volgende race vrij. Uiteindelijk eindigt dat deel met een race-off. Wanneer je een divisie hebt uitgespeeld, heb je automatisch de volgende vrijgespeeld.

Er zijn drie verschillende raceonderdelen, Racing, Demolition en Hoonigan of Gymkhana. Elk heeft weer drie eigen varianten. Racing is onderverdeeld in Race-Off, 8-Ball en Dominator. Race-Off is wat de naam doet vermoeden, een recht-toe-recht-aanrace met obstakels op de baan en rondslingerende banden. 8-Ball is een race op een achtvormige baan, waarbij je halverwege een kruising hebt. Hierbij moet je dus niet alleen zo snel mogelijk rijden, maar ook goed timen (of goed gokken) bij het passeren van de kruising. Bij Dominator is de baan onderverdeeld in meerdere secties. Het is de bedoeling dat je in elke sectie de snelste tijd neerzet. Hiermee verdien je punten en degene met de meeste punten aan het eind wint. Met name de 8-Ballraces zijn erg leuk om te doen. Vooral doordat je geregeld op het moment dat je op kop rijdt van opzij wordt geraakt op een kruising vol wordt geraakt door een tegenstander en weer opnieuw naar de koppositie moet rijden. Spanning en sensatie alom dus.

Big Bang Theory
Van de drie Demolitionvarianten hebben twee feitelijk hetzelfde doel. De meeste punten verdienen door zo veel mogelijk schade aan te richten bij je tegenstanders. Van de drie varianten, Rampage, Knock Out en Hard Target, is eigenlijk alleen de laatste echt anders. Hierbij moet je namelijk geen schade aanbrengen aan je tegenstanders, maar juist zo min mogelijk schade incasseren. De winnaar bij Hard Target is de auto die het het langst volhoudt. Is er dan bij de eerste twee geen verschil? Jawel. Rampage vindt plaats in een arena en Knock Out op een platform waar je vanaf geduwd kunt worden.

Ondanks dat ik een potje demolition derby prima kan waarderen heeft dit onderdeel van DiRT Showdown mij niet erg weten te boeien. Er is geen variatie in de speelvelden, waardoor je heel vaak hetzelfde spelletje speelt. Ook vind ik het jammer dat wanneer je auto wordt gesloopt in Rampage en Knock-Out, je een paar seconden later weer verder gaat met een volledig gerepareerde auto. Dit nodigt alleen maar uit tot blind overal op inrijden in plaats van dat je tactisch gaat denken en racen.

Test je skills
De Hoonigan- of Gymkhanaraces zijn gebaseerd op de fratsen van rallyrijder Ken Block. Sterker nog, in het onderdeel Head-to-head race je ook tegen de man. In Hoonigan draait het om tricks maken met een rallywagen en wagencontrole. Donuts draaien om palen heen, grote sprongen maken, driften en door piepschuimen blokken heen rijden. Waar je elders in het spel nog wegkomt met gas geven en hopen op het beste, heb je hier serieuze skills en wagencontrole nodig om in de prijzen te vallen. De Hooniganraces zijn zeker in het begin, waar je nog aan het stuntelen bent met de techniek, de grootste uitdaging in DiRT Showdown. Ik kan dan ook niet anders zeggen dan dat ik aan deze races veruit de meeste plezier heb beleefd. Een redelijke teleurstelling zijn dan toch wel de Gate Hunter-races. Hierbij moet je een parcours volgen en op kleur door rijen piepschuimen blokken heen rijden. Het werd mij al snel duidelijk dat de inspiratie voor uitdaging hier bij de makers op was.

Naast de Showdown Tour heb je in DiRT Showdown de optie Joyride. Hierbij heb je de keuze uit twee industrieterreinen. Op elk terrein zijn zestig skill challenges te vinden die je moet voltooien. Van een dubbele donut draaien om een vorkheftruck tot driften onder een trailer door. Al je skills zijn nodig om Joyride te volbrengen. Omdat je hier geen tijdsdruk of tegenstanders hebt is Joyride ook heel handig om je techniek te oefenen. Het heeft mij in ieder geval prima geholpen om in de Showdown Tour verder te komen.

It's all about the benjamins
Met alle races en de medailles die je in daarin verdient ontvang je ook geldprijzen. Hiermee kun je nieuwe, vrijgespeelde auto's kopen of je bestaande auto's upgraden. Wat een beetje tegenvalt is dat je in een dergelijk rap tempo geld binnenharkt, dat je auto's in de singleplayer eigenlijk altijd veel sterker zijn dan de rest. Dit komt de uitdaging niet ten goede en maakt sommige toch al weinig uitdagende races soms slaapverwekkend makkelijk.

Uiteraard heeft DiRT Showdown ook multiplayer. Je hebt de keuze uit een spliscreen- en een online variant. Voor de online multiplayer heb je wel een racenetaccount nodig via de website van Codemasters. Online kun je ervoor kiezen om alleen te racen tegen de rest of in teamverband. Ook in de multiplayer kun je kiezen uit Racing, Demolition en Hoonigan. Doordat er geen levelsysteem zit ingebouwd wil het in het begin nog al eens gebeuren dat je racet tegen iemand met een veel sterkere wagen. Hierdoor heb je in de race geen moment het idee dat je zelfs met geluk de wedstrijd kunt winnen. Gelukkig verdien je snel genoeg geld om dit verschil in rap tempo weg te werken. In de multiplayer heb je ook een teamspeakmogelijkheid. Jammer genoeg betekende dit in mijn speelsessies niet meer dan af en toe wat geschreeuw in het Engels met verschillende accenten.

DiRT Showdown brengt een heel leuke ervaring naar het racegenre. Het is meer dan een vermakelijke game. Het is gewoon een heel leuk spel dat veel variatie biedt. De moeilijkheidsgraad en bijbehorende uitdaging zijn soms ver te zoeken, maar het is overduidelijk een spel dat je redelijk lang kan bezig houden. De multiplayer, die over het algemeen de speelduur van een spel goed weet te verlengen, is dan weer iets waar je redelijk snel op uitgekeken gaat raken. Door de combinatie van van de 'ogen dicht en gaan'-mentaliteit bij Racing en Demolition en de technische skills bij Hoonigan is DiRT Showdown een spel met voor elk wat wils. Het is zeker geen topgame, maar absoluut een goed spel dat je graag in je collectie zult willen hebben.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Voldoende variatie - Soms weinig uitdaging 7,5
+ Combinatie van actie en techniek - Mindere multiplayer