De Avonturen van Kuifje

Wie kent hem niet? De rossige journalist, die altijd wat jonger lijkt dan hij in werkelijkheid schijnt te zijn. Kuifje is vooral bekend van de stripboeken waarin hij het keer op keer opneemt tegen slechte boeven. Nu hij de overstap naar een 'echte' film gemaakt heeft, zijn de verwachtingen hoog gespannen. Niemand minder dan Steven Spielberg en Peter Jackson maakten van Kuifje een bioscoophit.

De Avonturen van Kuifje screenshot

Natuurlijk wordt Kuifje in de film bijgestaan door zijn trouwe viervoeter Bobbie; het hondje zou in de originele versie van de film CGI (Computer-generated imagery) zijn en dat is hij uiteindelijk ook gebleven. Voor de rest van de cast is een andere techniek gebruikt, dankzij performance capture zijn de bewegingen van de karakters haast gelijk aan die van normale acteurs. De makers hebben er wel voor gezorgd dat het stripgevoel nog steeds aanwezig blijft. Je herkent de verschillende personages direct. De gekuifde journalist, de bolhoeden Jansen en Janssen en natuurlijk kapitein Haddock.

In De Avonturen van Kuifje - Het Geheim van De Eenhoorn word je op dezelfde wijze als in de strip meegenomen in het verhaal. Kuifje komt op een rommelmarkt een bijzonder modelschip tegen, koopt het toevalligerwijs net voordat anderen ermee aan de haal willen gaan en ziet een mooi verhaal ontstaan. Al snel ontmoet hij Kapitein Haddock waarmee hij de avontuurlijke reis onderneemt om het geheim van De Eenhoorn te ontdekken. Tijdens hun avontuur worden ze natuurlijk gedwarsboomd, anders zou het niet leuk zijn.

Zoals in de bioscoopreview ook al besproken, zijn er veel toevalligheden in het verhaal. Deze toevalligheden zouden kunnen zorgen dat je de film minder goed waardeert, maar eigenlijk is het tegenovergestelde waar. Wanneer Kuifje het schip bijvoorbeeld niet net voor de anderen bemachtigt, moet daar weer een heel verhaal omheen geschreven worden en nu was het gewoon een gegeven. Het kijken wordt op deze manier toch wat makkelijker.

De Avonturen van Kuifje screenshot 4

Dankzij het leuke verhaal, de vloeiende bewegingen van de 'acteurs' en de humor is De Avonturen van Kuifje - Het Geheim van De Eenhoorn een heel leuke dvd om eens te kijken. Ook voor (oudere) kinderen is deze film prima geschikt. er zitten geen bizar geweldadige scènes in en ook geen monsters of andere enge dingen. Gewoon Kuifje die samen met Bobbie op avontuur gaat. Stiekem is het een leuke film waarin de juiste hoeveelheid spanning zit, zonder dat het erg kinderlijk wordt. Ondanks stemmen van de superdroge Engelsen Simon Pegg en Nick Frost (Hot Fuzzbeiden) komen Jansen en Janssen niet lekker uit de verf, maar de twee klunzen komen ook niet vaak voor in het verhaal.

Extra's

Als je klaar bent met de film heb je maar liefst vijftig minuten aan extra's om uit te kiezen. Op de dvd staan vijf verschillende extra's die je nog even meevoeren in de wereld van Kuifje. Zo zie je in 'De Wereld van Kuifje: Stripverhaal naar het Witte Doek' hoe de film ontstaan is vanuit een stripboek. Erg leuk om te zien hoe de geavanceerde techniek de karakters tot leven brengt. 'De Reis Naar Kuifje' vertelt hoe Steven Spielberg zelf kennismaakte met Kuifje en hoe hij ertoe kwam een film over de stripheld te maken. 'Wie is Wie?' spreekt voor zich natuurlijk. In 'Bobbie: Van Begin tot Eind' zie je hoe de kleine viervoeter gedigitaliseerd wordt en hoe zijn bewegingen naar het witte doek gebracht zijn. In 'De Muziek' hoor je de de man die verantwoordelijk is voor de muziek en het geluid in de film. Veel extra's waar eigenlijk voor ieder wel wat wils bij zit. Een mooie dvd met een mooie uitsmijter.