CD: Ed Sheeran - +

Het klinkt als een perfecte eendagsvlieg. Een roodharige jongen van twintig jaar die net komt kijken in de muziekindustrie en een grote hit scoort met het commerciële 'The A Team'. Maar niets is minder waar. Op zestienjarige leeftijd stopt Ed Sheeran met school en trekt hij heel Engeland door voor het geven van shows. Hij heeft slechts twee voorwaarden: 100 pond en een bank om op de slapen. Het vele optreden levert gestaag meer bekendheid op. Als een grote platenmaatschappij Ed Sheeran weigert, besluit hij de plaat in eigen beheer op te nemen en vervolgens aan een major label te verkopen. Het debuutalbum + is geboren en een sterrenstatus lijkt binnen handbereik.

ed sheeran1

Ed Sheeran is namelijk veel meer dan het commerciële 'The A Team' doet vermoeden. De Brit is onderdeel van een nieuwe generatie die een voorliefde voor singer-songwriters en hiphop weet te combineren in één soepele mix. Voortdurend voert de stem en de boodschap van de zanger de boventoon en staat de minimalistische begeleiding in dienst van zijn vocale talenten. Okay, opgemerkt moet worden dat Sheeran misschien niet de meest bijzondere of herkenbare stem heeft, maar een fantastische songwriter is hij zeker. + staat vol met potentiële hits. Neem het R Kelly-achtige Drunk en het naar The Script klinkende 'Grade 8' en 'Lego House'. Hoewel veel van Sheerans liedjes referenties oproepen, gebruikt hij enkel zijn voorbeelden en is er geen sprake van kopieën.

ed sheeran2

De potentiële hits zijn leuk voor Ed Sheeran, maar + bevat tracks die veel interessanter zijn. Neem 'Wake Me Up'. Een klein liefdesliedje met enkel piano als begeleiding. Sheeran bezit het talent om een verhaal te vertellen, waarbij hij de luisteraar volledig in het nummer zuigt. Sheeran bezingt een volledige roman in enkele tientallen zinnen. Zo ook in het iets snellere 'Small Bump', waarin de songwriter heerlijk met de melodie van het nummer speelt. Een nummer waarin de kruisbestuiving tussen singer-songwriters en hiphop het beste tot zijn recht komt is het fantastische 'U.N.I' oftewel you and I. De eerste vijf seconden zijn een typisch hiphopintro, waarna de stem van Sheeran en zijn gitaar het nummer omtoveren tot een singer-songwriter song. Tien seconden verder verruilt Sheeran zijn zang voor een rap om in het refrein weer terug te keren naar een liefdessong in de stijl van een echte songwriter met een gitaar en wat eenvoudige begeleiding.

In Engeland is Ed Sheeran inmiddels een grote man met één grote hit en een ontzettend goed verkocht debuutalbum. Ook Nederland is om en hopelijk blijft het niet bij dat ene hitje, want deze eigenzinnige songwriter heeft nog veel meer moois te bieden.