Zombibi

Zombies zijn al sinds jaar en dag een veelgebruikt onderwerp in de filmwereld. Sinds 1968 met de film Night of the Living Dead zijn de levende doden frequent teruggekomen in films. Qua kwaliteit verschilt het nogal, van matige slasherkomedies tot interessante virushorrors. Maar wat eigenlijk nog ontbrak was een Nederlandse film met zombies. Zombibi brengt daar verandering in en combineert zombies met actie en humor; een zogenaamde zomedy.

Amsterdam West wordt na het neerstorten van een meteoriet ontruimd. Iedereen lijkt op de hoogte te zijn van de epidemie die volgt… op twee bendes na. De twee groepen zijn geboren vijanden van elkaar, maar zien zich genoodzaakt hun krachten te bundelen als ze aangevallen worden door hun vroegere bekenden. Deze blijken veranderd te zijn in zombies…

De vergelijking met het briljante Shaun of the Dead wordt al snel gemaakt, aangezien humor en zombies gecombineerd worden. Maar aan dat pareltje mag Zombibi zeker niet tippen. Ten eerste de grappen, waar het eigenlijk allemaal om draait. Er zitten een aantal leuke scènes en leuke woordgrappen in, maar over het algemeen is de humor iets te flauw en te voorspelbaar.

Ten tweede is het script een beetje te rommelig. Het is soms niet helemaal duidelijk wat de bedoeling is en zeker als Carlo Boszhard (als Jan de Hoop) soms de film 'onderbreekt' om een journaal te presenteren. Grappig is het niet, want Carlo als de nieuwslezer hebben we nu wel gezien. Maar het haalt ook de vaart uit de film en het leidt af van het hoofdverhaal.

Maar er zijn zeker positieve punten te noemen. Zo is het uiteraard erg leuk om het bekende Nederlandse landschap (voornamelijk Amsterdam) gezombificeerd te zien en zijn de special effects bovengemiddeld goed, zeker voor een low budget-film. Daarnaast zitten er genoeg scènes in waarin de zombies flink afgeslacht worden, waardoor overal groen bloed ligt. Wacht, groen bloed? Ja, groen bloed. Het wordt enigszins uitgelegd in de film, maar het blijft toch vreemd. Bloed hoort rood.

Resumerend kan gezegd worden dat Zombibi een leuk tussendoortje is. De personages zijn grappig genoeg om interessant te blijven, er zijn een aantal leuke cameo's en er zitten een aantal goede actiescènes in. Maar helaas is het verhaal soms rommelig, acteert niet iedereen even goed en de flauwe humor overheerst. Geen topfilm zoals Shaun of Zombieland, maar voor Nederlandse begrippen al heel aardig.

Extra's

Making of Zombibi (16:40)
Een interessante making of van de zombiefilm. De twee regisseurs leggen uit hoe de film tot stand kwam en hoe de casting in zijn werk ging. Daarnaast wordt met behulp van beelden van de set meer uitgelegd over bepaalde scènes. Interessant feitje is dat de film in slechts negentien dagen gefilmd is.

Daarnaast is de film te bekijken met commentaar van regisseur Martijn Smits en Erwin van den Eshof en bevat de blu-ray de bioscooptrailer en een videoclip van het nummer 'Als er geen morgen was' van Yes-R.