Blazblue Continuum Shift Extend

Gespeeld op PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor PlayStation Vita en Xbox 360

Header

Met al het fightergeweld dat Capcom over ons heen gooit denk je dat er niets anders meer is dan Street Fighter (voeg random super, hyper en/of turbo in de titel toe). Niets is minder waar. Er is een franchise die nog technischer in elkaar steekt en daardoor erg veel voldoening kan geven. De Blazblue-franchise van Arc System Works is hier minder bekend, maar is dat terecht?

Blazblue Continuum Shift II is nu een klein half jaar uit, maar de uitgever bedacht dat er uitgebreidere versie uit moest komen. Ze zien hoe Capcom ermee wegkomt en moeten gedacht hebben "dat doen wij ook". Er zijn balans-tweaks, de DLC-personages zijn nu standaard toegevoegd en er is een extra personage bijgekomen Naast deze extra's is er een nieuwe modus, uitgebreidere mogelijkheden online, nieuwe verhaallijnen en een nieuwe intro.

Blazblue Continuum Shift ExtendBlazblue Continuum Shift Extend

De nieuwe intro in anime-stijl ziet er tof uit, maar daar kopen we geen games voor. Voor de mensen die niet bekend zijn met de game is het goed te weten dat er een uitgebreide tutorial bij zit. Deze begint met de basis voor elk personage: welke knoppenlayouts er zijn, hoe te bewegen, welke aanvallen er zijn, verdedigen en de geavanceerde varianten van aanval en verdediging. Wil je juist meer over een bepaald personage weten, dan zijn er trainingsmissies die elke beweging van diegene uitleggen, handige combo's uitlegt en speciale technieken en tips geven. Snap je het niet, dan kun je de computer de beweging zien uitvoeren. Uitgebreider dan dit kan gewoonweg niet. Waar de bekendere fighters van de hak op de tak springen en erg snel verwachten dat je een combo van zeven aaneengeschakelde bewegingen maakt inclusief perfecte timing om de combo voort te zetten in de lucht, gaat Blazblue heel rustig en heel diep op de materie in, als je dat wil.

De verhaalmodus is iets aangepast. Sommige personages beleven het verhaal vanuit een nieuw perspectief. Als je denkt dat dit een fighter is en een verhaal niet diepgaand kan zijn, dan heb je het mis. Het verhaal wordt verteld in animestijl, met cutscenes, stills, en skits. De relaties tussen de personages wordt erg uitgediept en het verhaal wordt meeslepend. Voor een vechtspel is dat uniek te noemen. De handgetekende anime gaat verder tijdens de gevechten. Het is echt schitterend getekend, al ben ik erg benieuwd wanneer en hoe de ontwikkelaar de stap naar 3D-modellen gaat maken.

Met de vier toegevoegde DLC-figuren en het nieuwe personage Regis Clover staat de teller op negentien unieke personages. Uniek omdat ze namelijk erg divers zijn in hun kunnen. Ze verschillen soms zelfs in bewegingsmogelijkheden. Heb je een personage onder de knie, dan betekent dat niet automatisch dat je alle personages simpel oppakt. De eerder genoemde tutorial en trainingsmissies zijn er dan ook niet voor niets. Er is veel keuze en er is voor ieder wat wils. Waar sommige fighters weinig moeite doen om origineel uit de hoek te komen heeft Arc System Works een levendige fantasie. De speciale aanvallen van de bijzondere vechters zitten soms tegen epilepsie-opwekkkend aan, iets dat je wel vaker ziet in Japanse games.

De eerder genoemde nieuwe modus heet 'Unlimited Mars'. Hierin zijn de tegenstanders belachelijk sterk. Ze zijn in een zogenaamde unlimited-modus en de moeilijkheidsgraad staat op tandje ‘are you insane?'. Een echte uitdaging dus en ik heb mijn arcadestick enkele keren vervloekt. Je moet bijna perfect vechten en de bewegingen uit je stick kunnen toveren om dit te overleven. Een toffe modus die je ondanks dat je weet dat het haast onmogelijk is je toch blijft boeien. Een voordeel is dat je executie van de bewegingen een stuk beter worden tijdens deze training en opgeven daardoor zonde zou zijn. Als beginneling ontmoedigt deze modus je zeker, maar het is dan eigenlijk bedoeld om je te testen als je wilt zien hoe goed je een personage onder de knie hebt.

BlazBlue Continuum Shift Extend doet overduidelijk een 'capcommetje'. Heb je een eerdere versie en wil je online nog mee willen komen, ben je genoodzaakt deze versie te kopen. Heb je eerdere DLC gekocht is dat jammer, want dat is niets meer waard. De bewegingen en timing van deze zijn aangepast en het is dus niet dat je een voorsprong hebt. Desondanks is het wel een hele toffe diepgaande fighter. Houd je van technische vechtspellen waarin je jezelf moet vastbijten in een personage om die echt onder de knie te krijgen dan is BlazBlue een goede keuze. De anime-stijl en de diepgang van de fighter zijn tof uitgewerkt. Online is er genoeg te doen om iedereen tevreden te stellen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Prachtige tekenstijl   - Hoge leercurve  8
+ Diepgang in verhaal en techniek