Star Wars: The Old Republic

Exclusief voor Windows

In de grote wildernis der MMORPG's heerst al jaren één koning: World of Warcraft. Vele games hebben het geprobeerd om WoW van de troon te stoten maar hebben tot op heden nog weinig succes geboekt; te hoge serverkosten, te weinig animo of gewoonweg slechte gameplay zijn enkele oorzaken. Tot EA besloot om een vinger in de pap te krijgen, samen met Bioware hebben zij nu een game gemaakt die WoW's dominatie moet gaan ondermijnen: Star Wars: The Old Republic. Aan de naamsbekendheid zal het in ieder geval niet liggen, maar lukt het EA om in de buurt te komen van WoW's succes?

Laat ik voorop stellen dat het reviewen van een MMORPG geen makkelijke klus is. Het is namelijk ontzettend lastig in te schatten of een MMORPG over een klein jaar nog steeds zo succesvol is. Eén van de hoofdkosten van een MMORPG zijn namelijk de serverkosten; er zijn genoeg voorbeelden van games die net zo goed zijn (of zelfs beter) dan WoW maar die het geld niet op konden brengen om de strijd lang aan te gaan. Aan geld zal het niet liggen bij EA, dus gaan we een voorzichtige conclusie doen gebaseerd op de gameplay.

Het eerste dat je tegenkomt bij het spelen van een MMORPG is het creëren van je personage. Voordat je op een planeet wordt gedropt, moet je enkele keuzes maken om je personage te definiëren. De eerste is het kiezen van een kant. Zoals de meeste weten, kent het Star Wars-universum twee verschillende kanten: de Sith Empire (de 'bad guys') en de Galactic Empiree (de 'good guys'). Elke kant levert je een ander startfilmpje op en een anders startgebied. Na het kiezen van je kant, mag je een klasse kiezen. Je hoeft in het begin niet gelijk te kiezen voor een bepaalde rol (tank, healer of damage), want die keuze zul je later pas hoeven maken. Het is wel zo dat bepaalde klasses een bepaalde rol niet ondersteunen; een Jedi Knight kan bijvoorbeeld geen healer zijn. Als laatste mag je een ras uitkiezen, die verder alleen het aanzicht van je personage beïnvloedt. Het kiezen van een ras levert je wel een specialiteit op, maar deze zijn zo miniem dat ze niet heel belangrijk zijn. Zodra je eindelijk je personage een naam hebt gegeven, is het tijd om het spel op te starten.

Zoals al eerder aangegeven, begint elke kant met een aparte startplaneet. Hier valt op dat de verhaallijn een heel grote rol speelt in de game. Je krijgt gelijk een quest aangeboden en elke quest begint en eindigt met een verbluffend mooi filmpje. Na het filmpje ga je een gesprek aan met een persoon waarin je daadwerkelijk invloed kunt uitoefenen op het gesprek. Je hebt steeds de keuze uit verschillende antwoorden om het gesprek te vorderen. Als je met meerdere mensen een dialoog aangaat, wordt er willekeurig een persoon gekozen en zijn (of haar) antwoord zal dan gebruikt worden in de conversatie. Doordat je steeds zelf kunt kiezen wat je wil zeggen of vragen, voelt het geheel veel meer aan als een verhaal.

De missies zelf zijn veel meer op verhaal gebaseerd. Quests zijn veel minder 'grinden' dan je bij andere MMORPG's ziet. Niet langer hoef je twaalf varkens af te slachten om daarna negen vlinders te vangen. Bij sommige missies is het wel vereist maar deze zijn zeer schaars. Het is overigens wel mogelijk om te grinden, hiervoor krijg je bonusquests. Zodra je bezig bent met je missies, kom je al snel andere rassen tegen uit het Star Wars-universum. Het kleine broertje van Jabba the Hutt kom je bijvoorbeeld tegen als je de Empire-kant kiest. Deze heeft enkele onderdanen bij zich die ieder ook van een ander ras zijn. Zo voelt de wereld heel divers aan.

Op de verhaallijn na doet SWTOR veel wat we al eerder gezien hebben bij andere MMORPG's. Per quest krijg je een bepaalde hoeveelheid XP waarmee je in level stijgt. Bij bepaalde levels kun je skills uitzoeken waarmee je tegenstanders kunt aanvallen. Waar je in het begin met een simpel trainee-lightsaber op wezens afrent, zul je later met geavanceerdere lightsabers en grotere aanvallen beesten aanvallen. Per geslaagde quest heb je ook nog eens kans op items die je personage kan gebruiken om te verkopen of te gebruiken. Denk hierbij aan Health Stims, wapens of kledij. Ondanks de goede verhaallijn, zul je je in het begin al snel ergeren aan bepaalde zaken: je moet grote afstanden afleggen, je personage rent nog langzamer dan Jabba the Hutt, je aanvallen zijn zo zwak als C-3PO en je kleding stelt weinig voor. Vanaf level tien begint het echter snel spannender te worden.

Bij level tien mag je namelijk je personage meer gaan specialiseren; hier mag je gaan kiezen uit de klassieke rollen Tank, Damage of Healer. Je krijgt daarnaast ook meer skills tot je beschikking waaronder eentje om sneller te kunnen lopen. Altijd handig voor die lange afstanden. Als jij je echter nog sneller wilt voortbewegen op een planeet, zul je moeten wachten tot level 25. Oh, en een zak met geld hebben, dan kun je namelijk een voertuig kiezen waarmee jij je nog sneller kunt verplaatsen.

Maar van tevoren heb je al de mogelijkheid om te reizen tussen planeten. Op level vijftien kun je namelijk al een ruimteschip aanschaffen, je eigen starship. Hiermee is het mogelijk om tussen planeten te reizen op zoek naar nieuwe quests. Hierbij krijg je een map te zien van sterrestelsels en kun je zelf aangeven waar je heen wil vliegen. Vanuit sterrestelsels kies je sub-stelsels waarna je op zoek gaat naar een nieuwe planeet om te exploren.