Project X

Af en toe komt er een film uit, die probeert mee te liften op het grote succes van Superbad en American Pie. Men neme een aantal (voornamelijk mannelijke) tieners die overlopen van hormonen, een aantal mooie dames, veel seksgrappen en vooral veel 'fuck', 'pussy' en 'vagina'. Nu is het Project X (met Todd Philips van The Hangover als producer) die het probeert met een enorm feest met bizarre gebeurtenissen.

Drie laatstejaarsstudenten geven een verjaardagsfeest om hun populariteit te vergroten. Ze willen voor altijd herinnerd worden als 'die drie van dat feest'. Naarmate de avond vordert en de geruchten over het feest zich sneller verspreiden lopen de zaken enorm uit de hand. Het wordt (veel) drukker dan verwacht, maar dan is het eigenlijk al te laat.

Het probleem van veel films in het genre tienerkomedie of sekskomedie is dat het teveel lijkt op Superbad of The Hangover. Gelukkig is Project X niet zo, sterker nog, het gaat veel verder. De gebeurtenissen op het feest zijn enorm bizar en juist die momenten vormen de hoogtepunten van de film. Hilarische situaties gecombineerd met goede feestmuziek.

Helaas heeft de film even nodig om het op te bouwen. Het regelen van gasten, kopen van drank en het opzetten van het feest neemt eigenlijk teveel tijd in beslag. Het tempo is erg laag en de grappen zijn te flauw. Als dan eindelijk het feest begint gaat het ook flink los en dat is erg goed in beeld gebracht. De film is op een Cloverfield-manier gefilmd en maakt ook gebruik van filmpjes die gemaakt zijn door de feestgangers door middel van mini-camera's. Een verfrissende manier om verschillende beelden te laten zien.

De film werd al omschreven als het resultaat wanneer Superbad en The Hangover seks met elkaar hebben gehad. Volledig terecht, want voor de liefhebbers van het genre is het een echte aanrader. De grappen zelf zijn niet het hoogtepunt, want die zijn veelal te flauw. Het zijn de dingen die gebeuren op het feest die de film krankzinnig maken. Na het bekijken heb je eigenlijk meteen zin om zo'n feest te bezoeken, dus een beter begin van een stapavond kun je eigenlijk niet hebben.