CD: Boemklatsch - Equalizer

De soundscape van het intro van de mixplaat Equalizer is alsof je in de film Tron beland bent. Een aanzwellende motor plus futuristische sciencefiction-geluiden leiden de electronische trip van in totaal 21 tracks in. Een geluid dat enkele meters afstand neemt van hun hardere electro-geschiedenis. Zelf formuleren de heren het als volgt: "Boemklatsch thought it was time to add some extraterrestrial ingredients to the partyscene on earth. It took them 12 months, 115 pots of tea, 32 home made banana cakes and 2 phone calls to Houston to come up with Boemklatsch Equalizer: a unique experience, which combines electronic tunes with unearthly visuals. An intergalactic audiovisual roller coaster ride which allows you to discover the deepest basses in outer space."

Een sabbatical van een jaar, een breuk met hun management en nieuwe plannen leveren inderdaad een soort Boemklatsch 2.0 op. Het geluid is experimenteler, minder hoekig, prikkelend, fris en soms zelf esotherisch en psychedelisch, maar altijd gericht op dans, energie en feest. Het intergalactische en futuristische aspect komt regelmatig terug; spacebleepjes, warp-electro en mechanische samples springen uit de hoogpolige electrodeken. De rode draad van het eerste kwart is de samenwerking die het gezelschap met soul-funk zanger Aloe Blacc op poten zette, en de single All The Time komt dan ook regelmatig terug in de mix. De aftrap is een feestje waarin dynamiek, dansbare electro en funk de belangrijkste ingrediënten van de cocktail zijn.

Met een track als Crystal Dust wordt er vervolgens even teruggegrepen naar diepe, vette bassen en synths, maar ook hier vliegen de speelse elementen je om de oren. Een break brengt je weer in een rustige baan om de aarde zodat je even lekker kunt rondzweven en bekomen van het feestgedruis, maar na dat minuutje uitrusten dreunen de bassen en beats van het zestal weer lekker door. Snacky Time heeft De Jeugd van Tegenwoordig-trekjes, komt good ol' Method Man van de Wu Tang Clan even langs in Petrified en knallen de breakbeats voorbij in Rimshots. Zo mixt het Utrechtse dj-collectief genre na genre aan elkaar: house, slow-dubstep, acid, minimal techno en veel Engelse producers komen aan bod, vermengd met retro-invloeden van de 70's soul, funk, b-boy breakbeats en hiphop. De plaat wordt iets hoekiger en harder halverwege tot aan driekwart van de inhoud, maar zorgt via wat sci-fi electro en enkele chillmomenten voor een meer laidback einde. Heerlijke pre-, tijdens en afterparty-plaat van deze energieke Utrechtenaren. Live belooft het trouwens ook een muzikaal en visueel feestje te worden, vanaf 21 april trapt de Equalizer-tour af in Rotterdam.