American Reunion

In 1999 kwam het eerste deel van de American Pie-reeks uit en werd meteen een groot succes. Met slechts een budget van elf miljoen dollar werd in totaal maar liefst ruim 235 miljoen dollar opgehaald. Al snel volgden nog twee delen die eveneens een succes waren.  Toen de originele cast er mee ophield bleven de vervolgen maar verschijnen die allen de kwaliteit van weleer niet haalden. Dit jaar, dertien jaar na het origineel, is de originele cast weer terug in (eigenlijk) het vierde deel American Reunion.

Ruim tien jaar geleden hadden vier jongens uit de Amerikaanse staat Michigan maar één missie in hun leven: seks. Nu zijn Jim (Jason Biggs) en Michelle (Alyson Hannigan) getrouwd, hebben Kevin (Thomas Ian Nicholas) en Vicky (Tara Reid) hun relatie verbroken en zijn Heather (Mena Suvari) en Oz (Chris Klein) niet meer het gezellige stel van vroeger. Als er een reünie wordt gepland van hun middelbare school, besluiten de vrienden het ervan te nemen. Ze halen herinneringen op aan die broeierige zomer en raken weer geïnspireerd om hun leven weer wat gekheid in te blazen.

Het probleem van een vervolg lang na het origineel is meestal dat de makers een geheel andere kant proberen op te gaan, waardoor de kracht van het origineel verloren gaat. Bij American Reunion is hier zeker geen sprake van. Je zou kunnen zeggen dat de lijn qua humor gewoon doorgezet is. Nog steeds veel poep- en piesgrappen, blote tieten, veel naakt en gênante situaties. In die zin is er niets veranderd aan de film.

Wel is er dit keer iets meer hart te vinden in de film. Het is dus niet alleen maar platte grappen, maar er wordt ook de tijd genomen om goed uit te leggen hoe de personages zich hebben ontwikkeld en is er bij enkelen echte emotie te zien. Zelfs bij de hilarische Stifler, die ook dit keer weer de smaakmaker is van de film. Een van de leukste personages ooit uit een romantische komedie en qua gedrag is hij vrijwel niet veranderd, gelukkig.

Het is erg knap om na ruim tien jaar na het origineel een film te maken die het origineel niet verpest, maar qua kwaliteit dezelfde humor bevat. American Reunion duurt bijna twee uur, maar het blijft de gehele speeltijd interessant. Veel mensen zijn opgegroeid met de American Pie-films en dan blijft het leuk om te zien hoe de personages zich ontwikkeld hebben.

American Reunion is een hilarische film geworden die de liefhebbers van de reeks zeker moeten zien. Het is mogelijk om zonder de voorgaande delen te hebben gezien Reunion te bekijken, maar dan mis je veel referenties en is het toch minder leuk. Het gaat er immers toch om hoe Jim, Michelle, Oz, Heather, Kevin, Vicky, Stifler, Finch en Stiflers moeder de jaren tussen school en de reünie overleefd hebben.