TERA

Exclusief voor pc

Als liefhebber van het genre heb ik sinds World of Warcraft praktisch elke nieuwe MMO gespeeld. En soms stuit ik op een game die ik erg leuk vind, terwijl ik er niet mijn vinger op kan leggen waarom juist deze game me zo trekt. Wat heeft TERA dat andere MMO's niet hebben?

TERA is, zoals gezegd, een MMO, dus je speelt de game met heel veel mensen online. Je maakt een personage van een bepaald ras en bepaalde class, bevecht vijanden, voert quests uit en krijgt daarvoor nieuwe wapenuitrusting en levels. Dit alles is behoorlijk standaard binnen het MMO-genre. Wat maakt TERA zo bijzonder?

Uiterlijk
Wat mij in de eerste plaats naar deze game trekt, is de grafische stijl. Ik ben een liefhebber van de vrolijke kleuren, mooie landschappen en een bijna cartoonachtig uiterlijk en dat heeft TERA in overvloed.

Het eiland waar je begint, ligt onder de zeespiegel

De gebieden zien er prachtig uit en de vijanden zijn veelzijdig en soms zelfs hilarisch. Wat dacht je van een pygmee die een kikker als rijdier gebruikt? En wie gerechtigd elfjes en eenhoorns in de pan wil hakken, kan met deze game ook zijn hart ophalen.

Ook voor je personage heb je keus genoeg. Je kunt kiezen uit een human, een high elf, een Elin (soort elfjes), Popori (beestmensen), Castanic (half elf, half demon), Baraka (steenreuzen) en Aman (dragonborn). Elk ras kan elke class worden en ze hebben verder weinig invloed op je speelervaring. Elk ras heeft wel een paar specifieke skills, maar die zijn meer voor de 'leuk' dan dat ze echt heel erg nuttig zijn.

Je kunt van een Popori een hond, een kat, of zelfs een boze bever maken.

De Wereld
De wereld van TERA, of The Exiled Realm of Arborea, is enorm. Het bestaat uit twee continenten, die elk weer bestaan uit meerdere gebieden, die soms zelfs nog weer onderverdeeld zijn in kleinere gebieden. De gebieden zijn divers en kleurrijk. Zo sta je het ene moment nog in een bos en kijk je in het volgende gebied ineens tegen een dorre woestijn aan. Het zorgt voor de nodige afwisseling.

Je zoekt je weg door de wereld, zoals in praktisch elke MMO, op basis van je quests. Deze zijn verdeeld in twee soorten: gewone quests, die je in de verschillende dorpen en kampen kunt oppakken, en 'Story Quests'. Deze quests zijn, zoals de naam al aangeeft, de drijvende kracht achter het verhaal en leiden je van gebied tot gebied. Het is eigenlijk één lange quest die begint in het allereerste gebied en eindigt als je uiteindelijk de grote redder van de wereld bent geworden.

De gebieden op deze kaart zijn vaak zelfs nog verder onderverdeeld

Dit is meteen ook een nadeel. Deels vanwege de story quest is je progressie door de gebieden lineair. Je krijgt uiteindelijk wel story quests waarbij je kunt kiezen uit verschillende gebieden, maar wil je je quest voortzetten, dan zul je toch al deze gebieden gedaan moeten hebben. Ondanks dat de wereld zo groot is, betekent dit dat je met elk nieuw personage dezelfde quests aan het doen bent. Elk personage begint in hetzelfde gebied en zal ongeveer dezelfde weg moeten doorlopen. Uiteindelijk ben je wel hoog genoeg in level om bepaalde gebieden over te slaan, maar je zult er vaak alsnog snel doorheen moeten rennen om je story quests op te lossen.

Vechten
Waar TERA echt uitblinkt is in het vechtsysteem. Voor de verandering geen slome acties en een standaard volgorde van knoppen in je hoofd stampen. TERA maakt gebruikt van een actief vechtsysteem, wat inhoudt dat je zelf moet uitwijken en richten.

De aanvallen zien er machtig mooi uit

Ik had zo mijn twijfels over het systeem, omdat ik normaal gesproken belabberd ben met richten - om over uitwijken nog maar te zwijgen. Maar het systeem werkt fijn en voelt erg natuurlijk aan. Elke class krijgt meerdere skills waarmee je aanvallen kunt ontwijken. De truc is om te weten wanneer je deze skills moet inzetten, want de meeste hebben een redelijk lange cooldown en deze kun je dus over het algemeen maar één keer per gevecht gebruiken. Ook kun je skills aan elkaar koppelen, waarna je ze sneller achter elkaar kunt inzetten.

Elke class kan wel een paar klappen hebben, maar elke vijand kan speciale, extra pijnlijke klappen uitdelen die je natuurlijk het liefst vermijdt. Het spel helpt je om deze aanvallen te herkennen, want dan gloeit de vijand rood op. Dat duurt echter maar een seconde, wat betekent dat je je vijand goed in de gaten moet houden. Het brengt een hele nieuwe laag aan de strategie in de game, waarbij je werkelijk probeert de bewegingen van je vijand te lezen en daarop te anticiperen.

De eenhoorn gaat zijn speciale aanval inzetten

Alles bij elkaar biedt TERA weinig nieuws onder de zon. Het heeft niets wat we niet al eerder hebben gezien. En toch heeft TERA iets - iets in de combinatie van de levendige wereld, het mooie uiterlijk en het actieve vechtsysteem. Als je op zoek bent naar een nieuwe MMO, dan kun je je in ieder geval geen buil vallen aan TERA.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Ziet er prachtig uit - Lineaire progressie 7
+ Actief vechtsysteem