Melancholia

Regisseur Lars von Trier kwam vorige zomer in opspraak toen hij tijdens het filmfestival van Cannes zichzelf vergeleek met een nazi, aangezien hij van Duitse afkomst is. Vervolgens is hij door de festivalorganisatie verbannen en uitgeroepen tot 'persona non grata'. Wel won actrice Kirsten Dunst in Cannes een prijs voor Beste Actrice voor haar rol in Triers film Melancholia

Justine (Kirsten Dunst) gaat trouwen met Michael (Alexander Skarsgård) op de dag dat de planeet Melancholia op weg is naar de aarde. Hoewel gezegd wordt dat de twee planeten elkaar net niet zullen raken, houdt men toch rekening met het einde van de wereld. Het huwelijksfeest wordt gevierd in de tuin van Justines zus Claire (Charlotte Gainsbourg) en zwager John (Kiefer Sutherland). Hoewel Justine de hele dag zegt dolgelukkig te zijn, trekt iedereen dat in twijfel. Ze lijkt steeds ongelukkiger te worden. Het feest is verre van gezellig als haar gescheiden ouders openlijk ruziën tijdens het diner.

De film kent een fantastisch begin. In slow motion laat Trier de botsing tussen de twee planeten zien en wat er vervolgens gebeurt. Het is een prachtige beginscène en de toon voor de film wordt meteen gezet. Helaas houdt de regisseur de spanning en interessante beelden niet de gehele film vast. Het acteerspel is weliswaar enorm goed, maar het tempo ligt redelijk laag.

Dat maakt Melancholia niet voor iedereen toegankelijk. Er zit weinig spanning in, terwijl het toch ruim 2 uur duurt. Het richt zich dus op een bepaald soort publiek dat films kijkt puur om het verhaal. Zij krijgen hier wat ze willen, er is nauwelijks actie of visuele effecten, maar het verhaal is leidend. In die zin is de film zeker geslaagd, al is het moeilijk om je volle aandacht erbij te houden, mocht je meer dan alleen een goed verhaal willen. Tot het einde, die qua intensiteit net zo prachtig is als de beginscène. Dat zorgt er pas echt voor dat de film een goede indruk op je maakt.

Fans van Von Trier zullen Melancholia met veel plezier omarmen, omdat het duidelijk onderscheidend is met andere films. Het is zeker geen makkelijke film, maar toch is de film bijna een kunstwerk. soms moet je daarvoor even een stapje terug doen en het vanuit een ander perspectief bekijken. Pas dan zie je de kracht van Melancholia.


De kwaliteit van de blu-ray is uiteraard prachtig. Vooral de openings- en de eindscène spatten dan nóg meer van je scherm af. De schijf bevat wel enige voorstukjes, maar daarna begint de film direct zonder een menu. Deze is wat omslachtig te bereiken door op de hoofdmenu-knop te drukken van de afstandsbediening. Bij een druk op de dvd-menu-knop zul je alleen kunnen switchen tussen de hoofdstukken.

Extra's

- Over Melancholia (11:28)
De titel zegt het al, deze extra legt de film wat duidelijker uit. Onder anderen regisseur Von Trier legt uit waarom hij de film wilde maken en wat de achterliggende gedachte is. Dit is wel een aanrader om na de film te bekijken, want er worden veel dingen duidelijk(er).

- De Visuele Stijl (9:31)
De makers van de film leggen uit wat de functie van de muziek is en leggen een paar aparte scènes uit. Ook wordt de manier van filmen uitgelegd. De regisseur vertelt dat hij handheldcamera's gebruikt, zodat de acteurs bijna niet merken dat de camera er is waardoor het acteerwerk mooier wordt.

- Het Universum (4:09)
Dit wordt meer wetenschappelijk en de makers vertellen over de natuurkundigde kant van de film. Zo is er goed onderzoek gedaan naar het sterrenstelsel en de beweging van planeten. Wellicht alleen interessant voor bèta-geïnteresseerden.

- Visuele Effecten van Melancholia (6:42)
Een verzameling van vroege creaties van de visuele effecten uit de film. Hoe zijn de planeten gemaakt en hoe zijn de sterren en de maan gefilmd. Ook de mooie begin- en eindscène worden nader toegelicht.

Ook is het mogelijk om interviews met regisseur Lars von Trier (6:51) en actrices Kirsten Dunst (4:30) en Charlotte Gainsbourg (5:03) te bekijken. Daarnaast staat de bioscooptrailer (1:58) ook op de blu-ray.